משדה כרוב למלון מפואר

מלון ברגס נמצא בלבו של מה שהיה פעם שדה כרוב והיום הוא אחד החלקים היפים והטרנדיים ביותר של העיר ריגה, בירת לטביה

צילום: באדיבות מלון ברגס
צילום: באדיבות מלון ברגס
12 בדצמבר 2013

העיר ריגה (Riga), בירת לטביה, חווה בשנים האחרונות רנסנס כלכלי-תרבותי. הצטרפותה של לטביה לגוש האירו וההכרזה על העיר העתיקה כאתר מורשת תרבות עולמי של אונסק"ו הובילו להשקעה בשימור ובשחזור של מבנים בעיר בעלי ערך אדריכלי ואמנותי רב. בריגה העתיקה (Vecriga) תמצאו אווירה נהדרת של עיר בלטית מימי הביניים של המאות ה-14-13. את העיר העתיקה תוחם הנהר דאוגבה (Daugava) לפתחו של הים הבלטי, וכדאי לצאת בה לסיור מודרך אל מבצרים, מוזיאונים, מרתפים וכנסיות – מהיפים ביותר בערי הבירה של הים הבלטי (כמו ריגה, טאלין וּוילנה). החלק המודרני יותר של העיר העתיקה כולל שדרות רחבות ומבנים בסגנון "יוגנדשדטיל" (המוכר יותר בשמו הצרפתי "אר-נובו"), סגנון בנייה שהתפתח בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.

מלון ברגס (Hotel Bergs) נמצא בלב החלק הזה של ריגה, המחבר את המודרני אל העתיק, קרוב לחומות העיר הימי-ביניימית. באמצע המאה ה-19 רכש קריסטַפְּס ברגס שדה ששימש לגידול כרוב, וחלם להפוך את האזור למרכז מסחרי שוקק. בשנים 1900-1887 המקום הפך לבזאר (Bergs Bazaar) – אזור שוקק של חנויות, גלריות, סמטאות וסדנאות. בתקופת השלטון הסובייטי המקום נזנח, ובשנים האחרונות הוא זוכה לעדנה מחודשת. אותו שדה כרוב שהיה פעם במקום שבו נמצא המלון הוא היום אחד החלקים היפים והטרנדיים ביותר של העיר ריגה. דרך אגב, סמלו המסחרי של המלון הוא הכרוב.

תחושה של בית

הכניסה אל המלון היא דרך רחבה מרוצפת באריחים, ובמרכזה מזרקה ציורית ועץ ערמונים עתיק ששרד את כל תהפוכות ההיסטוריה שעברו על העיר ריגה. המלון עצמו הוא דוגמה יוצאת דופן ומפתיעה לשילוב בין בנייה ועיצוב בסגנון קלאסי של המאה ה-19 עם עיצוב מודרני אקלקטי לצד יצירות אמנות קלאסיות לטביות של אמנים מקומיים תמצאו אוסף נפלא של אמנות אפריקאית, וגם מוטיבים בעיצוב אר-נובו ומשטחי זכוכית בסגנון מינימליסטי. הצבעים הכלליים של המלון הם מוקה, קפה ולבן המשולבים באלמנטים אפריקאיים, וחלונות הזכוכית הגדולים המשולבים במבנה מכניסים הרבה אור ואת מראות הנוף של ברגס בזאר. שימוש בחומרים טבעיים כמו עץ, קש, זכוכית ועור נותנים תחושה חמה ונעימה של בית.

במלון 38 סוויטות מעוצבות בגודל 80-45 מטר רבוע, שרובן כוללות שני מפלסים, אח ומטבח. כל סוויטה מעוצבת אחרת ומתאימה למספר שונה של אורחים. במלון יש גם מסעדת גורמה נחשבת וחדר כושר. לצד המלון נמצא הברגס בזאר – קומפלקס של רחובות מרוצפים, חנויות בוטיק, מסעדות ובתי קפה. זהו אחד האזורים היפים ומעוצבים בעיר העתיקה של ריגה. בהליכה קצרה דרך פארקים יפים תוכלו להגיע מהמלון לכמה מהאטרקציות היפות ביותר של העיר העתיקה.

אני לנתי בסוויטת סטודיו ליחיד. החדר היה מרווח ומואר. מהחלונות נשקף נוף נהדר של עיר עתיקה, עם גגות רעפים, מרפסות, חלונות ומרזבים. החדר היה מאובזר היטב עם מסך טלוויזיה גדול, מטבחון מצויד ופינת עבודה נוחה, והרצפה היתה רצפת עץ שנעים מאוד לדרוך עליה. אפשר היה לראות שהשקיעו רבות בעיצוב החדר ובריהוט שבו. נהניתי מאוד לשוטט בבזאר ובסמטאות הקרובות למלון, שבהן מקצת המבנים משופצים ומקצתם עדיין עומדים שוממים, וכן מהארכיטקטורה המרתקת, המספקת נושא נהדר לצילום.

טיפ לדרך

מסעדה מומלצת שהיא גם חוויה מעבר לאוכל; מסעדת Rozengrals הממוקמת בתוך מרתף בעיר העתיקה, משחזרת בצורה נהדרת את תקופת ימי הביניים ומספקת אווירה אפלה ומסתורית. הצוות לבוש בלבוש אופייני לתקופה, המרתף מחולק לנישות ומרוהט בריהוט מיוחד, והאוכל מוגש בכלי מתכת מפורזלים וקערות עץ. ביקור במסעדה ישתלב יפה בסיור רגלי בעיר העתיקה.

דודו בן צור – מדריך ומארגן טיולים גיאוגרפיים