יעקב אילון לא לבד: משבר הקורונה מחסל את חדשות 13

תמר איש שלום ואודי סגל, מגישי מהדורת חדשות 13 (צילום: יחסי ציבור)
תמר איש שלום ואודי סגל, מגישי מהדורת חדשות 13 (צילום: יחסי ציבור)

למי יש אינטרס לנצל את משבר הקורונה כדי לחסל את חברת החדשות של ערוץ 13? ללא מעט אנשים. למי איכפת מחיסולה של חדשות 13? למעט מדי אנשים. ביי ביי חדשות 13

13 באפריל 2020

אם תתעוררו מחר בבוקר ולא יהיו חדשות 13, האם תזילו דמעה? האם תצאו להפגין בזעם למען חדשות 13? ובעצם, עוד לפני כל זה, האם שמעתם בכלל על חדשות 13? בטוח שאתם לא קוראים לה עדיין "חדשות 10"?

למי יש אינטרס בהחלשת הפלטפורמה שבה פועלים עדיין עיתונאים מעולים כמו רביב דרוקר, ברוך קרא, נדב אייל, הילה אלרואי, ספי עובדיה, מתן חודורוב ואחרים? קשה לחשוב על מישהו כזה. קשה כל כך

בשנה וחצי שחלפו מאז נבלעה חברת החדשות של ערוץ 10 בתוך רשת 13, ובעיקר מאז פיטוריו של המנכ"ל גולן יוכפז, איבדה חברת החדשות שצמחה בבית הוורד את כל האדג' והאופי שלה. במקום האלטרנטיבה החרוצה שאותה הציגו במשך שנים מול חדשות 2, סורסה חברת החדשות של רשת 13 והציגה לאורך התקופה שכפולים דהויים לתוכניות האקטואליה של חדשות 12, תחרות עלובה ועצובה שאפילו לא חולמת לנצח. במהלך הזמן הזה נפרדה רשת 13 ממגישים ביקורתיים כמו ירון לונדון, לוסי אהריש ואושרת קוטלר ורכשה מגישים תומכי משטר כמו איילה חסון ושרון גל למען האיזון.

כשבאו לקחת אותנו לא נשאר מי שידווח על כך. חדשות 13
כשבאו לקחת אותנו לא נשאר מי שידווח על כך. חדשות 13

ועכשיו, תחת צלו הכבד של משבר הקורונה, מתרחש ניסיון חיסול של חדשות 13. הוא חולף בדממה שקשה להתפלא עליה: ראשית, לא נותר כמעט מי שידווח על ניסיון החיסול הזה. העיתונות עצמה מתחסלת. בנוסף, חברת החדשות ההיברידית הצליחה לנכר את צופיה הקבועים מימי ערוץ 10 וכשלה בגיוסם של צופים חדשים, כך שלמעט מאוד אנשים אכפת, בטח לא עכשיו כשהמגיפה מאיימת בחוץ ויש לכולנו צרות קצת גדולות יותר על הראש.

לפי פרסומים בעיתונות הכלכלית, רשת 13 צברה הפסדים של 100 מיליון שקל, שרפה 250 מיליון שקל בתוך שנה וחצי והטייקון המקורב לנתניהו השולט בה, לן בלווטניק, מסרב להזרים לה חמצן נוסף. הפתרון של קברניטי הערוץ הוא לקצץ בבשר החי של חברת החדשות, לוותר באופן מעשי על התחרות מול חדשות 12 ולהחליש את הגוף העיתונאי שלה עד כדי חיסולו דה פקטו. למי יש אינטרס בהחלשת הפלטפורמה שבה פועלים עדיין עיתונאים מעולים כמו רביב דרוקר, ברוך קרא, נדב אייל, הילה אלרואי, ספי עובדיה, מתן חודורוב ואחרים? קשה לחשוב על מישהו כזה. קשה כל כך.

כשב"אולפן שישי" של חדשות 12 יושב עורך "ישראל היום" ותוקף את האופוזיציה לנתניהו במילים "אנחנו נשים לזה סוף", אפשר להבין איך נראה הסוף הזה. הוא נראה כמו קיצוץ של 50 אחוז – 50 מיליון שקל – בתקציב של חברת חדשות שבה פועלים כמה מהעיתונאים היותר ביקורתיים כלפי השלטון, תקציב שגם כך נמוך משמעותית מזה של המתחרים. יעקב אילון כבר הוזז לטובת שרון גל, מירי נבו ואלי אילדיס נשלחו הביתה. העיתונאים הטובים יאבקו, ארגון העיתונאים ימחה, אבל אין מי שיעצור את זה. ואתם לא תזילו דמעה ולא תצאו להפגין בזעם. מה זה בכלל חדשות 13.