"משחקי הכס": סיכום פרק 7, עונה 5

הפרק שבו קורה הבלתי יאמן ומישהו מת מוות טבעי. זאת ועוד - סצינות סקס בהסכמה בין אנשים סטרייטים!

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"

תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר, אמר שלום. הלילה אפל ומלא זוועות, אמרה מליסנדרה. אולי היינו צריכים לעבור את נקודת השפל של הפרק הקודם כדי להגיע לכאן – השלב שבו העונה הזאת סוף סוף מתחילה – לאט ובזהירות – לתת פירות. לא הכל מוצלח, ויש קווי עלילה שכנראה כבר אי אפשר להציל (דורן) – אבל בפרק הזה היו התפתחויות, והיו יותר דברים לאהוב.

אולי כפיצוי על הזוועה של הפרק הקודם, הפרק הזה כלל כמה דברים שכמעט לא קורים בסדרה הזאת אף פעם. הפרק עדיין היה מלא, כרגיל, במין ומוות, אבל מסוג שונה מהרגיל. המלומד אאימון זכה בגורל שכמוהו כמעט לא ראינו, וספק אם נראה עוד, בסדרה: הוא מת מזקנה. איש לא כרת את ראשו, פילח את ליבו או פשט את עורו – הוא פשוט היה זקן מאוד. מדהים עוד יותר: הפרק הזה כלל שתי סצינות – שתיים! – של סקס. כמובן, לגלות סצינת סקס במשחקי הכס זה מפתיע בערך כמו לגלות פינגווין באנטארקטיקה, אבל אלה היו מסוג חדשני מאוד, כמעט בלתי מתקבל על הדעת בסדרה: לא בכפיה, לא בתמורה לתשלום, לא כולל איזו סטיה או קינקיות מיוחדת או משהו. סתם. מין. סטרייטי, בהסכמה, בין שני אנשים בגירים שנמשכים זה לזו. כמה חדשני. ועוד יותר מדהים: בשתי הסצינות אפילו לא היה עירום מלא! זה אפשרי! באמת!

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"

בחומה, ג'ון שלג שוב נפרד ויוצא למסע צפונה כדי לנסות לשכנע את אנשי הפרא לעבור לצד הנכון שלה. סגנו נפרד ממנו במילים החמות: "מחובתי לומר לך שאני סבור שהמשימה הזו פזיזה, נמהרת, ועלבון לכל האחים שמתו בלחימה נגד הפראים". בעריכה ירד המשך המשפט: "כמו כן אני חייב לומר לך שאתה מכוער, לא מבין כלום בלחימה, היית הסוכן החשאי הכי גרוע בהיסטוריה של העולם הזה או כל עולם אחר, השפם הזה נראה עליך מגוחך וכשאתה חושב הפה שלך פתוח באופן שגורם לך להיראות דביל. המפקד". אחרי לכתו של ג'ון, מי שנשאר כגיבור הראשי של עלילת החומה הוא, למרבה הצער, סם. הוא עד למותו של אאימון טארגריין – שברגעיו האחרונים מעלה זכרונות מאחיו הקטן, אאימון, שהיה מלך וגם סבה של דאינריז, למי שסופר. איך זה קשור? מי יודע. סם גם מוכיח את עצמו שוב כמגנה האישי של גילי בעזרתו האדיבה של אוב, הזאב המתפוגג המופלא של ג'ון, המופיע כאן לחמש השניות העונתיות שלו ואז ככל הנראה מתפוגג לאבק; על כל פנים לא רואים אותו יותר. בעקבות הקרב סם מאבד את בתוליו. סחתיין ללגילי וסם, זוג מעצבן למדי אך חמוד, אבל רק הערה אחת – כשסם מפר את שבועתו, פשע שעליו ניתן להרוג אותו, אולי היה כדאי לפני כן לפחות לנעול את הדלת.

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"

ווינטרפל ממשיכה להיות המקום האומלל ביותר בשבע הממלכות, ודברים שם רק נעשים גרועים יותר ויותר. לגבי סאנסה, זה כבר דפוס חוזר: כשהחתן שלה לוקח אותה לסיור על חומות טירה כלשהי, זה ייגמר בכך שהוא יראה לה את שרידי גופתו של אדם יקר לה. תכנית ה"נר על החלון" הגאונית לא הגיעה לכדי מימוש, וכך לא התאפשר לנו לבדוק כמה זמן בדיוק יוצרי הסדרה חושבים שנר חשוף שעומד בחלון גבוה בזמן סופת שלג אמור להישאר דולק. לפיכך תפקידה של בריאן בפרק צומצם לכדי שתי שניות של עמידה בחלון.

בשלב זה לא משנה איך אתם מרגישים לגבי המלך קפוץ-התחת ביותר בווסטרוז: בקרב ההולך וקרב בין סטאניס לבין הבולטונים כולנו בקבוצה של סטאניס, ומייחלים שהוא יבוא כבר ויקרע את ראמזי לכמה שיותר חתיכות. אבל אפילו את זה לא נקבל בקלות. החורף הארור, זה שמספרים לנו שהוא הולך וקרב כבר חמש עונות, החליט סוף סוף להגיע, או לפחות לעשות צעדים משמעותיים בכיוון. צוות סטאניס תקוע בשלג ולא יכול להתקדם, והבולטונים, אנשי הצפון, מאומנים טוב יותר בלחימה בקור. מליסנדרה מבטיחה לסטאניס שזה לא משנה: "אנחנו ננצח! לבטח! ראיתי אותך מנצח! אני יודעת את זה בוודאות! אבל בוא נהרוג את הבת שלך רק כדי ליתר בטחון". ניסיונות השיכנוע שלה לא עובדים, לפחות בינתיים.

