סרט הוליוודי על מפעל טקסטיל ישראלי: פרשת ואנונו בדרך לקולנוע

הוליווד קוראת לו. מרדכי ואנונו עם שחרורו מהכלא, 2004 (צילום:  פדרו אוגרטה/AFP/גטי אימג'ס)
הוליווד קוראת לו. מרדכי ואנונו עם שחרורו מהכלא, 2004 (צילום: פדרו אוגרטה/AFP/גטי אימג'ס)

הבמאי האוסטרלי הוותיק פרד שפיסי יביים את "פרשת דימונה", סרט עלילתי שיעסוק בסיפורו של מרדכי ואנונו, האיש שחשף ל"סאנדיי טיימס" את סודות הכור הגרעיני בדימונה, נמלט מן הארץ ונלכד בידי סוכנת פיתוי של המוסד ברומא. אם חשבתם שבהוליווד לא אוהבים אותנו כרגע, חכו חכו

אם חשבתם שהוליווד לא כל כך אוהבת אותנו יותר, עוד לא ראיתם כלום: הבמאי האוסטרלי הוותיק פרד שפיסי ("רוקסן", "בעין הסערה", "מילים ותמונות") יביים בשנה הבאה את הסרט ההוליוודי "פרשת דימונה", שיעסוק בסיפורו של חושף השחיתויות מרדכי ואנונו שהפיץ באמצע שנות ה-80 מידע לפיו מפעל הטקסטיל המפורסם בדימונה הוא בכלל כור גרעיני, לאחר שעבד שם כטכנאי מן השורה.

>> עברית אנד צ'יל: הסרטים הישראלים הכי טובים בנטפליקס

כזכור, ואנונו מכר את סיפורו ל"סאנדיי טיימס", כולל צילומים ושרטוטים מדויקים לכאורה של מפעל הטקסטיל המדובר, ונמלט מן הארץ. ב-1986 הוא נלכד במבצע מורכב של המוסד ברומא, באמצעות סוכנת פיתוי אמריקאית שגויסה למוסד ורקמה עמו קשר רומנטי. ואנונו הובא למשפט ונידון למאסר ממושך של 18 שנים באשמת ריגול ובגידה, מתוכן כעשור בתנאי בידוד בצינוק.

היום לפני 34 שנים הורשע מרדכי ואנונו בבגידה וריגול חמור.תראו כמה הוא הספיק מאז

Posted by ‎כאן‎ on Monday, March 28, 2022

הליהוקים לסרט שיופק על בסיס הפרשה טרם החלו, ויהיה מעניין לראות במי יבחרו המפיקים לתפקיד ואנונו עצמו ועל בסיס אילו גרסאות או ספרים שהתפרסמו מאז יתוסרט הסיפור. מעניין לציין כי שפיסי, במאי עם רקורד מרשים, לא ביים סרט עלילתי בעשר השנים האחרונות. מפיקי הסרט, גרנט היל ודניס דיווידסון, הם שמות הוליוודיים מוכרים שהיו מעורבים בהפקת סרטים כמו "הטיטאניק" ו"מטריקס: התחייה".

סיפורו של ואנונו והפרשה שהתלקחה סביבו כבר כיכבו במספר סרטי דוקו שנערכו על הפרשה, ובראשם הסרט "אני המרגל שלך" של ניסים מוסק ודני ורטה שהסעיר את המדינה ב-1997 כשהציג פרופיל מורכב של ואנונו כאידיאולוג פציפיסט ופעיל פוליטי רדיקלי (ניתן לצפות בו באתר המצוין של ארכיון הסרטים הישראלי). הסרט "פרשת דימונה" אינו צפוי להגיע למסכים לפני 2026.