מתגלגלים קדימה: עיצוב חדש של התל אופן יפתור את הסרבול המרגיז?

עיריית תל אביב משיקה מנגנון נעילה חדש לשירות התל אופן ומבטיחה שהחיים מעכשיו יהיו הרבה יותר קלים

31 בדצמבר 2015

לא משנה אם אתם משתמשים קבועים או סתם עושים איזה סטוץ מידי פעם עם התל אופן, שירות השכרת האופניים של עיריית תל אביב, בטוח יצא לכם להיאבק לפחות פעם אחת עם מנגנון הנעילה המסורבל של האופניים. הוא נתקע, הוא לא נוח ובנינו הוא גם לא ממש אמין. אז אחרי שמאות משתמשים צעקו "מספיק!" פיתחו בתל אופן מנגנון נעילה חדש ומשוכלל והחלו, בתור ניסוי, להחליף את מנגנוני הנעילה בשטח.

"כחלק מהמאמצים לשפר ולשדר את השירות של תל אופן אנחנו בוחנים היום החלפה מלאה של מערכת נעילת האופניים בכל התחנות בתל אביב ומחוצה לה", מרגיע עופר סלע, מנכ"ל חברת fsm המפעילה את השירות. "מנגנון הנעילה הקיים שהכיל תיבת נעילה, מוט ולחצן על האופניים עצמם מסורבל ומלא תקלות והמכניקה שלו יחסית מורכבת. חוץ מזה הוא כבד, וכדי להפעיל אותו יש צורך להתכופף ולשלוף את המוט שעלול להיתקע במיתרי המתכת של הגלגל האחורי. המנגנון הזה סבל לא מעט מבעיות של אמינות, והלקוחות התלוננו שהתחנה לא זיהתה את זוג האופניים לאחר העגינה".

אז מה הבשורה שבפיך לרוכבי האופניים הירוקים?

"הוצאנו את מנגנון הנעילה החוצה, אל ראש עמוד העגינה בתחנה, ובכך הפכנו את זוג האופניים לקל יותר ופשוט יותר לתפעול. אנחנו מתכוונים, במידה והפיילוט יצליח, להתקין בכל זוגות האופניים של תל אופן וו נעילה פשוט שיעבוד ברמת אמינות גבוהה יותר. הלקוחות לא ידרשו לדרוך את כפתור הנעילה בסוף הנסיעה, אלא רק להנות מהמנגנון הפשוט שפיתחנו, "Click and lock", בו הרוכב יודע שזוג האופניים נעול בבטחה לאחר הישמע הקליק, ממש כמו טריקת דלת. פיצ'ר חביב נוסף במערכת החדשה שיפעל  עבור מנויים שנתיים, בעלי צ'יפ, שיוכלו מעתה לשחרר זוג אופניים ישירות מעמוד העגינה בלי להתרוצץ אל מסך המסוף בתחנה. זה יאפשר תחלופה מהירה ויעילה יותר של רוכבים ללא צורך בעמידה בתור. אם לא יתעוררו בעיות מיוחדות המהלך יושלם תוך פחות משנה מהיום".

שירות תל אופן הושק על ידי עיריית תל אביב-יפו בשנת 2011, קצת באיחור מערים גדולות אחרות בעולם, שהציעו שירות דומה שנים לפני. השירות הפך לפופולרי למדי ומונה כיום 206 תחנות ו-2060 זוגות אופניים. לשירות רשומים כ-13 אלף מנויים שנתיים, כשבכל יום מתבצעות בו כ-7500 נסיעות. בחודש אוקטובר האחרון, הרחיב השירות את טווח פעילותו והושקה תחנת תל אופן ראשונה מחוץ לגבולות תל אביב, בעיר האורות גבעתיים. תחנות נוספות עומדות להיפתח בעתיד הקרוב גם ברמת גן ובבת ים.