משאל קוראי Time Out חושף: קרב צמוד על קולות הצעירים

יותר מדי מתלבטים וסוגיות שמצביעות בעיקר על בלבול - משאל Time Out מגלה את הבלגן בבחירות לעירייה, ומסמן כמה מגמות חשובות

אסף זמיר, רון חולדאי ואסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)
אסף זמיר, רון חולדאי ואסף הראל (צילום: איליה מלניקוב)
24 באוקטובר 2018

על מה הבחירות האלה לעזאזל? משאל Time Out חושף: איש אינו יודע. גם המועמדים עצמם לא הצליחו להצית את הקמפיין סביב הסוגיות הבוערות של העיר או אפילו לסמן אותן בצורה ברורה. דיור בר השגה, תחבורה ציבורית, אופניים חשמליים וסוגיית הפליטים – כולם נושאים חשובים בעלי מכנה משותף אחד: מדיניות הממשלה לגביהם מעצבת את המציאות העירונית הרבה יותר מכל מה שעיריית תל אביב־יפו יכולה או רוצה לעשות.

האם העירייה יכולה לעשות יותר? תלוי את מי שואלים. אולי. לא בטוח שהרבה יותר. גם תושבי תל אביב עצמם, שאינם מרוצים באופן גורף מכל מה שקשור לדיור ותחבורה בעיר, לא עושים הרבה כדי לבטא את חוסר שביעות רצונם ולא מפעילים שום לחץ בנושא, לא על העירייה ולא על משרדי הממשלה הרלוונטיים.

>>רון חולדאי מוכן לקדנציה חמישית
>>אסף זמיר מאמין שהוא יכול לקחת את הבחירות
>>אסף הראל רוצה לגרום לחולדאי להזיע

הסוגיה המרכזית של הבחירות, לפיכך, היא ראש העיר עצמו: קדנציה חמישית ורבע מאה בשלטון? או שארבע קדנציות מספיקות מעל הראש בכל מנגנון דמוקרטי והגיע הזמן להחליף? זאת השאלה. רק תושבי צפון העיר מכריעים במשאל הזה באופן ברור לטובת המשך עידן חולדאי. במערכות בחירות קודמות הם גם אלה שהכתירו אותו בפועל. זה אמנם רחוק מלהיות מדגם מייצג, אבל גם באזורים אחרים בעיר – בהם זמיר והראל מנצחים – הפער אינו גדול.

כמדי מערכת בחירות, גם הפעם מסמן משאל הקוראים את התהום הפעורה בין תושבי דרום וצפון העיר, אבל הנתון המעניין הוא התהום הנפערת בין תושבים צעירים ומבוגרים: מי שחצו את גיל 40 מעוניינים להעניק לחולדאי קדנציה נוספת, גילי הביניים הולכים עם זמיר והצעירים מעניקים רוב קטן להראל. נזכיר שוב: אלא אם יירשם אחוז הצבעה חסר תקדים, מי שיקבעו את זהותו של ראש העיר הם תושבי עבר הירקון המבוגרים. זה תלוי לא מעט באנשי ה"אין לי למי להצביע".

אחוז המתלבטים הבלתי נתפס, בין שליש לרבע מהבוחרים, מסמן כישלון של כל הקמפיינים ובמקביל מסמן חוסר הבנה מוחלט של המצביעים לגבי מהותה של דמוקרטיה ייצוגית: כשאתם לא מצביעים לאף אחד, אתם מחזקים את מי שאתם הכי מתנגדים לו. אחוזי הצבעה נמוכים ישרתו היטב את אנשי ש"ס והבית היהודי ואת גזעני הליכוד. אם תתעוררו ברביעי בבוקר למציאות עירונית מבאסת, לפחות תדעו את מי להאשים. ובמקרה כזה, בבחירות 2023 האופניים החשמליים עשויים להיות הבעיה הכי קטנה שלכם.

* במשאל השתתפו כ-2,000 גברים ונשים (מבין קוראי אתר Time Out) והוא אינו מהווה מדגם מייצג מבין הבוחרים, אלא אינדיקציה לעמדות הקוראים בלבד