סוף לסיוט? מחלף השלום יונגש להולכי רגל ורוכבי אופניים

עצים, שבילי אופניים, מדרכות רחבות. מחלף השלום המשודרג (הדמייה: ארקאפקט עדי בואנו)
עצים, שבילי אופניים, מדרכות רחבות. מחלף השלום המשודרג (הדמייה: ארקאפקט עדי בואנו)

אחד המקומות הקשים בתל אביב עומד להפוך נעים יותר: המקטע המערבי של מחלף השלום ישודרג ויותאם להולכי רגל ורוכבי אופניים. משך העבודות: כשמונה חודשים, כולל מרחב עירוני חדש עם עשרות עצים וסככות הצללה

5 ביולי 2022

כל מי שמנסה לחצות את צומת מחלף השלום ברגל או באופניים יודע: מדובר באחד הסיוטים האורבניים הקשים בסביבה. המכוניות, הפקקים, הרעש, זיהום האוויר ובעיקר העובדה שאין שביל אופניים הופכים את הצומת לאזור אסון מאיים תמידית, והמיתולוגיה מספרת על אנשים שהתחילו לחצות את הצומת בקיץ 2017 אך הפכו לשלולית על אי תנועה והתאדו. ובכן, מסתמן שהסיוט לקראת סיום: עיריית ת"א-יפו, נתיבי איילון ומשרד התחבורה מכריזים על תחילת העבודות לשדרוג המחלף.

לא בתמונה: פקקים וחום 43 מעלות. מחלף השלום (הדמייה: ארקאפקט עדי בואנו)
לא בתמונה: פקקים וחום 43 מעלות. מחלף השלום (הדמייה: ארקאפקט עדי בואנו)

מדובר בשלב זה בעיקר במקטע המערבי והקשוח של המחלף, מדרך מנחם בגין ועד היריד לאיילון דרום. השדרוג יכלול פיתוח של המרחב העירוני לטובת הולכי הרגל, משתמשי התחבורה הציבורית ורוכבי האופניים והקורקינטים, העבודות יבוצעו בימים ראשון עד חמישי, משעה 07:00 עד השעה 18:00 והן יימשכו כשמונה חודשים. במסגרת השלב הראשון של עבודות השדרוג מחלף, יסללו נת"צים לשני הכיוונים לצד פיתוח מרחב תחנות אוטובוס; יסללו שבילי אופניים בטיחותיים, מופרדים ומוצלים לשני הכיוונים; ומרחב עירוני מחודש שיכלול מדרכות רחבות ומונגשות, ספסלים, פחי אשפה, מתקני עגינה לאופניים ולקורקינטים, לצד עשרות עצים חדשים שיינטעו לאורך התוואי; וכן יתווספו סככות הצללה בגשר חיים לנדאו (מזוהה כ"גשר השלום") לרווחת משתמשי הדרך. צפי הסיום לעבודות השלב הראשון הוא אפריל 2023.

פקק סטנדרטי במזרח צומת השלום (צילום: Shutterstock)
פקק סטנדרטי במזרח צומת השלום (צילום: Shutterstock)

מחלף השלום הוא בין המחלפים העמוסים בישראל. מדובר בציר שמחבר בין הרשויות תל אביב – יפו, רמת גן וגבעתיים. המחלף מהווה שער כניסה לאלפים רבים המגיעים לתל אביב- יפו מדי יום מכל רחבי המדינה דרך תחנת רכבת השלום והכבישים המחברים. השדרוג מתבצע כחלק מהמדיניות של עיריית תל אביב -יפו להיפוך הפירמידה – לפיה במקום הראשון מוצבים הולכי הרגל, אחריהם נמצאים משתמשי התחבורה הציבורית ורוכבי הכלים הדו גלגליים ובתחתיתה הנוהגים ברכב הפרטי. מעיריית ת"א-יפו נמסר: "אנו שמים דגש על פיתוח המרחב העירוני וקידום פרוייקטי תחבורה רבים שיספקו לתושבים ולמבקרים בה מגוון אפשרויות תחבורתיות להתניידות מהירה, נוחה, זולה, בריאה ובטוחה, בדומה לנעשה בערים המובילות בעולם".