ממזרח תיפתח: המקומות החדשים שיחזירו את החיים למזרח תל אביב

גבירותיי ורבותיי - מהפך. זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהשכונות הרחוקות יותר בצד המזרחי של האיילון יתעוררו לחיים ויביאו אופציות בילוי ששווה להתאמץ עבורן. כבונוס קבלו חניה בשפע, שבלב העיר אפשר רק לחלום עליה

תושב יד אליהו שיחיה את השכונה, הקוביה (צילום: שי אלפסי)
תושב יד אליהו שיחיה את השכונה, הקוביה (צילום: שי אלפסי)
20 באוגוסט 2018

הקובייה

שוק הכרמל, מאחוריך: סנונית קולינרית שנפתחה בפאתי שוק התקווה לפני שבועות אחדים היא השמועה הכי לוהטת בפייס. הבעלים שי אלפסי, תושב יד אליהו, רצה לפתוח מקום ליד הבית. משלא מצא לוקיישן אטרקטיבי מספיק הוא העביר את המיזם לשכונת התקווה ופתח באחת הסמטאות שיוצאות מהשוק מסעדת שוק על כל המשתמע מכך. "כמעט כל חומרי הגלם מגיעים מהדוכנים. אם באמצע הסרוויס משהו נגמר אני קופץ לבסטות וקונה", הוא אומר. אלפסי מחזיק בקילומטרז' מכובד בעסקי המסעדנות: הוא עבד במשך ארבע שנים כמנהל תפעול אצל צביקי עשת ("למדתי ממנו הכל על יחס לעובדים, תקציב וכל מה שקשור בתפעול העסק, וגם לפתוח מסעדות ולסגור כשצריך"), התחיל כמלצר ברשת BBB, הגיע עד לתפקיד מנהל סניף ועבד במלונות ישרוטל באילת.

בתחנה האחרונה הוא פגש את ג'לאל סאלם, שף מכפר מנדא שבגליל שמבשל זה 15 שנה. סאלם עבד במסעדות של שגב משה ועשה סטאז'ים בכתית ואצל השף ז'ואל רובישון ז"ל. "למדתי ממנו הרבה אבל את הפירה אני לא מכין כאן. אין לנו תעודת כשרות אבל אנחנו שומרים מתוך כבוד לתושבי שכונת התקווה". גם בלי מוצרי חלב האוכל שסאלם מכין מפתיע. הוא משתמש בעשבי תיבול שהם מעבר לפטרוזיליה וכוסברה ("אבל רק כאלה שיש בהם טעם. אין אצלי בצלחת פרחים ליופי"), מכין תערובות תבלינים לבד, ובכל צלחת יש חמישה מרכיבים לפחות. מי אמר מאיר אדוני ולא קיבל?

עוד כתבות מעניינות:
3 דוכני אוכל חדשים ומפתים בשוק הכרמל
מזללת לחמניות החלב שתפיל אתכם מהרגליים
המקומות הכי טובים לשבת בהם לבירה בעיר

הסנונית הקולינרית של שכונת התקווה, הקובייה (צילום: שי אלפסי)
הסנונית הקולינרית של שכונת התקווה, הקובייה (צילום: שי אלפסי)

"עכשיו אני עוד מתאפק", הוא צוחק. "כשבישלתי ארוחות פרטיות לאלפיון העליון זה באמת היה משוגע – כמהין טרי וקוקי סן ז'ק מיובאים מצרפת ועד 40 מרכיבים בכל מנה, בלי שאף אחד חוזר על עצמו". כשלקוחה מאוכזבת אמרה שלא תוכל להזמין אותו בגלל העלות הגבוהה מאוד, הוא החליט לפרוש מעסקי הבישול הפרטי והצטרף לאלפסי. הטעם שסאלם מניח בצלחת מפיל במובן הטוב של המילה. למשל בוריקה מעלה סיגר שאמו של אלפסי מכינה במילוי חלקי פנים וביצה עם בצל כבוש בסומאק, טחינה וסלט קטן מעושן ומשגע מקליפות חציל ועגבנייה וזרעי כוסברה (32 ש"ח). דוגמה אחרת: שייטל קצוץ כמעט כמו קובנייה על פיתה מתובלת במלח ים עם בלסמי מצומצם, ארוגולה ופרחי שומר (36 ש"ח).

