משפחה זה הכי, אחותי

כשהיינו קטנים, ההורים אמרו שמשפחה זה הכי חשוב. הסרטים, לעומתם, הראו שהכי חשוב למצוא את נסיך או נסיכת החלומות. היום נראה שסוף-סוף כולם מסכימים על אותו הדבר

13 ביוני 2014

"והאוסקר לסרט הטוב ביותר בקטגוריית 'אנימציה' הולך ל… 'לשבור את הקרח'!" מחיאות כפיים סוערות ממלאות את האולם. דיסני הצליחו לחזור למשחק – ואחרי שנים של דשדוש הרימו סרט נסיכות לא-שגרתי וזכו שנית בלבבות הקהל. למען המטרה הם חזרו לטריטוריה מוכרת, אבל בדרך גם הספיקו לשבור את כל כללי הז'אנר. גיבורות הסרט הן אנה ואלסה, שתי נסיכות יתומות שגדלות בטירה מבודדת. עד כאן הכל סטנדרטי. אבל ריב בן שתי האחיות, שמתפתח עקב סירובה של אלסה (הבכירה) לאפשר לאנה (הצעירה) להתארס עם הנסיך החתיך בחיר-לבה בו התאהבה ממבט ראשון שעתיים קודם לכן ("הרגע. הכרת. אותו." אמירה מעט פחות סטנדרטית) מצית שרשרת אירועים, שהיא סוג של תאונת שרשרת לא צפויה. בשלב כלשהו כדור השלג המתגלגל של הסרט מוביל את אנה לכדי סכנת חיים, ונבואה הניתנת על ידי טרול מזדמן קובעת כי רק מעשה של אהבת אמת יכול להצילה. "נשיקה של אהבת אמת!" מאירים פניה של כל אחת מהדמויות בסרט כשהיא שומעת את דברי האורקל. כנראה שגיבורי "לשבור את הקרח" כבר ראו סרט נסיכות אחד או שניים בחייהם, אך רגע לפני שהעלילה נרתמת למסלולה המוכר והקבוע בדמות פרינס צ'ארמינג שמציל את היום מגיע טוויסט מפתיע, ו(זהירות, ספויילרים לפניך!) המעשה שמציל את חייה של אנה הוא בכלל לא אקט של אהבת אמת בין אביר לנסיכה. בעצם, זהו מעשה של אהבת אמת בין אחות לאחותה. מעשה חסר אנוכיות, שאנה מבצעת לגמרי לבדה, מתוך האהבה הרבה שהיא רוכשת לאחותה הגדולה, הוא שמציל את שתיהן והופך אותן לקרובות יותר מאי פעם.

זה מסר מפתיע, כמעט חתרני, כשמוצאים אותו עומד לו ככה סתם באמצע סרט של דיסני. אבל העניין הוא שאנה ואלסה ממש לא לבד. אימרה ידועה קובעת שכדי להכיר תרבות יש לבחון אותה דרך היצירות הפופולריות שלה. ומכאן אל התחנה הבאה שלנו – "משפחת קרדשיאן" – הריאליטי המצליח ביותר בארה"ב. התוכנית עברה כברת דרך ארוכה מימיה הראשונים, אי שם ב-2007; מפרקים המתעדים, עדיין עם נאמנות כלשהי למציאות הטראשית, את מתנת יום ההולדת של קים (מוט חשפנית) ואת תגובת שתי אחיותיה הקטנות, בנות ה-9 וה-11 (להיגנב ולנסות להסתובב עליו), התקדמנו לפרקים מהוקצעים ומתוסרטים לעילא, שמתעדים את חייהם הנוצצים של בני המשפחה. בזפזופ אקראי לערוץ E! ניתן לצפות בהרבה מכוניות יוקרה, משקפי שמש ממתוגים,תוספות שיער מתנפנפות ומייק-אפ משפוכטל. עם זאת, בין חופשה משפחתית בחופיה השמיימיים של מיקונוס לעוד הצעת נישואין מרגשת, העלילה נסובה סביב שטיק אחד, פחות או יותר קבוע: אחת מבנות המשפחה (ויש הרבה. קיימים גם אח ואב חורג, אך הם לוקחים חלק פחות פעיל בסדרה, וכנראה שגם בחיים בכלל) מתנהגת בצורה אנוכית ולא מתחשבת כלפי אחיותיה או אמה. שאר בני המשפחה רוקמים בתגובה תוכנית שתגרום לאחות שסרחה להבין את טעותה ולתקן את דרכיה. התוכנית נחשפת, פני האחות התורנית מולבנים ברבים, היא מכה על חטא, הקונפליקט נפתר, והפרק מסתיים בנימה מפוייסת, ב'טסטה' (הקטע שבו הדמות מדברת אחד-על-אחד עם המצלמה) בה האחות מכריזה שטעתה ומוסיפה בקול ספק-מתיילד ספק-פלרטטני "המשפחה היא הדבר החשוב ביותר". ואז חותכים למונטאז' צילומי ילדות של האחיות פרי המסרטה של האב קרדישאן ז"ל. רוברט קרדשיאן, בשבליכם. הפטריארך המיתולוגי, שהצליח בזמנו לנקות את או. ג'יי. סימפסון מאשמת הרצח של אשתו לשעבר.

מלכת הטראש של שולי תעשיית הבידור האמריקאי מיתגה עצמה, בסיפוח מזדחל, בלב לבו של המיינסטרים. תוך שהן מטיפות לערכים שמרנים ופוריטניים של ערכי משפחה ונאמנות של קשרי-דם, מצליחות האחיות לשכוח שמה שהביא אותן עד הלום הוא שם ידוע-למחצה שהוריש להן אביהן, וקלטת-מין לוהטת אחת. הן סוגרות בתיבה את האב שככל הנראה שילח רוצח לחופשי, את הראפר/חבר-לשעבר ששמו הידוע הביא לקלטת את תפוצתה הרחבה, ואת האב החורג, אתלט עטור מדליות, ומציגות עצמן כ-self-made women, שהגיעו עד הלום בעיקר, אם לא רק, מכיוון שתמיד היו שם אחת עבור השניה.

אם נעקוב אחר ההמלצה ונבחן את החברה המערבית על פי הקרדשיאניות מצד אחד ודיסני מצד שני, נזהה כאן נטישה של אידיאל הזוגיות, של חיפוש אחר נסיך חלומות תומך, מגונן ומרומם – ומעבר לאהבה חדשה ומתגמלת הרבה יותר – אהבת אחיות.