ימים שחורים: צ'רלי ברוקר, יוצר "מראה שחורה" בריאיון

צ'רלי ברוקר, היוצר של "מראה שחורה" הקודרת, מודאג. הוא מודאג מטכנולוגיה, מה־BBC והוא בעיקר מודאג מהעתיד של בריטניה. אבל לפחות השבוע הוא מרשה לעצמו לעשות פרצופים למצלמה: אחרי הכל, העונה החדשה של "מראה שחורה" עולה בנטפליקס

צ'רלי ברוקר. צילום: אנדי פרסונס
צ'רלי ברוקר. צילום: אנדי פרסונס

זו זכות נדירה, לצפות בצ'רלי ברוקר מצטלם. כשצלם העיתון מגיע לפגוש אותנו, ברוקר מזהיר שהוא "פאקינג מטופש" ולובי מלון קורינתיה הופך בן רגע לזירת פרק של "מיסטר בין". רק שזה פרק שבו מיסטר בין מלא בהברקות קורעות. "אתה הולך להיכנס לשם ולחרבן ברעש?", הוא שואל כשהוא מתבקש לשבת מחוץ לשירותים בזמן שהצלם נכנס פנימה בשביל לשחק עם האורות. "אלוהים, אני נראה כאילו אני הולך לחטוף התקף לב", הוא נאנח כשהוא מנסה לפרוש את הידיים שלו ומוצא את עצמו בתנוחה מגוחכת שמפילה את כל יושבי החדר לרצפה מרוב צחוק. הוא פשוט לא מסוגל לעמוד במקום מבלי לצעוק דברים כמו "אני לא שולט בגבות שלי!" או "אני לא יודע מה לעשות עם הידיים שלי! למה יש לנו ידיים?".

מה לעזאזל קורה כאן?

"אני מחרטט המון. קשה לי להישאר מרוכז בפגישות רציניות, אז אני מתחיל להשמיע קולות טיפשיים או לעשות פרצופים", הוא אומר.

"אכפת לך לעשות את זה בפני המצלמה?", אומר הצלם.

"מה? פרצוף? לא, ודאי שלא!", והוא מצחקק כמו ילד שיום ההולדת שלו הגיע מוקדם מהצפוי.

וככה נגמר סשן הצילומים עם אחד מהסאטיריקנים הבכירים של בריטניה: בכך שהוא מנסה לעשות קולות של פלוצים מהפה – ונהנה מכל רגע.

חוץ מכל ההתנהגות הזאת, אילו עוד תכונות שלך יפתיעו אנשים שיפגשו אותך לראשונה?

"אני הרבה פחות נרגן ממה שאנשים חושבים. אני בכלל לא טיפוס מתעמת וגם פחות דעתן ממה שאנשים חושבים. בטלוויזיה אני זועף כל הזמן, אבל בחיים אני סתם שמוק. אני בטוח יותר מטופש. יותר ליצן".

איך הרגשת כשיצאה השמועה על כך שדיוויד קמרון פעם שם את הזין שלו בפה של חזיר, בהתחשב בעובדה שמשהו דומה מאוד קרה בפרק הראשון של "מראה שחורה"?

"לרגע חשבתי ברצינות שאולי המציאות לא קיימת ושאני חי באיזו סימולציה שנועדה לחרפן אותי. זה היה כל כך מוזר. אבל אני בספק שהוא באמת עשה את זה (לפי השמועה, קמרון ביצע אקט מיני בגוויית חזיר כחלק מתהליך קבלה לאחווה סודית בימי האוניברסיטה – א"ד). המציאות פשוט לא עד כדי כך טובה. למרות שאנחנו חיים בעולם פוסט עובדתי, שבו אפשר להאמין במה שרוצים, אז אם בא לך להאמין בזה, קדימה!".

מוזר לך ש"מראה שחורה" נרכשה על ידי נטפליקס והפכה לתופעה בינלאומית?

"כן. זה משוגע. היו כל כך הרבה רגעים מוזרים, אפילו שאין לי ממש אנקדוטה טובה על אחד מהם. אני לא יכול להגיד 'היה פרק אחד שבו היה לנו ישבן מכני! והוא התגלגל על הסט וחרבן על כולם!'".

