יוצר הבורר נגד משה איבגי: "לא צריך לעבוד איתו יותר"

גזר הדין המקל שהשית בית המשפט על משה איבגי, שהורשע במעשה מגונה, זעזע נשים רבות ועדויות נוספות צצו ברשת. "הפרשה הזאת מופרעת. סופה מופרע"

משה איבגי (צילום: gettyImages)
משה איבגי (צילום: gettyImages)

כבר ארבע שנים שעולם התרבות נושא עיניים לעבר משה איבגי, שסיפורי ההטרדות המיניות שלו טפטפו ואז הפכו לשצף עכור. לפני כשנתיים הוא הואשם בביצוע מעשים מגונים והטרדה מינית בארבע נשים, אך בינואר הצטמצמה ההרשעה למעשה מגונה אחד. הבוקר (חמישי) הסתיימה הפרשה בקול ענות חלושה, כשבית משפט השלום בחיפה גזר על איבגי שישה חודשי עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בסך 10,000 שקל.

עולם התרבות ונשים רבות הגיבו לגזר הדין המחפיר ברשת. היוצר רשף לוי, שבין היתר עבד עם איבגי על סט "הבורר", סיפר כי עד לסיום העבודה על הסדרה השמועות על איבגי לא הגיעו לאוזניו. כשגילה מה מספרות העובדות שלצידו, ניסה לשכנע אחת מהן להגיש תלונה – אך היא סרבה מחשש שתיפגע. "לפני שהתחיל המשפט התקשרתי לאיבגי ואמרתי לו: תהיה גבר, תודה באשמה, תתנצל בפני הנשים ותלך לטיפול. הוא הלך במקום זה לעורכי דין". אלה, אגב, שוקלים לערער על שליחתו לעבודות שירות. "משה איבגי חייב להתנצל כי זה הדבר המוסרי לעשות. הוא חייב ללכת לטיפול כדי שהוא ילמד לשלוט בעצמו. ועד שזה לא קורה – אני לא חושב שצריך לעבוד איתו בעולם התרבות".

השחקנית שרית וינו אלעד כתבה בפייסבוק: "את המשפט של איבגי עשו בדלתיים סגורות. בהסתר. כמו את מעשיו הפושעים. בשקט. אני מקווה שהוא יערער, והדלתיים ייפתחו. אני מקווה שהנשים שהוא פגע בהן יאזרו אומץ ויגיעו כולן להגיד שגם בהן הוא פגע. שאולי בית המשפט רואה התיישנות, אבל הן עדיין מדממות בכל אזכור שלו. הפרשה הזאת מופרעת. סופה מופרע".

את המשפט של אבגי עשו בדלתיים סגורות. בהסתר. כמו את מעשיו הפושעים. בשקט.אני מקווה שהוא יערער, והדלתיים ייפתחו.אני מקווה…

פורסם על ידי ‏‎Sara Vinoelad‎‏ ב- יום חמישי, 23 ביולי 2020

אודליה בנאי חשפה בתגובה לגזר הדין כי איבגי הטריד גם אותה: "איבגי הטריד אותי כשהייתי בהריוני. למזלו הייתי שמנה, ולא חטף ברכית. דחפתי אותו ואמרתי שישמור לעצמו את דעתו על נשים בהריון, ושלא ישכח מי אני. הרס הקריירה שלו הוא חלק מהעונש שקיבל. כשיתנצל פומבית, אפשר יהיה לחשוב על קיצור העונש".

בעמוד של עמותת כולן גוללו מקרה אחד מהפרוטוקול של איבגי, והוסיפו: "זו התגלמות הפטריארכיה. מעל 10 נשים סיפרו על אלימות מינית. 4 הגיעו לכתב אישום. 3 הסכימו להעיד. ובית המשפט מחליט שלדבר בצורה מינית ואלימה כזו לאישה זרה לגמרי שאמרה לך הרגע שהיא שורדת אלימות מינית זה פשוט בסדר. נזכיר: איבגי הורשע בשני סעיפים של מעשה מגונה, והעונש הרחמני שנגזר עליו הוא עבודות שירות. אבל בשני המקרים שבהם אין הרשעה כתב השופט שעדות המתלוננות אמינה, ועדותו של איבגי לא".

חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון, כתבה על יחסי הכוחות בבית המשפט והתוצאות העגומות שלהם: "המתלוננות על איבגי שמו את עצמן בעין הסערה נתונות להתקפות מצד מקורבים מפורסמים, וגם מצד אנשים שלא מבינים איך איבגי הגדול יעשה דבר כזה. הן חשבו על השחקנית הצעירה, הבמאית, המאפרת בהפקה הבאה רק שזה לא יקרה לה. הן חשבו על צדק. ואז בית המשפט מרחם על אכזרים".

גם הקולגה לשעבר שלי יחימוביץ הגיבה על גזר הדין הקל: "הפעם היחידה ששכתבתי את העבר ומחקתי פוסט שלי בפייס, הייתה כשמחקתי תמונה שלי עם עבריין המין משה איבגי: שנינו מחוייכים, הוא מביע תמיכה בי, ומתפקד בשבילי למפלגת העבודה כשעמדתי בראשה. נזכרת במעמד ומתכווצת. אבל רגע יותר נורא היה העונש המגוחך שנגזר עליו. סטירת לחי למי שנפגעו מהמנוול".

בעקבות אירועי היום יזמה עמותת כולן עצומה הקוראת לפרקליטות "לערער על העונש הקל שהוטל על משה איבגי". כפי שפורסם הבוקר, הפרקליטות ביקשה לגזור על איבגי 15 חודשי מאסר בפועל. ארבע שנים אחרי שהחלו להיחשף פשעיו, איבגי טרם התנצל בפני קורבנותיו. במשפטו הוא טען כי אינו זוכר את המקרים.