מסתמן: גם משלוחים ממסעדות יאסרו

מתוכניות העבודה של משרד הבריאות עולה כי יתכן שעם החמרת הסגר מחר יאסרו גם משלוחים ממסעדות. המסעדנים: ״המשלוחים הם צינור חמצן״

שליח של וולט. אנחנו רעבים (צילום: שאטרסטוק)
שליח של וולט. אנחנו רעבים (צילום: שאטרסטוק)
29 במרץ 2020

השמועות על סגר כללי שיוטל החל ממחר (שני) מאיימות על המשך הפעלת משלוחי אוכל ממסעדות, כך עולה ממסמכי ההכנות לסגר המשמשים כתוכנית עבודה של משרד הבריאות. החלטה עדיין לא התקבלה אך המסעדנים והשפים חוששים מצעד שינחית מכת מוות על הענף. "אנחנו עובדים קשה כדי שמהלך זה לא יקרה ופועלים בכל הערוצים האפשריים", אומר תומר מור מארגון מסעדנים חזקים ביחד. "המשק הולך לקראת החרפה וצמצום פעילות מ־30 ל־50 אחוז, ואנחנו עושים הכול כדי שהמשלוחים יישארו תחת הגדרת צורך חיוני. יש לכך משמעויות מבחינת העסקים שמשלוחים הם עבורם צינור חמצן כיום ואמצעי לשמור על מתח עבודה". מור מוסיף שהארגון נמצא במגעים מול בכירים במשרדי האוצר, הבריאות והכלכלה, ומכיוון שאין מגע בין השליח ללקוח, משלוחים אינם מהווים סיכון.

קופיבר עד הבית: הסוף? (צילום: עידית בן עוליאל)
קופיבר עד הבית: הסוף? (צילום: עידית בן עוליאל)

יש לכם מושג לאן הרוח נושבת?
"עדיין לא ואנחנו לא רוצים להתנבא כי כל יום מביא איתו בשורות חדשות. כפי שהצלחנו להשאיר את הטייק אוויי תקופה ארוכה ואת המשלוחים עד היום, אני מקווה שנצליח הלאה".

עצירת המשלוחים פירושה סגירה מלאה ומוחלטת של תעשיית המסעדנות, כפי שקרה לענף המלונאות. מתוך 100 אחוז עסקים רק כ־30 אחוז מפעילים משלוחים. 10 אחוז נוספים ניסו להפעיל משלוחים ללא הצלחה וצמצמו פעילות. בנוסף, המשלוחים הקיימים פועלים בצורה חלקית ולכן מור מעריך שפעילות התעשייה מסתכמת ב־20 אחוז בלבד. "זו לא פעילות כלכלית אבל יש לה משמעות בשמירה על העובדים, העסק והשפיות. אפילו שלא מרוויחים כסף חשוב להחזיק את העסק עובד".

מה המשמעות של עצירת משלוחים עבור מסעדה?
"מעט העובדים שנותרו יישלחו הביתה, סחורה ומלאי ייזרקו לפח, ומוניטין וקשר עם הלקוחות יאבדו. צריך להבין שמשלוחים הם אופרציה ניהולית ותפעולית מורכבת שקשה לבנות וקשה לעצור, קצת כמו ספינה גדולה. ברגע שעוצרים קשה מאוד להתניע מחדש, ולכן אנו מנסים להימנע מהפגיעה החמורה. מעבר לנזק לעסקים, למשלוחי אוכל יש משמעות נפשית ופסיכולוגית עבור הלקוחות. אנשים מסתמכים על משלוחים, כולל הורים שבמקום להיות במתח יומי מה הילדים יאכלו בצהריים מקבלים שעה שקט כשהאוכל מגיע. שלום בית הוא ערך לא פחות חשוב".

אתם נמצאים בקשר עם חברות השליחויות כדי לשפר את התנאים?
"אנחנו בקשר רציף עם WOLT, שלבקשתנו פרסו את התשלום לפעמיים בשבוע. מצד שני אנחנו מבקשים מהם כל הזמן להפחית את העמלות שנגבות ממסעדות, עד כה אמנם ללא הצלחה אבל עדיין לא ויתרנו. יש שיתוף פעולה והם באים לקראת המסעדנים ככל שניתן. תן ביס לא עושים אף צעד ונשארים במגדל השן. אני מצפה שביום שאחרי לתעשייה יהיה מה לומר בנושא".