השנה שבה הפופ ניצח (ועוד 5 טרנדים שעשו לנו את תשפ"א)

מלכת הפופ הבלתי מעורערת של ישראל. נועה קירל (צילום: יחסי ציבור)
מלכת הפופ הבלתי מעורערת של ישראל. נועה קירל (צילום: יחסי ציבור)

מחר (שני) תגיש מאיה אלקולומברה את מצעד הפזמונים השנתי של כאן גימל, אבל היום היא מתפנה כדי לסכם את המגמות והטרנדים של השנה במוזיקה הישראלית. כך הפסקנו לפחד והתחלנו להרים

זאת הייתה השנה שאחרי הקורונה. או לפחות השנה שבה למדנו לחיות לצדה. תעשייה שלמה חזרה לחיים, שירים שרק חיכו שיחגגו אותם נשלפו בהילוך גבוה, ובגלל שכבר למדנו בדרך הקשה שהכל ארעי ובלתי צפוי, המסיבה הייתה עוד יותר גדולה ובמהירות כפול 2. בשנה כזאת משוגעת קשה להגדיר את המגמות המרכזיות שעיצבו את פני המוזיקה הישראלית, אבל זה לא אומר שלא ננסה.

1. חזרנו להרים

אחרי שהחמצנו קיץ אחד בשנה שעברה, שנת תשפ"א חזרה ללהיטי רחבות הריקודים במועדונים ובחתונות והביאה איתה מוזיקה שהצליחה לשמח כל לב וזוג רגליים שרק חיכו להשתולל. מועבט של עדן בן זקן גרם לנו לנוע, אבל גם לצאת במסע חיפושים נרחב בגוגל עם השאלה – "מה זה מועבט?" (מקום שני בחיפושים אחרי "מה זה בדיקה סרולוגית"). אז גם למדנו שמועבט הוא חפלה, הוא חברותא, הוא ישיבה בכיף עם החברים בבית וגם קיבלנו להיט קיץ טכנו מזרחי מאחת הזמרות המצליחות בישראל, שמילא את תפקידו וגרם לנו סוף כל סוף לקום מהספה ולהתלבש.

 

2. לא רק חפלות

הפופ לא מת. מז'אנר שהתביישנו להגיד בקול רם שאנחנו מאזינים לו בחיינו הבוגרים, הפופ הפך לאחד מאבני היסוד של השנה החולפת. נועה קירל הילדה שחלמה להפוך לאמנית פופ לגיטימית, הצליחה לתפוס את משבצת זמרת הפופ הגדולה ביותר בישראל, והוכיחה גם לסקפטים שחיים בינינו שהיא כאן כדי להישאר. סליחה, היא רק התחילה.

אלה לי לעומת זאת לא הסתפקה בפופ המסורתי והמשיכה השנה לצעוד בקו הקוריאני והביזארי (תוך שהיא מדקלמת את האלף בית בעברית) וכנגד כל הסיכויים מצאנו את עצמנו מכורים גם אליו. אל שתי כוכבות הפופ הצעירות האלה מצטרפת גם אגם בוחבוט, שהפכה גם היא לצד השתיים לשחקנית ראשית בזירת המוזיקה הישראלית, כשהזמרים הגדולים כבר לא יכולים להתעלם מהן ואפילו משתפים איתן פעולה (עדן חסון עם אלה לי, עומר אדם עם נועה קירל).

בגזרה הזאת אי אפשר להתעלם גם מהנוכחות המתגברת של הטיקטוק בחיינו, ובאופן שבו הפך לאחד הכלים המרכזיים לקידום מוזיקה בישראל. כל אומן פופ שמחזיק מעצמו יוציא לצד השיר שלו גם אתגר ריקוד בטיקטוק, ויותר מזה, הטיקטוק מחולל מהפכה מוזיקלית של ממש כששירי הפופ בעצמם מותאמים מראש מבחינת הסאונד להיות קליטים ובמקצבים ספציפיים. בשורה התחתונה – הטיקטוק, ואיתו הטיקטוקרים, הפכו להיות סוג של שומרי הסף של המוזיקה הישראלית ובזירה הזאת גם תיקבע במידה רבה הצלחת השיר מחוץ לכותלי היישומון הסיני.

 

3. בראש המצעד

בצל מגפת הקורונה בשנה שעברה נבצרו מאיתנו חגיגות הגאווה המסורתיות, השנה הן נערכו במתכונת תל אביבית צנועה יחסית (יחסית) ללא גדודי תיירים – ומה מגיע לאומה שלמה שפספסה את חגיגות הקיץ? שלושה שירי גאווה כמובן, כאלה שאומרים לנו שעכשיו הזמן להרים ולשמוח.הכרנו גבר בפוראבר, שמנו פס על הפסים, ושמענו 24 פעמים רצוף את טרילילי טרללה, לא לפני שלקחנו משם כמה משפטים מחזקים לחיים (כי אין לדעת מה מחכה לנו אחרי הקיץ הזה).