הערה על מליסנדרה: היא וסטאניס הזכירו את העלוקות. שלושת העלוקות מדמו של גנדרי, שבהם נעשה שימוש לטקס וודו שנועד להרוג… שלושה מלכים. היא מזכירה שניים מהם – ג'ופרי ורוב סטארק. העלוקה השלישית נקראה על שם באלון גרייג'וי, ראש בית גרייג'וי שבאיי הברזל. אבל באופן קצת מביך, הסדרה – בניגוד לספרים – פשוט לא הקדישה הרבה תשומת לב לבאלון וההתרחשויות באיי הברזל בכלל, לא לפני העלוקות ולא אחרי. לא ממש שמענו על זה שהוא ניסה לכבוש את כס הברזל, ואם הוא אכן מת, גם על זה לא שמענו.

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"

במעלה מלך, לא אולנה ולא סרסיי מצליחות לעמוד בפני הדרור העליון, אבל הן מנסות – וזה נפלא. סרסיי עברה בפרק הזה מניצחון לתבוסה, ואפשר היה לראות את זה על הפנים שלה. כשהיא מבקרת את מארג'רי בכלא, היא לא אומרת שום דבר יותר בוטה מ"הממ", אבל על הפנים שלה אפשר לראות שבליבה היא רוקדת גנגנם סטייל על ראש מזרקה על רקע זיקוקים. וווהו! מארג'רי עפה! סרסיי שוב מנצחת! אלא שהנצחון הזה קצר ימים מאוד. זוכרים מה שאמרנו על סאנסל, בן-דודה של המלכה ששכב איתה ועכשיו הוא בכיר בין הדרורים, ואולי ירצה לספר להם דבר או שניים על מעלליה? אז זהו. סרסיי היתה צריכה לחשוד ברגע שבו האפיפיור התחיל לדבר על המזבח, וכמה שהוא ישן ופשוט וכו'. אם יש דבר אחד שלמדנו משנים של צפיה בסרטי ג'יימס בונד וטרנטינו כאחד, זה שכשמישהו בעל עוצמה מתחיל פתאום ללהג על איזה נושא כביכול לא קשור לכלום – ("מקלוני אוזניים. חשבת פעם על מקלוני אוזניים?") צריך לברוח, כי בתוך כמה משפטים הוא ימצא דרך כלשהי לקשר את הנושא הלא-קשור הזה אליך ואז להרוג או לכלוא אותך.

בכל אופן: סרסיי נרקבת בכלא, והשמחה רבה. אם כי לא בטוח שתחת שלטון דעא"ש של הדרורים המצב במעלה מלך ישתפר בהרבה.

ג'ורה וטיריון נמכרים לעבדות – רגע, מה קרה לתכנית בנוגע לסוחר הפינים? בשבוע שעבר אדביזי אמר מפורשות שהם שומרים את טיריון טרי רק בשביל למכור את פינו לסוחר הפינים הראשון שיפגשו. והנה עכשיו הם מוכרים את כל הגמד, בעסקת חבילה? אני מתחיל לחשוד שכל הסצינה עם סוחר הפינים לא היתה לגמרי רצינית. טוב, ברור מה יקרה עכשיו: הם יבלו פרק או שניים באימונים לקראת הקרבות בבורות הלחימה, ואז תהיה הסצינה הגדולה בפרק 9 או 10 שבו הם יילחמו על חייהם מול אלפי מירינים מריעים ויפגשו את דאינריז, סוף טוב לעונה.

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"

רק שזה לא קורה. דאינריז מגיעה לצפות באימונים, ופוגשת אותם. את ג'ורה, וגם את טיריון. כבר בפרק הזה. העובדה הזאת צריכה לשלוח גלי הלם בקרב מעריצי הסדרה, מכמה סיבות: הסיבה הראשונה היא שטיריון ודאינריז ביחד! סוף סוף!!! והסיבה השניה – ובכן, הגענו לנקודה שבה וייס ובניאוף זרקו סופית את הספרים הצידה והחליטו להמשיך בעצמם בלי שום קשר למה שהמזוקן השמן הזה אומר. מרגע זה ואילך, גם לנו, שקראנו את הספרים, אין ולו שמץ של מושג מה הולך לקרות. איזה עולם מפחיד.

 נעדרים: אריה. ודווקא מעניין לראות למי היא תתחפש.

עירום לא רלוונטי: הסצינה שבה אחת מנחשיות החול (מי זאת? מי זוכר? בכלל אמרו לנו את השמות שלהן?) התפשטה מול ברון בלי שום סיבה מיוחדת היתה אולי אחת האירוטיות בתולדות הסדרה, אבל גם אחת המיותרות ביותר מבחינת עלילה. היא הרעילה אותו ואז ריפאה אותו – אז בשביל מה כל הסיפור היה טוב, בעצם? זה סוג של רעל שמתחיל לפעול כשרואים ציצים?

דמויות מתות: המלומד אאימון טארגריין, מגורם המוות הנדיר ביותר במשחקי הכס: שיבה טובה.

הסצינה: לא בדיוק סצינה ספציפית, אבל כל מה שקשור להבעות הפנים של סרסיי לאניסטר בפרק הזה היה זהב טהור.