מתנזרים: המסלול הכי יפה שאתם לא מכירים

מרגישים שאתם מכירים כבר כל פינה בעיר? אז צאו להתחככך בשביל הנזירים בנחל ציפורי, מסלול חדש וקסום שייחנך רשמית בשבת הקרובה

שביל הנזירים בנחל ציפורי. צילום: נגה משל
שביל הנזירים בנחל ציפורי. צילום: נגה משל
21 בינואר 2016

יודעי הדבר האמיתיים יודעים שזה לא מספיק להכיר משהו חדש, העניין הוא להכיר אותו לפני כולם. לכן, החלטנו ברוב טובנו לחלוק אתכם אטרקציה תיירותית חדשה שתיחנך רשמית בשבת הקרובה: שביל הנזירים בנחל ציפורי. הרשויות המקומיות, החקלאים, בעלי המרעה והתושבים מהיישובים הסמוכים (הן ערבים והן יהודים, למקרה שתהיתם), חברו יחדיו להקמת שביל גישה מוסדר, משלב התכנון ועד תורנות הניקיון המשותפת שנעשית על בסיס התנדבות מלאה.

הגשר, הגרסה הנזירית. צילום: נגה משל
הגשר, הגרסה הנזירית. צילום: נגה משל

אורכו של השביל הינו 3 ק"מ, והוא מחולק לשני מקטעים: הראשון (שאורכו 750 מטר), עובר בין שתי טחנות קמח בנות 250 שנה – טחנת מרפוקה וטחנת הנזירים. המקטע השני מתחיל בטחנת מרפוקה, מוביל אל גשרון חדש ומסתכם בסיבוב מעגלי שאורכו כ-2 ק"מ. מסלול השביל מקביל לערוץ הנחל שעבר שיקום מאסיבי מקץ זיהום של שנים, ובין היתר חוצה שדות, אזורי צמחייה ובוסתנים של עצי חרוב, תאנה, תות וערבה שהתושבים וילדי בתי הספר הסמוכים סייעו בנטיעתם.

בקצה השביל, קצת אחרי המעיין הבוקע מהסלע, נמצאת לה טחנת הנזירים הפוטוגנית להפליא. מבנה האבן המדורג הוקם במאה ה-18 על ידי משפחה דרוזית מקומית, ועבר לידיהם של נזירי המסדר הכרמליתי. עד המאה ה-20 הוא שימש כטחנת קמח לכל דבר ועניין, עד שבשלב מסוים הוא הוסב לכדי גן אירועים נחשק. בשבת ייחנך השביל באופן רשמי במסגרת פסטיבל "טעמים בעמקים", בו יתקיים הפנינג ענק לכל המשפחה עם תחנות יצירה, דוכני מזון, שוק חקלאי, מפגש עם דמויות היסטוריות ועוד.

אז אתם באים בשבת? צילום: נגה משל
אז אתם באים בשבת? צילום: נגה משל

פסטיבל "טעמים בעמקים"

השנה ה-12 של הפסטיבל (שמסתיים ב-28.1) היא בגדר סחרחרה של סדנאות, מעדנים, שפים, יקבים מקומיים, תפריטים מיוחדים וארוחות Farm To Table חד פעמיות (79-109 ש"ח). אנחנו ממליצים לדגום את אחת הארוחות של שף דורון בר און במושב היוגב (בראנץ' בשישי או ארוחה חקלאית צמחונית ב-21.1 וב-28.1), להתענג על ארוחה איטלקית מעודנת במסעדת בלה בבית שערים (אל תוותר על ניקוי הערמונים, הקלמארי וסלט האבוקדו והחציל) או פשוט לבקר בפינת האוכל, מסעדה-מעדנייה חדשה ומלהיבה בטבעון, ולהצטייד באוכל ביתי מתחכם ומנחם. אפשר גם לפתוח שולחן בכל שעה ביום, וליהנות משפע אדיר של מאפים מלוחים ומתוקים, ממרחים, מנות עיקריות ותוספות לא שגרתיות. בימי הפסטיבל יוצעו במקום ארוחות טעימות מיוחדות ב-89 ש"ח. האירוח של נילי כהן מינץ בבית לחם הגלילית גם הוא מעורר את בלוטות הטעם, בעיקר בזכות קרם ברולה של פטריות כמהין שחורות לפתיח ושקשוקת מלוחייה וחלמונים כתומים לעיקרית. במקביל לחגיגה הקולינרית יתקיימו גם אירועי טבע וטיולי נטיעות לרגל ט"ו בשבט בשיתוף קק"ל ובחינם. פרטים נוספים באתר הפסטיבל.