משהו פה מסריח: תומכים במאבק עובדי הקבלן

פגיעה שיטתית בשכר, החסרת ימי חופש מתלוש המשכורת, תלושי משכורת לא ברורים ואי תשלום דמי נסיעה – אלו רק חלק מהסיבות המרגיזות שהולידו את המאבק למען העסקה ישירה של עובדי הניקיון באוניברסיטה. אז מה בדיוק עובר על עובדי הקבלן? ואיך אנחנו הסטודנטים, במקום הקפה הבא בגילמן, יכולים לעזור?

צילום: שירי חבצלת
צילום: שירי חבצלת
25 בפברואר 2016

באוניברסיטת תל אביב מועסקים כ-150 עובדות ועובדי ניקיון דרך שתי חברות קבלן. לטענת העובדים, אותן חברות פוגעות בזכויותיהם באופן שיטתי: "עובדי הניקיון הם עובדים שעתיים בשכר מינימום. הם באים מהמצב הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר. קשה לשלם פחות ממה שמשלמים לעובד קבלן. אלה אנשים שעושים עבודה פיזית לאורך שנים ועדיין חיים בעוני", כך אומר בן אידלברג, סטודנט לכלכלה ולמשפטים באוניברסיטה, פעיל בארגון "כוח לעובדים" וממובילי המאבק למען העסקה ישירה של עובדות ועובדי הניקיון.

בנוסף לשכר הנמוך, מתאר אידלברג מצב בו חווים העובדים שורה של פגיעות בזכויות ותנאי העסקה ירודים: "קודם כל קיימת פגיעה שיטתית בשכר, מקרים חוזרים בהם העובדים לא מקבלים תשלום עבור כל שעות העבודה. תלושי השכר כתובים בצורה מסורבלת ולא ברורה, ורוב העובדים כלל לא קוראים עברית, כך שקשה לעקוב אחר המשכורת. זו מעין 'שיטת מצליח' – כשהעובד מפספס את הטעות החברה מרוויחה את ההפרש. אם הוא שם לב, כספו יוחזר – אך רק בתום תהליך בירוקרטי ארוך".

עלי תולת, יו"ר ועד העובדים, טוען שמדובר בשיטה: "לפעמים לא משלמים על נסיעות או שוכחים לרשום שעות. החריגה יכולה להגיע לעשרות שעות, ולוקח זמן עד שמחזירים את הכסף. לי לדוגמה לא החשיבו שעות נוספות באוגוסט ובספטמבר. רק אחרי שנלחמתי שילמו לי באיחור. כשטעות חוזרת חודשיים ברצף – זו לא טעות. יש פה כוונה".

הגר אבודחל, עובדת נוספת, אמא לשמונה ילדים וסבתא לשניים, מעידה על מקרים דומים: "יש לנו הרבה בלאגן בתלוש, ובכל חודש מחדש צריך לבדוק אם קיבלנו את כל השעות. היו פעמים שהיו חסרות לי כמה שעות. לפני שנתיים עבר חוק שגם עובדי קבלן יקבלו קרן השתלמות. כל מי שעבד איתי קיבל ואני לא. ביקשתי, חתמתי על תצהיר כמה פעמים ורק לאחר כשבעה חודשים קיבלתי".

לטענת מובילי המאבק, דפוס דומה קורה גם בחגים שאמורים להיות מוכרים כימי חופש: "בחנוכה למשל, הגיעו לעובדים ארבעה ימי חופש מוסדרים בחוק. חלק מהעובדים קיבלו שניים, חלק קיבלו אחד. רק העובדים שפנו לקבלן הסדירו את זה. הרווח של חברת הקבלן הוא בכל מקום בו היא מצליחה לעקוץ את העובד", מסכם אידלברג. "כל כמה מאות שקלים שיורדים לעובדים האלה זה דבר שמורגש. אנחנו בקשר רציף עם הוועד ועם עובדת של אגודת הסטודנטים שמסייעת, וכל עובד אמור לדעת שיש למי לפנות, אבל יש הרבה שמפספסים".