 

4. לא רק בארץ הקודש 

אי אפשר להתעלם מהעובדה שבשנה שעברה המגפה חיסלה כל קצה חוט לניחוח בינלאומי. לטוס לא יכולנו, כל ההופעות שהיו אמורות להגיע הנה מחו"ל בוטלו ללא רחמים, וכל מה שיכולנו לעשות זה לחלום באנגלית. כמה מהמוזיקאים המקומיים האהובים עלינו ניצלו את פתיחת השמיים לא רק כדי לעשות בטן גב ביוון, אלא להוציא מוזיקה ולהשמיע את עצמם מחוץ לכותלי ישראל. נגה ארז היא מוזיקאית שחוץ לארץ אמנם לא זר לה, אבל בטיימינג מושלם היא הצליחה לפרוץ עם האלבום שלה 'Kids' שמיקם אותה בבמות החמות בעולם וגם על כיסא האורח המכובד אצל ג'ימי קימל. גם נועה קירל שלנו (כן, היא תוזכר כאן כמעט בכל מגמה), פצחה בקריירה בינלאומית, הוציאה את השיר הראשון שלה 'Please Don't Suck' תחת חברת התקליטים הנחשבת אטלנטיק רקורדס, והצליחה לככב בערוצי ה-MTV בעולם ובפלייליסטים המואזנים ביותר בארה"ב.

5. זה שיר או פרסומת?

גם השנה הטרנד בו למאזינים אין מושג האם הם מקשיבים לשיר או לפרסומת המשיך בכל הכוח. הפרסומות המוזיקליות הפכו להיות עוד יותר מתוחכמות, הן אפילו לא משתמשות בשם של המותג או המוצר שמפורסם כדי למכור. הצמד סטטיק ובן אל הוציא גרסה מחודשת לשיר שלהם לאורבניקה עם כוכבת הרשת אנה זק, שבעצמה שיתפה פעולה עם הזמרת נסרין קדרי בשיר שכולל חסויות לשייקים של תמרה ולערק. נועה קירל הוציאה את 'יהלומים' בשיתוף המותג רויאלטי, וגם את אמבולנס יחד עם בן זוגה מרגי בשיתוף סמסונג. כשהשיר כל כך טוב, אין סיבה שלא להשתמש בו לפרסומת אחת נוספת, ואכן מאוחר יותר אמבולנס קיבל גרסה משותפת של נועה קירל ויהודה לוי לפרסומת של פלאפון. וזה ממשיך.

6. תגידי לי שאת שנת 2003 בלי להגיד שאת שנת 2003

שלושת הפיינליסטים של "כוכב נולד 1" הוציאו השנה שירים חדשים. נינט הוציאה את "קמתי לרקוד" לקראת אלבום חדש שתוציא בעברית, שי גבסו שחרר אלבום אלקטרוני באנגלית ושירי מימון הוציאה סינגל יחיד בשם "טיפה". גם יוני בלוך שבשנת 2003 בדיוק כתב את אלבום הפריצה שלו חזר לחיינו עם "תסלחי לי", רוני סופרסטאר שפרצה שנה אחרי עשתה קאמבק עם סינגל פופי מרענן וחדש בשם "Chill", וכמובן זוהר להט, סליחה, רן דנקר, סוף סוף זכה להכרה הראויה לו עם אחד הלהיטים הגדולים של השנה "בית משוגעים" שהפיק לו ג'ורדי. 

 

מה נאמר ומה נגיד, השנה החולפת הייתה טובה אלינו. קיבלנו מנות גדושות של קצב, יכולנו לפרוק כל עול במסיבות והצלחנו לגמור את כל הכרטיסים להופעות לפני השאננים. רקדנו, הרמנו, יצאנו מהארון בתור חובבי פופ, וזכינו גם ברגעי נוסטלגיה מענגים. שנת תשפ"ב, אל תאיימי עלינו, אנחנו מוכנים.

>> מאיה אלקולומברה תגיש את מצעד הפזמונים השנתי בכאן גימל (עורך: עפרי גופר), והוא ישודר ביום שני (זה מחר, לא להתבלבל) החל מהשעה 12:00 בכאן גימל ובכאן 11. תודה מיוחדת לאיתי צימר שסייע בהכנת הכתבה

מאיה אלקולומברה (צילום: רועי קייזרמן)
מאיה אלקולומברה (צילום: רועי קייזרמן)