באחד הפרקים החדשים יש משחק מציאות מדומה שמשתלט למישהו על החיים. אתה חושב שזה יהפוך למציאות בקרוב?

"כבר יצאו משחקי מציאות מדומה לפלייסטיישן, אז אנחנו נמצאים בהתחלה. הטכנולוגיה כל הזמן עושה פלאים קטנים, כמו הפילטר בסנפצ'אט שהופך אותך לכלב. בפעם הראשונה שראיתי את זה אמרתי, 'פאק! לא ידעתי שאנחנו עד כדי מתקדמים!'. אבל מתרגלים לזה מאוד מהר, ואתה אומר, 'אוקיי, זה קצת מטושטש. לא עובד הכי טוב. קצת חרא הפילטר הזה, לא?'. דברים זזים כל כך מהר".

איך אתה הולך לסכם את השנה המשוגעת הזאת בתוכנית הסיכום השנתית שלך ב־BBC?

"פאק, מאיפה להתחיל? הייתה לנו השנה כמות חדשות שתספיק ל־25 שנה. אני וצוות הכותבים שלי נפגשים בדרך כלל באוקטובר או בנובמבר. השנה נפגשנו ביולי כי חשבנו, ג'יזס, כדאי שנתחיל לתכנן מעכשיו! והרבה דברים רק נהיו יותר משוגעים מאז".

מתוך "מראה שחורה"
מתוך "מראה שחורה"

מה היה הרגע האהוב עליך השנה?

"אהוב? פאק, לא הרבה. הכל היה קודר מאוד. כשהיה את משאל העם על החברות באיחוד האירופי, חשבתי שזה קורע מצחוק. ואז רצחו את ג'ו קוקס (חברת פרלמנט מטעם מפלגת הלייבור שנרצחה על ידי אדם בעל קשרים לארגונים נאו־נאציים. זה היה הרצח הפוליטי הראשון בבריטניה מאז 1990 – א"ד), ואתה חושב לעצמך, פאק, זה כבר לא מצחיק בכלל. אם היית אומר לי בתחילת השנה שבסתיו אנחנו נבחר לעזוב את האיחוד האירופי, שחצי מהאייקונים התרבותיים שלנו יהיו מתים וש'בייק אוף' כבר לא תשודר ב־BBC, הייתי צוחק לך בפרצוף".

בנושא אחר, ערוץ 4 (שבו שודרה "מראה שחורה" בטרם נרכשה על ידי נטפליקס) כעסו מאוד כשעברת לנטפליקס.

"לא ברחנו להם סתם כי מישהו נופף לנו בצ'ק. לערוץ 4 היו המון הזדמנויות להיכנס להפקה, הם פשוט לא רצו לעשות את זה, מסיבות שאני לא מבין. האם אני הבוגד בסיטואציה הזאת? אני לא יודע. אני שמוק בכל סיטאוציה, האמת".

אתה מודאג מהיציאה של בריטניה מהאיחוד?

"כן. אני לא אוהב את האופן שבו אומרים למי שהצביע נגד שכדאי שישתוק ויפסיק להתלונן. זה משוגע. אם הנוסעים האחרים היו בוחרים בהצבעה טייס שיכור, הייתי צורח כל הדרך עד שנתרסק לתוך הר. אני מודאג ומבוהל, פאקינג תניחו לי! תנו לי לייבב ולהיות בפאניקה ולבכות!".

בזמן האחרון אתה מצייץ הרבה על עליית הגזענות בבריטניה. מתי נראה פרק של "מראה שחורה" בנושא?

"האמת, ממש אתמול ניסיתי לחשוב איך אני הופך את זה לפרק. אם היית יכול לשים קסדה שהופכת את כולנו לאותו צבע ומאפשרת לכולנו לדבר באותה שפה… האם זה היה פותר את עניין הגזענות? או שאנשים היו אומרים, 'אני לא אוהב את ההליכה שלך. בוז!'? לא יודע. אבל אני משתדל להיות אופטימי".

"מראה שחורה", עונה 3, נטפליקס