IMG_2196
צילום: שירי חבצלת

ימים כמו חול המועד וחופשת הקיץ, בהם האוניברסיטה מושבתת, אינם מוכרים כחופשים ועובדי הניקיון לא מקבלים עבורם תשלום, זאת בשונה מעובדי האוניברסיטה – להם כן משלמים עבור ימים אלה. "מכאן שהעסקה ישירה תפתור את הבעיה", אומר אידלברג. "בחודש עם ימי חול המועד המשכורת יכולה לרדת עד 2000 שקלים. איך אנחנו יכולים לחיות עם זה?", מוסיף תולת. "בחופש השנתי אנחנו יושבים בבית בעל כורחנו, ומבקשים מהחברה מקום עבודה זמני, אבל הם מוצאים רק לחלק מהעובדים".

בנוסף מתאר תולת שינוי בקבלת דמי ההבראה, שמקשה על העובדים: "פעם היינו מקבלים בסוף השנה סכום של 2500-2800 שקלים, ועכשיו מחלקים אותו לאורך השנה. עובד היה מחכה לסוף השנה כדי לקנות מה שחסר לו בבית – טלוויזיה או מקרר. עכשיו מקבלים בכל חודש 250-270 שקלים ולא מרגישים את זה, יורדים מזה יותר מסים, והחברה יכולה לשחק עם זה ולתת פחות כסף".

תולת מביע תסכול אף מחוסר השוויון בינו לבין עובדי האוניברסיטה. הוא מספר איך רצה להשאיל ספר מהספרייה ולא ניתן לו, ועל אי-מתן הטבה בשכר לימוד לילדי העובדים – הטבה שיכולה הייתה לעזור מאוד להורים קשי-היום. "יש פה אנשים שעובדים כבר 10-15 שנה ואין שום סיבה שלא ייהנו מהטבות כלליות ומזכויות להם זכאים עובדי האוניברסיטה, כמו לימודים חינם לילדים", מוסיף אידלברג. "מדובר גם על כבוד לעובד וחוויה שהיא מעבר לפן הכלכלי. הם לא חלק מימי כיף, לא מקבלים שי לחג, לא מרגישים חלק מהמערכת – וזה קורה בכל המשק לעובדי קבלן".

בנוסף לדרישה להעסקה ישירה המאבק שם לעצמו מטרת ביניים: תשלום לעובדים עבור חצי שעת ההפסקה ביום העבודה. "לפעמים קוראים לנו באמצע האוכל לנקות, אז זו לא באמת הפסקה", מסביר תולת. לאחרונה, המאמצים נשאו פרי: "החודש קיבלנו תשלום על הפסקת הצהריים אחרי מאבק שנמשך מעל שנה. אפשר היה לראות את החיוך של העובדות. נכנס עוד כסף שישפר את מצבן. זה לא כסף קטן. בשבילי ה-300 שקלים האלה יכולים לעזור לאוכל של שבוע או נסיעות".

אך ייתכן שמוקדם לשמוח. לדברי אבודחל, גם במקרה של תשלום על ההפסקה, לא כל העובדים קיבלו את התוספת בתלוש. ותולת מוסיף: "אולי השינוי זמני, כי בעוד חודשיים מתחלפת חברת הקבלן". מסיבה זו, מטרת העל של המאבק אינה שיפור תנאים מול הקבלן אלא מעבר להעסקה ישירה.

בסמסטר הראשון המיקוד היה באיסוף תומכים והעלאת מודעות. "הפצנו עצומה, עברנו בכיתות ואירגנו הפגנות וימי עיון לסטודנטים בהם העובדים דיברו", מספר אידלברג. בסמסטר ב' המטרה תהיה יצירת לחץ. "יהיו הפגנות ומהלכים של שיבוש הסטטוס קוו, עד שהאוניברסיטה תבין שעדיף לה לספוג את ההוצאה הנוספת הזו מאשר להשאיר את הבעיה. הדרישה שלנו היא שהמנכ"ל מוטי כהן יצהיר עד סוף השנה שהוא מקים ועדה כדי להבין איך עוברים להעסקה ישירה. עד היום הוא התעלם מהדרישות שלנו".

