הניינטיז לא ימותו לעולם: מרקורי רב חוזרים לתל אביב

מרקורי רב (צילום: מייקל בלום)
מרקורי רב (צילום: מייקל בלום)

ההרכב האלטרנטיבי המוערך מרקורי רב יגיע לישראל בפעם החמישית, והפעם למופע אקוסטי אינטימי ייחודי במוזיאון תל אביב במסגרת פסטיבל הפסנתר, שבו יבצעו גרסאות "עירומות ושבירות" של שיריהם ויספרו את הסיפורים שמאחורי המוזיקה. ויש להם גם מסר לקהל הישראלי

22 באוגוסט 2022

ב-1998 התפוצץ לפתע על העולם האלבום "Deserter's Storm" של מרקורי רב, הרכב אינדי-רוק אמריקאי אלטרנטיבי משונה עם נטיות קשות לפסיכדליה, נבחר לאלבום השנה של ה-NME והפך אותם לאלילי פופ מסביב לעולם. במעגלי האינדי של תל אביב של אותם שנים עפו עליהם כמו על התגלות דתית, וכל נחיתה שלהם בעיר עוררה גלים של התרגשות. החדשות הטובות למי שזה מעביר בו רעד הן שבנובמבר הקרוב זה יקרה שוב.

מרקורי רב הם בעיקר ג'ונתן דונהיו וגראסהופר, הראשון הוא הזמר והגיטריסט, השני מנגן על כל דבר שמשמיע צליל, הם כבר בני 55 וראו את כל העליות והמורדות שיש להצלחה מוזיקלית להציע, והם יגיעו לתל אביב בפעם החמישית – והפעם עם הופעה אקוסטית מיוחדת במסגרת פסטיבל הפסנתר. פעם היו קוראים לזה אנפלאגד.

המופע עצמו נשמע כמו ממתק אמיתי ויוצא דופן לכל שוחרי המוזיקה: ערב אקוסטי ואינטימי בו ינגנו ויספרו המרקורי-רבים על שירי הלהקה לאורך כמעט 40 שנות היכרותם, על אלבום המופת שובר הלב שלהם מ-1998, ההצלחה הגדולה שלו, הסערה שסבבה אותו, האירועים המוזרים שליוו את צאתו וכמעט הביאו לפירוק הלהקה והאיחוי הבלתי צפוי של הקרעים. השירים יבוצעו בעיבודים אקוסטיים מיוחדים, להם קורא דונהיו:  ‘whisper and strum’ ואומר שכך כתב את השירים מלכתחילה, לפני שהפכו לגרסאות המוכרות לנו היום.

מרקורי רב ידועים בסאונד הייחודי ופורץ הגבולות שלם, בין רוק אלטרנטיבי לפסיכדלי, כשקולו של ג'ונתן דונהיו הכריזמטי מרחף מעל המנגינה (סגנון שלא מעט הרכבי אינדי אימצו עם השנים, אבל מרקורי רב היו מחלוציו). הם חתומים על עשרה אלבומים. האחרון שבהם יצא ב-2019, Bobbie Gentry's The Delta Sweete Revisited, והוא כולו מחווה עוצרת נשימה של קאברים לזמרת בובי ג'נטרי שהפכה בשנות השישים לזמרת הראשונה בארצות הברית שמפיקה את שיריה ומחזיקה בזכויות עליהם. באלבום זה שיתפו מרקורי רב פעולה עם הקולות המדהימים של סוזן סונדפור, בת' אורטון, הופ סנדובל ונורה ג'ונס בחגיגה של  הווקאליסטיות הטובות בעולם. 

"אנחנו רוצים להזמין אתכם להופעה האקוסטית האינטימית שלנו", כתבו דונהיו וגראסהופר שידועים בחיבתם להופעות בישראל ולישראל בכלל במסר לקהל הישראלי, "מלווים בפסנתר ומלוטרון עם סיפורים ושירים מאחורי המוזיקה שהקלטנו – וגם המוזיקה שהערצנו – במשך כמעט 40 שנים יחדיו. זו תהיה ההרפתקה החמישית שלנו בישראל ואנחנו ממש מצפים להופיע עם רבים מהשירים האלה במתכונת 'לייט נייט/דרך הלחישה' שבה הם נולדו, שבירים, עירומים ופעורי עיניים ממש כמונו".

>> מרקורי רב, רביעי 2.11, מוזיאון תל אביב לאמנות. כרטיסים (239 שקלים) באתר זאפה