יאמי, הקובייה (צילום: שי אלפסי)
יאמי, הקובייה (צילום: שי אלפסי)

מחלקת המנות הבינוניות־גדולות מוקדשת לשווקים שאלפסי אוהב: מחנה יהודה – מיקס בשר מעורב במחבת עם גרגרי חומוס, בצל צלוי, טחינה ואריסה ביתית (52 ש"ח); רמלה לוד – המבורגר שוק ("בלחמנייה ממאפיית ההגנה. מכל מאפייה אנחנו לוקחים את מה שהכי מתאים למנה") עם איולי פפריקה, ארוגולה, מלפפון כבוש וריבת בצל סגול (62 ש"ח); והשוק הבדואי בבאר שבע – פרוסות אנטריקוט בלחמנייה על ביצת עין, ירקות וחרדל דיז'ון (58). לטבעונים יש מבחר נאה, למשל ואדי ניסנס – עלים, תפוח עץ, שקדים ורוטב הדרים (42 ש"ח); סלט עכו העתיקה מארטישוק וחצילים צלויים (48 ש"ח); ושוק לוינסקי – לחמנייה ובתוכה המבורגר מירקות משתנים, נכון להיום זוקיני, בטטה וגזר (54 ש"ח).

חומרי גלם מהדכונים בשוק התקווה, הקובייה (צילום: שי אלפסי)
חומרי גלם מהדכונים בשוק התקווה, הקובייה (צילום: שי אלפסי)

לקינוח מוגש מלבי מפורק פרווה מתובל בזעתר פרסי, מנתה, נענע, בזיליקום ופרחי ציפורן (26 ש"ח). ברשימת הספיישלים אפשר למצוא פריקסה מפורד על מלאווח, ובקרוב יתווספו שולבטו (תבשיל בורגול וירקות) ומנות נוספות מהמטבח של אמו של סאלם. במקום ארוחה עסקית, דיל שלא כל כך מקובל בשוק, מקבלים באמצע השבוע (12:00־16:00) עשרה אחוזי הנחה על התפריט ושתייה חינם. בשישי (9:30־11:45) מוגש תפריט ארוחות בוקר עם מנות בהשראת נשות משפחת אלפסי (34־46 ש"ח). המקום מעוצב בגוונים בהירים שבולטים על רקע השוק, ובערב מקבל אווירת בר קלילה, אותנטית יותר ומהונדסת פחות מאשר בכרמל. באגף התוכן אלפסי מתכנן להכניס במה פתוחה לאמנים ופעילויות והטבות לתושבי שכונת התקווה. שווה למהר כי הפודי'ז כבר על האוטובוסים.

הקובייה, הודיה 22, שכונת התקווה, ראשון־חמישי 12:00־24:00, שישי 9:30־שעה לפני כניסת השבת, 9747333־03

מפיל במובן הטוב של המילה, הקובייה (צילום: שי אלפסי)
מפיל במובן הטוב של המילה, הקובייה (צילום: שי אלפסי)

 

BOOST FM

בר מסעדה חדש שנפתח ממש לפני שבוע במרחק צעד וחצי מהיכל מנורה מבטחים, נוקיה בשבילנו. היוזמה הגיע מהבעלים אלכס וויולטה באזוב, עולה ותיק ועולה חדשה שניהלה במשך שבע שנים מסעדה במוסקבה. המקום מכוון לפליטי מכבי תל אביב והופעות בהיכל, אך גם לעובדי המשרדים בסביבה.

