״בסגר הקודם איבדנו 1000 מסעדות, בסגר הנוכחי נאבד 2000״

עמותת מסעדנים חזקים ביחד הגישה לשרי הממשלה הצעה למתווה לפתיחה הדרגתית של המסעדות. תומר מור, מנכ״ל העמותה: ״הבנקים מחזירים צ׳קים של מסעדנים ומבטלים להם הלוואות״

קבענו לצ'ייסר בצד השני של הקורונה? מסעדה סגורה (צילום: Shutterstock)
קבענו לצ'ייסר בצד השני של הקורונה? מסעדה סגורה (צילום: Shutterstock)
12 באוקטובר 2020

עמותת מסעדנים חזקים ביחד הגישה היום לשרי הממשלה ולקבינט הקורונה הצעה למתווה לפתיחה של המסעדות והברים.

המתווה שמציעה העמותה מחולק לשלושה שלבים, כאשר בכל שלב ההקלות תלויות במספר גורמים כמו מקדם ההדבקה, מספר הנדבקים היומי, אחוז החולים הקשים, אחוז החיוביים מסך הבדיקות והעומס על בתי החולים.

בשלב הראשון, שתלוי בהגעה למקדם הדבקה שאינו גבוה מ-0.8 ומספר נדבקים יומי ממוצע שאינו גבוה מ-2000מבקשת העמותה כי יותר לאשר טייק אווי ממסעדות. בשלב השני התלוי בהגעה למקדם הדבקה זהה ומספר מאובחנים יומי שאינו גבוה מ-1000 מבקשת העמותה כי יותר להושיב סועדים בחוץ, ואילו בשלב השלישי התלוי בהגעה למספר מאובחנים יומי שאינו גבוה מ-500 ועד 5% חיוביים מהבדיקות, מבקשת העמותה כי יותר למסעדות להיפתח בהתאם לתנאי התו הסגול וכי גם הברים ייפתחו להושבה בחוץ.

ההבדל המשמעותי בין המתווה שהגישה העמותה לבין המלצת משרד הבריאות היא שמשרד הבריאות מציין פתיחה של המסעדות רק בשלב שבו מספר הנדבקים היומי קטן מ-250, בלא שום הקלות מדורגות עבור המסעדות לפני כן.

תומר מור
תומר מור

העבודה מול הממשלה כעת, מספר תומר מור, מנכ״ל מסעדנים חזקים ביחד, נעשית בשני מישורים: האחד דאגה לפיצוי הולם לכל המסעדנים. ״מסעדנים רבים קיבלו את הפיצוי באיחור או לא קיבלו בכלל״, הוא אומר. והשני, ניסיון להילחם על האפשרות לעבוד בטייק אווי ולאפשר פתיחה מוקדמת יותר של המסעדות מאשר זו שמציע משרד הבריאות. 

״בבסיס אנחנו לא רוצים פיצויים אלא שיתנו לנו לעבוד. המסעדנים הוכיחו שהם מסוגלים לעבוד בכל נקודת זמן ובכל תנאי באופן ששומר על בריאות הציבור. יש אפס אחוז הדבקות במשלוחים, 0 אחוז הדבקות בטייק אווי ורק 4 אחוז הדבקות במסעדות. בסגר הראשון, כשהבנו שחייבים לסגור את הכל המסעדנים הוכיחו שהם מוכנים לספוג את הקושי למען הכלל אבל הפעם, כשהסגר הוא לא סגר, כשבפועל עם ישראל נמצא ברחובות, בחוף הים, בבתי הכנסת – אנחנו לא רואים סיבה שהמסעדות לא יעבדו או לפחות ייפתחו לטייק אווי. זו החלטה פוליטית מוטה שלא נעשתה מתוקף שמירה על בריאות הציבור. למה שבסופרמרקטים אפשר יהיה לעמוד בתור – בלי להקפיד אפילו על מרחק של שני מטר – ובתור לטייק אווי ממסעדה שמקפידה על מרחק אי אפשר?״.

כרגע, מספר מור, מסעדות רבות עובדות בשיטת השליחות למרחק קצר – לקוחות מזמינים בטלפון ואוספים את ההזמנה במרחק כמה מטרים מהמסעדה. ״המשטרה יודעת שזה אבסורד, הלקוחות יודעים שזה אבסורד והמסעדות יודעות שזה אבסורד. זה מצב מגוחך שאין לו סיבה״. 

שליח של וולט. המסעדנים שבויים (צילום: שאטרסטוק)
שליח של וולט. המסעדנים שבויים (צילום: שאטרסטוק)

שווה למסעדה לפתוח בתנאים הנוכחיים שבהם ברור שמספר הסועדים יהיה מועט?
״תלוי איזו מסעדה. נכון שלמסעדת יוקרה שאין לה הושבה בחוץ לא יהיה שווה. אבל להרבה מסעדות עם הושבה בחוץ ולמזללות חשוב מאוד לפתוח ולעבוד. לפחות בטייק אווי״. 

״לאנשים נמאס והם גם מבינים שאולי הפעם הם לא יוכלו לפתוח מחדש״, מדגיש מור. ״לגל הראשון נכנסנו כתעשייה במצב לא טוב, אבל לחלק עוד היה שומן מסויים. עכשיו לאף אחד אין שומן. מסעדנים זה אנשים אופטימים שעוסקים במקצוע שלהם מתוך תשוקה ואהבה, אבל עכשיו הם נלחמים על הקיום שלהם. בסגר הראשון איבדנו אלף מסעדות שנסגרו לצמיתות, ובסגר השני אנחנו צפויים לאבד עוד אלפיים. הבנקים מחזירים למסעדנים צ׳קים ומבטלים הלוואות. יכולת העמידה שלהם מתרסקת״. 

המשלוחים לא מספקים פתרון טוב?
״מצד אחד המשלוחים הם צינור שיווקי ומכירתי שמאפשר להן לעבוד, מצד שני התקופה האחרונה הפכה את המסעדות לשבויות בידי חברות השליחויות. מעטים מאוד המסעדנים שמצליחים לייצר רווח בתנאים הנוכחיים ממשלוחים״.