המסעדנים ועיריית תל אביב גיבשו מתווה לפתיחה מיידית של המסעדות

במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר הכריז ראש העיר רון חולדאי על המתווה המאפשר פתיחה מיידית, בניגוד לכוונת האוצר ומשרד הבריאות

להשאיר את הצעירים בעיר. האתגר הגדול של חולדאי (צילום: שלומי יוסף)
להשאיר את הצעירים בעיר. האתגר הגדול של חולדאי (צילום: שלומי יוסף)

המתכנסים במסיבת העיתונאים בבר הפיקוק הבוקר נראו נרגשים: כבר המון זמן הם לא נכנסו לבר וראו מולם תצוגת בקבוקים. הסיטואציה הפכה הזוייה יותר כשהברמן, עטוי כפפות ומסיכה, מזג יין למתגעגעים.

שמעון משל, מבעלי הפיקוק, עמד עם מסיכה בכניסה ודמעות בעיניו. גם הוא מתגעגע ללקוחות ״המדינה לא עושה כלום כדי שנוכל לפתוח מחדש״, אמר ״אז אנחנו עושים״.

לילך ספיר, ראשת מטה המאבק של איגוד המסעדות והברים (צילום: שלומי יוסף)
לילך ספיר, ראשת מטה המאבק של איגוד המסעדות והברים (צילום: שלומי יוסף)

המתווה שהוצג במסיבת העיתונאים בידי ראש העיר רון חולדאי ומנכ״ל איגוד המסעדות והברים שי ברמן הוא יוזמה של האיגוד ושל העירייה שראו שהממשלה אינה מודאגת במיוחד מכך שהברים והמסעדות לא נפתחים. כרגע, בכוונת משרד האוצר לפתוח את המסעדות והברים בסוף מאי ואילו משרד הבריאות מדבר על פתיחת הענף רק באמצע יוני.

אך לטענת האיגוד והעירייה, ניתן לפתוח את המסעדות והברים באופן מיידי, תוך שמירה על כללים שהם ניסחו במשותף כדי להבטיח את בריאות הלקוחות.

״למעשה, לשבת בבית קפה או במסעדה שמקפידים על המתווה שגיבשנו יהיה בטוח יותר מאשר לקחת טייק אווי״, מסבירה לילך ספיר, שותפה בפיקוק, מנכ״לית קבוצת מאיר אדוני וראשת מטה המאבק של איגוד המסעדות. ״לנו כמסעדנים יש את הידע ואת היכולת לשמור על בריאות הסועדים שלנו כשהם אצלנו. אנחנו יכולים להקפיד על חיטוי, לרווח בין שולחנות, ולדאוג לשמור על כללים שאינם נשמרים כשהלקוחות לוקחים טייק אווי ויושבים על ספסל שמי יודע מי ישב עליו ובאיזה תנאים הם אוכלים. אנחנו מאמינים שהפתיחה המיידית של הענף חשובה לנפש וזה לא פחות קריטי״.

שמעון משל וניר גאון, הפיקוק: מוזגים (צילום: שלומי יוסף)
שמעון משל וניר גאון, הפיקוק: מוזגים (צילום: שלומי יוסף)

״בארץ כולה יש כ-200 אלף עובדים המועסקים בענף, ובתל אביב לבדה כשבעים אלף״ אומר שי ברמן, מנכ״ל איגוד המסעדות והברים ״חמישים אלף מהם נמצאים כרגע בחל״ת שעומד להסתיים תוך ימים ספורים כי מדובר באנשים צעירים עד גיל 28. זה אומר שתוך מספר ימים אם הענף לא נפתח – הם יפוטרו ולא נוכל להחזיר אותם לעבודה במשך שישה חודשים כי זו התקופה שבה הוותק שלהם יתאפס. לכן צריך לפעול מייד. ממשלת ישראל הייתה אמורה לאשר השבוע הארכה של תקופת החל״ת שלהם אבל זה לא קרה״.

לדבריו, המתווה שגיבשו מאפשר פתיחה של רוב המסעדות בתפוסה של כשבעים אחוז ״עיריית תל אביב תאפשר לנו שימוש נרחב יותר בשטחים הציבוריים, מה שמאפשר הגדלה של כמות הלקוחות תוך שמירה על רווחים. פתיחה עם תפוסה פחותה מכך לא תהיה כלכלית״.

רון חולדאי שהצטרף למסיבת העיתונאים באיחור דיפלומטי אך נראה חיוני מתמיד אמר כי ״שבעים אלף איש המועסקים בענף רק בתל אביב לבדה חייבים לחזור לעבוד. העיר שלנו שואבת אליה את כל עם ישראל, שבה אליה כדי לחיות, וחייבים להפעיל את המסעדות כדי להחזיר את החיים לעיר״.

רון חולדאי: אפשר גם לרקוד. בינתיים בבית (צילום: שלומי יוסף)
רון חולדאי: אפשר גם לרקוד. בינתיים בבית (צילום: שלומי יוסף)

כללי המתווה שגובש בידי איגוד המסעדות והברים בשיתוף עיריית תל אביב:

  1. הישיבה היא רק עם מי שמותר לך להיות במחיצתו בתקופה זאת – על פי הנחיות משרד הבריאות.
  2. המרווחים בין השולחנות בפנים יהיו 2 מטר, ובחוץ מטר וחצי. השולחנות מסודרים כך שגם אם שני אנשים קמים בו זמנית ומזיזים את כסאותיהם אחורה, הם לא באים במגע זה עם זה.
  3. בישיבה על הבר יש מרווח של מטר בין סועד לסועד. במרווחים מונחות עמדות אלכוג׳ל.
  4. כל שולחן מחוטא בין ישיבה לישיבה.
  5. התפריטים חד פעמיים ונזרקים למיחזור לאחר כל שימוש.
  6. העובדים עטויים כפפות ומסיכות.
  7. כל עובד מודד חום בתחילת המשמרת ועובר תישאול בריאותי.
  8. מדידת חום בכניסה גם ללקוחות.