יום שישי חזר: קפה מרסנד שב מהמתים. עם שינוי אחד דרמטי

קפה מרסנד החדש. צילום: יעל שטוקמן
קפה מרסנד החדש. צילום: יעל שטוקמן

"מקומות הם כבר לא רק דבר אחד" אמר לנו בועז טרגרמן, האיש שהוביל בעשורים האחרונים את בית הקפה הוותיק שחוזר אחרי הפוגה קצרה-ארוכה. ולמרות שזה אותו המרסנד שאתם מכירים (כולל הטבחית!), יש שינוי משמעותי - בקרוב תוכלו לבקר בלילה בבר המרסנד. שיהיה לחיים

8 באוגוסט 2023

בועז טרגרמן, הבעלים הנוכחי של קפה מרסנד, הכריז בעבר שסצנת בתי הקפה מתה ועברה מהעולם. אבל מה נגיד? כנראה שיש דברים שהם לנצח, וקפה מרסנד הוא אחד מהדברים האלו. מאז שנסגר בשנת 2020, המרסנד צץ בכל מיני גלגולים – כפופ אפ או כאורח בבתי קפה אחרים – אבל הפעם הוא חזר כדי להישאר. קפצנו לביקור במרסנד החדש, וקיבלנו ד״ש מסבתא. ברחוב בן יהודה, בין שקי החול לחסימות הכביש, אפשר להתחיל להריח שחר של יום חדש: עידן החפירות הסתיים, ואת תוואי המדרחוב הצפוי כבר ניתן לראות באופק. קפה מרסנד בגלגולו המחודש הוא הסנונית הראשונה להתאוששותו של הרחוב.

בית הקפה נפתח על חורבותיו של בנק דיסקונט, ששופץ למרחב נעים, רחב ידיים ונונשלנטי עם מקומות ישיבה רבים ומרווחים, בפנים ובחוץ. על החזית מתנוסס שמו של הבניין המשופץ, "MAPU Tel Aviv", לא בדיוק האווירה הבוהמיינית-אירופאית שהביאו לעיר הזוג וולטר וחנה מרסנד, שפתחו את בית הקפה ב-1955.

קפה מרסנד החדש. צילום: יעל שטוקמן
קפה מרסנד החדש. צילום: יעל שטוקמן

אבל בעוד הזמנים משתנים, נדמה שהרוח נשארה במקום, בין היתר הודות לטרטגמן, שלקח את המושכות בניהול המרסנד כבר ב-2005, ועומד מאחורי המקום החדש גם בגלגולו הנוכחי. כששאלנו את טרגטמן איך הפתיחה החדשה מסתדרת עם אמירתו שסצנת בתי הקפה עברה מהעולם, הוא משיב: ״נכון, וזה ציטוט מדויק. אבל לא עזבתי מעולם, אני רק חוזר הביתה. גם רוב הצוות הגיע איתי גם מהמרסנד הקודם, כולל הטבחית. חוץ מזה, המרסנד החדש הוא לא בדיוק בית קפה במובנו הקלאסי".

מה הכוונה?
״המרסנד מותאם כעת לעידן החדש שקיים מאז הקורונה, מתכונת גראב-אנד-גו. מרבית המנות הן כאלה שאפשר לקחת לדרך, וחוץ מזה – וזה השוס האמיתי – לאחר ההרצה המקום ייפתח גם בתור בר בשעות הערב״.

זוהי אכן בשורה של ממש – החל מהשעה 19:00 ועד חצות הלילה, האורות יתעמעמו, היין והבירות ימזגו, הדליקטסים יוגשו והמרסנד יפעל גם בתור בר. בועז מסביר שזו ״דוגמא נוספת לאיך שדברים פועלים היום. מקומות הם כבר לא רק דבר אחד. לא או בית קפה או בר, אלא גם וגם״. נכון לעכשיו בית הקפה פועל בהרצה בין השעות 08:00 ל-15:00, ומגיש כריכים קלאסיים כגון טונה, חביתה או גבינת שמנת וסלמון, וכן סלטים וארוחות בוקר. גם העוגות האוסטרו-הונגריות המלכותיות עוד יגיעו למלא את הויטרינה.

תמסרו ד"ש בחזרה לסבתא. קפה מרסנד החדש. צילום: יעל שטוקמן
תמסרו ד"ש בחזרה לסבתא. קפה מרסנד החדש. צילום: יעל שטוקמן

מנות רבות תזהו גם מהתפריט הקודם – למשל, מנת הברקפסט האידיאלית "ד״ש מסבתא" – נחמה אמיתית שכוללת לביבות לטקס ביתיות, שמעליהן ביצי עין במידת עשייה מושלמת וסלט ירוק בצד (54 ש״ח). בהמשך צפויות להיות גם ארוחות צהריים שמבוססות על דגים, גבינות וירקות – יהיה למשל קוסקוס דגים, שקשוקה דגים ומנות נוספות. ברוך שובך מרסנד, באיזה צורה שלא תהיה, אנחנו התגעגענו.

בן יהודה 71, א׳-ה' 8:00-15:00, יום שישי: 8:00-16:00, מוצ"ש – להתעדכן במקום. בית הקפה בהרצה והשעות ישתנו בהמשך