הממשלה אישרה הגבלות חמורות למסעדות. הברים ייסגרו

בישיבת הממשלה שנערכה היום הוחלט כי המסעדות יוכלו לארח 20 סועדים בחלל הפנימי ו-30 בחוץ בלבד, וכי הברים והמועדונים ייסגרו מיידית. המסעדנים: הענף לא יוכל לפעול בתנאים האלו

קבענו לצ'ייסר בצד השני של הקורונה? מסעדה סגורה (צילום: Shutterstock)
קבענו לצ'ייסר בצד השני של הקורונה? מסעדה סגורה (צילום: Shutterstock)
6 ביולי 2020

20 בפנים 30 בחוץ: זהו המתווה לפעילות המסעדות עליו הוחלט בישיבת הממשלה שהתקיימה היום (שני). על פניו נראה שמדובר בפשרה בין ההצעות ל־50 ול־20 איש עליהן דובר אתמול. שפים עמם שוחחנו הביעו בעיקר יאוש וחוסר אונים מול הנחתות הממשלה. "אישור ל־50 איש מאפשר לי לעבוד כי המסעדה קטנה יחסית, אך תחושת אי הוודאות עדיין קיימת. זה כמו דז'ה וו לגל הראשון. אנשים מפוחדים ולא רוצים לצאת והסיטואציה עצובה, אגרסיבית והזויה. אני לא מרגיש כישלון כי הקורונה גדולה מאיתנו שנות אור אבל לסגור מסעדה זו תחושה קשה", אומר השף מוטי טיטמן (מלגו ומלבר). כמו רבים מהקולגות הוא לא קיבל מענק מהמדינה ואימץ התנהלות של תגובה למציאות שמשתנה מדי יום. שינוי תפריט וצמצום צוות העובדים כבר נעשו כדי לשמר תנועת לקוחות ותזרים מזומנים. "אני עובד עם צוות מצומצם שהחזרתי כדי שלאנשים תהיה עבודה אבל יש גבול עד כמה 'רזה' אפשר להיות. כאדם שחי כל חייו במדינה, משלם חובות ומיסים אני מרגיש בודד. איפה העזרה? איפה הסכומים המטורפים שהממשלה הבטיחה? הממשלה חייבת להתחיל לקחת אחריות ולקבל החלטות. אם היא לא תעזור לענף הוא ייעלם ובסוף יישארו רק דוכני אוכל", הוא מוסיף בעצב.

מלגו ומלבר. צילום: שי הנסב
מלגו ומלבר. צילום: שי הנסב

את השף רן שמואלי תפסנו בבידוד, יחד עם עשרות אלפי אנשים שזכו לאיכון שגוי. "אני כבר לא יודע מה לומר. גם הבידוד נפל עלי עכשיו", הוא בקושי מצליח לגייס מילים. "קלארו איכשהו עובדת אבל במגבלה של 50 איש זה נגמר. נצטרך לשים מנעול על העסקים, לכסות אותם בסדינים ואולי ניפגש עוד חצי שנה-שנה. להתחיל לספר שזה לא בסדר? שאנחנו סקטור שמשלם את המחיר בשביל כולם? צריך לחשב מסלול מחדש אבל אין מי שיעשה את זה. הניתוח כנראה יצליח אבל החולה ימות".

רן שמואלי. צילום: איליה מלניקוב
רן שמואלי. צילום: איליה מלניקוב

"אני לא מנהל מסעדה, אני מנהל משבר", אומר השף אוראל קמחי (פופינה). "אי אפשר להבין מה יהיה המצב כי זה לא תלוי בנו. על מה שתלוי בנו אנחנו כן מנסים להשפיע ולכן נערכים לכמה תרחישים. אנחנו פעילים בארגון מסעדנים חזקים יחד ופונים לאנשים שיכולים להשפיע ולדבר עם כל מי שאפשר לדבר כדי למנוע פעולות שפוגעות בענף". עם זאת חוק הוא חוק ובמסעדה שוקלים צעדים, למשל מעבר לתפריט טעימות בלבד. "נצמצם את מספר המנות ל־12-14. תפריט של 20 מנות ל־50 איש אינו ריאלי. אנחנו שוקלים מעבר לעבודה בקפסולות כדי שאם מישהו מאיתנו השותפים יחלה חלילה, יהיה מי שימשיך לקיים את העסק". את האוויר לנשימה מספקת הלוואה של מאות אלפי שקלים שנלקחה בתחילת המשבר. עד כמה אפשר יהיה למשוך איתה קמחי בעצמו לא יודע לומר.