"זה אזור טוב לפתוח בו מסעדה", אומרת באזוב. "יש הרבה אנשים שמגיעים לצהריים ויש לנו את מנורה. כבר היו כמה מופעים שאחריהם המסעדה הייתה מפוצצת". בשעות הצהריים מוגש תפריט עסקי שכולל סטייק פרגית במרינדה, קבב הבית, המבורגר 250, פיש אנד צ'יפס ועוד מנות מקובלות בז'אנר (45 ש"ח בממוצע). כל מנה מוגשת עם אורז, פירה או צ'יפס ושתייה קלה או בירה. בערב התפריט מתרחב ומשתדרג: סביצ'ה מוסר ים או קרפצ'ין סינטה (59 ש"ח), סלט גרוזיני (48 ש"ח), לברק פתוח בתנור (110 ש"ח), מחבת שרימפס ברוטב חמאה ושום או גבינה כחולה (89 ש"ח) וסטייק אנטרקוט (48 ש"ח ל־100 גר'). ברשימת האלכוהול תמצאו בירות פולקנשטיין, בישוף ו־Barbe Ruby מחבית, ויין לבן ואדום של בנימינה מברז בכוס או בקנקן (85/25 ש"ח).

מחבת שרימפס ברוטב חמאה ושום, BOOST FM ׁׁ(צילום: ג'נה לויטס)
מחבת שרימפס ברוטב חמאה ושום, BOOST FM ׁׁ(צילום: ג'נה לויטס)

בדף הפייסבוק מתפרסמים מבצעים כמו כוס יין חינם בהזמנת ארוחה, וערבים מיוחדים עם תוכנית אמנותית. בקרוב צפויים להתקיים ערבי קריוקי, ומוזיקאים וזמרים מוזמנים להופיע על במה קטנה שבפינת המסעדה.

נירים 1 יד אליהו, ראשון 12:00־17:00, שני־חמישי 12:00־17:00, 20:00־1:00, שישי־שבת 20:00־1:00, 9463438־03

פיש אנד צ'יפס, BOOST FM ׁׁ(צילום: ג'נה לויטס)
פיש אנד צ'יפס, BOOST FM ׁׁ(צילום: ג'נה לויטס)

וספה בר

אמנם לא מדובר במקום חדש (וספה נפתח בפברואר 2016), אך באזור שבו כל דרדר הוא פרח חשוב להזכיר מקום שלא מוותר לעצמו. הלוקיישן צמוד לבית בארבור וקרוב מספיק לבית הדואר, לטובת מי שהחבילה שלו הלכה לאיבוד. בתפריט הבוקר יש כריכים (24־33 ש"ח), סלטים (38־49 ש"ח) וארוחת בוקר אישית או זוגית (88/48 ש"ח). בהמשך היום תושבי השכונה מגיעים לאכול וספה בורגר (49 ש"ח), קבבוני בקר (46 ש"ח), פיצה טופו (39 ש"ח) וארוחת ילדים (39 ש"ח).

מקום שלא מוותר לעצמו, וספה בר (צילום: שרון בן דוד)
מקום שלא מוותר לעצמו, וספה בר (צילום: שרון בן דוד)

תפריט הלילה מחולק להילוך ראשון, מנות קטנות כמו צ'יקן ווינגס ואדממה (29־33 ש"ח); הילוך שני של סלטים; והילוך שלישי של מנות בשר כמו מעורב ארגנטינאי – ג'בטה במילוי צ'וריסוס, בצל מטוגן, עגבניות שרי וכרוב כבוש (46 ש"ח).

לאנשים רעבים במיוחד מציעים כאן מאנץ' קבוצתי (89 ש"ח), מה שהיה ידוע פעם כפלטת מטוגנים. משחקים חשובים משודרים על מסך גדול ואחת לשבועיים מתקיים ערב סטנדאפ.

ההגנה 135, ראשון־רביעי 8:00־2:00, חמישי 8:00־3:00, שישי 8:00־14:30, שבת 19:00־2:00, 5628445־03

עם אופציה למאנץ' קבוצתי עם כל החברה, וספה בר (צילום: שרון בן דוד)
עם אופציה למאנץ' קבוצתי עם כל החברה, וספה בר (צילום: שרון בן דוד)
אחת לשבועיים – ערב סטנדאפ, וספה בר (צילום: שרון בן דוד)
אחת לשבועיים – ערב סטנדאפ, וספה בר (צילום: שרון בן דוד)