תמונה תחתונה לתוכן עניינים
צילום: שירי חבצלת

"האגודה אומרת שאם הסגל הבכיר יצטרף למאבק – היא תצטרף, והסגל הבכיר מחכה שהאגודה תעשה צעד", אומר תולת ומסכם: "אני רוצה לקרוא לסגל הבכיר, הזוטר והמנהלי, ולאגודת הסטודנטים להצטרף למאבק. אני רוצה לומר לאגודה שאם הם יצליחו לעזור לנו זה יירשם להם כהישג היסטורי. ולסטודנטים באוניברסיטה: אתם כוח אדיר, ואתם יכולים להשפיע. בעלי החלטות בממשלה ובאוניברסיטה מפחדים מהכוח שלכם. תירתמו למען המאבק הצודק הזה. תעמדו מאחורי העובדים. היום אנחנו עובדי קבלן, מחר – אתם, אז בואו נמגר את התופעה הזאת".

אידלברג מדגיש את חשיבות המאבק: "פרט למחקרים שמראים שהעסקה ישירה היא לא יקרה יותר באופן משמעותי, צריך להתייחס לפן האנושי. אוניברסיטה צריכה להיות מוסד נאור, והיא שונה ממקומות אחרים בזה שיש 30,000 סטודנטים שנמצאים פה יום יום ויכולים להפעיל לחץ. העובדים מוחלשים ומושתקים משפטית וקשה להם לפעול למען עצמם. אם לא נפעל עכשיו כשאנחנו צעירים ואידאליסטים, מתי כן?".

תגובת האוניברסיטה:
"אוניברסיטת תל אביב פעלה להבטיח את זכויות עובדי הקבלן, בין היתר על ידי הבטחת זכויות פנסיה ואפשרות לניידות בין חברות במקרה של החלפת הקבלן. נציבה שמונתה מטעם האוניברסיטה, ורואה חשבון הבוחן באופן שוטף את דיווחי החברות, מופקדים על שמירת זכויות העובדים".

תגובת אגודת הסטודנטים:
"אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב מובילה למעלה משש שנים את המאבק לשיפור תנאי עובדות ועובדי הקבלן באוניברסיטה ופועלת ללא לאות בנושא. מזה מספר שנים נוסף תקן מיוחד באגודה של רכזת עובדי חוץ שכל משימותיה הן דאגה ושמירה על זכויות העובדים כך שלא יירמסו וייפלו בין הכסאות. כמו כן, האגודה היא זאת שאיגדה מקצועית את עובדות ועובדי הניקיון, יזמה והסדירה את התארגנותם תחת ארגון 'כוח לעובדים'. אנו רואים באקטיביזם סטודנטיאלי ובמעורבות חברתית ערך עליון, ועל כן אנו ניצבים בראש חזית המאבק יחד עם ועדי הסגלים…". "…התחלנו במסורת 'יום הפוך', במסגרתו מחליפים הסטודנטים ליום אחד את עובדות ועובדי הניקיון בפקולטות, השתתפנו באופן פעיל בהפגנות ובפעילויות ואנו מקימים פרויקט להנגשת ההשכלה בקרב עובדות ועובדי הניקיון ומתן קורסים בתחומים שונים. אנו רואים בוועד עובדות ועובדי הקבלן באוניברסיטה שותפים שלנו לדרך ובנוסף להצלחות שנחלנו עד היום, אנו סמוכים ובטוחים כי בעבודה משותפת נצליח להוביל שינוי מהותי בתנאי העסקתם".

איך אפשר להביע תמיכה במאבק?
-להצטרף לעמוד הפייסבוק "מאבק עובדי/ות הניקיון באוניברסיטת תל אביב"
-לחתום על העצומה שנמצאת בעמוד.
-להגיע להפגנות
-למעוניינים לקחת חלק גדול יותר בפעילות: ניתן ליצור קשר דרך עמוד הפייסבוק