לשף גיא גמזו התמזל המזל. מסעדת אריא שלו מתפרשת על פני שתי קומות, כלומר קיבולת כפולה של אורחים. מצד שני אין למסעדה מרפסת, ושוב חזרנו ל־20 אורחים כפול שתי קומות? "עם 50 איש אני עוד יכול לעבוד. זה לא אידיאלי אבל אפשר לצמצם ולעשות הכול כדי שהעסק לא ייסגר. 20 איש זו כבר מכת מוות", הוא פוסק. המסעדה פועלת על פי כללי התו הסגול אך למרות זאת נרשמו ביטולים מרגע שאופן פעילות המסעדות עלה שוב לסדר היום. "נראה כאילו מתכננים לנו סגר בלי לומר את המילה המפורשת. הצוות ואני מרגישים אבודים. כולנו באותה סירה מפחידה ואני אומר את זה כחתול רחוב שיודע ליפול על הרגליים. ואי אפשר לדעת מה חתול רחוב יעשה כשאין אוכל בפחים".

ביי ביי ברים. מרגריטה בבלבוי. צילום: אפיק גבאי
ביי ביי ברים. מרגריטה בבלבוי. צילום: אפיק גבאי

בניגוד למסעדות שעוד מורשות לפעול בצורה מצומצמת מאד, לברים ממתין גורל אחר. מפרסומים עד כה נראה שברים ומועדונים הם היינו הך בעיני קובעי המדיניות, דבר שמעורר את חמתו של אריאל לייזגולד (223, פנטסטיק). "לשים ברים ומועדונים באותה קטגוריה זה עוול. איפה אנחנו ואיפה מועדונים? יש הבדל בין ישיבה בבר בריחוק חברתי ובילוי במועדונים צפופים. זו התייחסות פקידותית קרה ולא יצירתית. אין לנו באמת יכולת להתמודד והפיתרון הוא לסגור". לדבריו ענף הברים נקרע בין הממשלה לבין הקהל, והיעדר מתווה פיצוי כמו בסגר הקודם מעמיק את הבור הפיננסי. "זנחו אותנו לאנחות ואני לא חושב שזה יהיה שונה עכשיו. ספקים מבקשים תשלום מיידי אחרת לא יחדשו פעילות וכח אדם עובד גם כשהמקום לא פעיל, כי צריך לנקות ולסדר. לא פותחים את הדלת והקופה כבר דופקת. להיפך. זה לא באינטרס של הממשלה, העירייה, העובדים והקהל שנסגור, אך זה המחיר שאנו נאלצים לשלם מול ממשלה זגזגנית שפוגעת באזרחים".

הברים של קבוצת האימפריאל יפעלו הערב (שלישי) במתכונת הנהוגה עד כה. "אנחנו מוגדרים כמסעדות ועומדים בתקנות. מחר נראה", אומר הבעלים בר שירה (יחד עם גלעד ליבנת ודרור אלטרוביץ'). "ממילא בימים האחרונים הקהל לא יצא, אולי כדי לבחון את משמעות המצב". כשההוראות החדשות ייכנסו לתוקף בבושוויק יישבו 20 איש בפנים ו־30 בחצר, האימפריאל יארח 20 איש בפנים ובלה־אוטרה ימצאו מקום 20 אורחים בפנים ועוד כמה בודדים בחוץ. "למזלנו אנחנו מתחילים לעבוד מוקדם ויכולים לעשות יותר מסיט אחד. אולי זה יאפשר לנו להעביר 50 איש בכל מקום". להשערתו מהלך זה יגרום לירידה של כ־50 אחוז במספר הלקוחות הכולל, אם לא יותר. איך שורדים? "היה עדיף לו היו מוציאים אותנו לחל"ת ודואגים לפיצוי, אבל אני לא רואה את זה קורה".