נגמר האביב

הוריהם של 150 תלמידי בית הספר האנתרופוסופי "אביב" יעתרו לבית המשפט בעקבות כוונת העירייה להוציא אותם מהמבנה. העירייה: "בית ספר אביב הוא יוזמה פרטית שלא תואמה עם העירייה

בית הספר אביב. צילום: יולי גורודינסקי
בית הספר אביב. צילום: יולי גורודינסקי
5 ביוני 2013

הורים של תלמידים בבית הספר האנתרופוסופי אביב מתכוונים להגיש לבית המשפט עתירה נגד העירייה, כדי שתכיר בבית הספר כמוסד חינוך רשמי. השבוע הם ישלחו באמצעות בא כוחם מכתב טרום עתירה לגורמים הרלוונטיים בעירייה ואם דרישתם להכרה מלאה לא תמומש, הם יפנו לבית המשפט לעניינים מנהליים.

בית החינוך אביב הוא המוסד החינוכי היחיד בתל אביב שפועל לפי שיטת וולדורף האנתרופוסופית וכבר קיבל הכרה ממשרד החינוך, אולם הוא נאבק לקבל הכרה גם מהרשות המקומית וכך להפוך מבית ספר מוכר שאינו רשמי (מוכר על ידי משרד החינוך בלבד), למוכר ממלכתי (מוכר גם על ידי העירייה). בתי ספר פרטיים אחרים בעיר, כמו בית הספר "טבע" ובית הספר לאמנויות, וכן לא פחות מ־40 בתי ספר השייכים לזרמים חרדיים, זוכים להכרה מהעירייה, והיא מקנה להם מבנים, מוזילה את שכר הלימוד ומעניקה הטבות נוספות.

"את בית הספר הקמנו לאחר שהילדים שלנו למדו בגנים אנתרופוסופיים וראינו שאין להם מסגרת בית ספרית בעיר. בית הספר האנתרופוסופי זומר ברמת גן, קורס תחת הביקוש ולא ערוך לקלוט את הילדים התל אביבים", מספרת נועה עילם שדה, ששתיים מבנותיה לומדות בבית הספר. אביב הוקם לפני שלוש שנים על ידי ההורים בליווי פדגוגי של אנשי חינוך וולדורף בארץ. הוא נמצא ברחוב סלמה, מאחורי חצרות יפו, וכולל גן מגיל שנתיים ולימודים עד כיתה ח'. פעילותו ממומנת על ידי עמותה, ומלמדים בו כ־35 מורים.

השבוע הפגינו הורי בית הספר וילדיהם מול בניין העירייה בזמן ישיבת המועצה. סיעות מרצ ועיר לכולנו תומכות בהם, ובישיבה הקודמת הגישה מיטל להבי (מרצ) הצעה לסדר המבקשת להסדיר את פעילות בית החינוך. תשובתו של חולדאי הייתה שתקצוב בתי ספר פרטיים אינו סוציאליסטי. גישתו היא כי לא ראוי להפוך לממלכתי אף בית ספר מוכר שאינו רשמי, לא חילוני ולא חרדי.

בית הספר אביב. צילום: יולי גורודינסקי
בית הספר אביב. צילום: יולי גורודינסקי

בכנס תל אביב לחינוך, שהתקיים בסוף אפריל, אמר חולדאי כי "המאבק לפלורליזם בחינוך קיבל בשנים האחרונות ביטוי נוסף, ולא לטובה. ערכי הסובלנות והסולידריות, שהיו נר לרגליה של החברה הישראלית במסגרת החינוך הציבורי, פינו את מקומם לרעיונות חדשים כביכול המביאים להקמת מסגרות חינוך בדלניות בשם הפלורליזם. התהליך החל עם החינוך החרדי, וכעת תהליך דומה מחלחל גם אל הציבור הכללי".

"המאבק הזה הוא מהמוצדקים שמתנהלים בעיר", טוען מנגד שרון לוזון (עיר לכולנו). "במקום להילחם בתלמידים ראוי שראש העירייה יקצה להם מבנה. התפיסה שחינוך שאינו משתייך לזרם המרכזי אינו לגיטימי מקורה בשמרנות, אטימות וריכוזיות. בערים אחרות בתי ספר אנתרופוסופיים הם עירוניים וציבוריים, וכך ראוי שיהיה גם כאן".

המאבק של ההורים החריף לאחרונה, על רקע אישורה של תוכנית לשיפוץ ולבנייה מאסיביים של המבנים שבהם פועל כיום שבית הספר והקמה של פרויקט מגורים במקום. בהליך גישור שנעשה בסיוע העירייה בין העמותה לחברת יובלים, האחראית לשיפוץ, קיבלה העמותה היתר להמשיך לשכור את המבנה לשנה נוספת, אולם להורים התגלה כי החברה מתכננת להמשיך בבנייה. בספטמבר השנה היא עתידה להתחיל חפירה במקום, והמשמעות היא שלא יהיה ניתן לקיים בבית הספר לימודים כסדרם.

"להשתיק אותנו עד הבחירות"

"אנחנו הגשנו בקשת הקצאה למבנה עבור בית הספר כבר ביולי בשנה שעברה, אבל הבקשה לא נידונה", טוענת מנהלת בית החינוך, אורנה שם טוב. "גורם בעירייה אמר לנו בשיחה לא פורמלית שאין לנו סיכוי. הצגנו לעירייה רשימת נכסים שעומדים ריקים וללא שימוש. זומנו לפגישה ונאמר לנו שהמבנה מוסדר עבורנו לשנה נוספת. שאלנו מה יהיה עליו ואם העירייה מתכוונת למצוא לו פתרון קבע. לא הייתה להם תשובה".

עילם שדה טוענת שהעירייה פעלה במכוון להשאיר את בית הספר במבנה שבשנה הבאה יהיה בלתי שמיש, "כדי להשתיק אותנו עד הבחירות ולא למצוא פתרון אמיתי לנושא. אנשים בעירייה גם אמרו לנו שבכל מקרה מערכת החינוך בעיר לא ערוכה לקלוט 150 ילדים חדשים". ומה לגבי הטענות בדבר בדלנות וסנוביזם מצד ההורים? "אנחנו צריכים להיות בית ספר אזורי פתוח לכולם", אומר אופיר עילם שדה.

"גם כיום אנחנו מקבלים פורמלית את כולם, אבל בגלל שהמחיר גבוה לא כולם יכולים להרשות לעצמם. זומר, בית הספר האנתרופוסופי ברמת גן, הפך להיות ממלכתי וירד מ־1,500 ל־800 ש"ח בחודש". אופיר מוחה על הדימוי האליטיסטי שהצמיד חולדאי להורים: "כולנו ממעמד הביניים. אנחנו באים עם אופניים ושמים את הילד בבית הספר. זה עניין של סדרי עדיפויות וזו זכותנו. אני בטוח שאם זו הייתה פנימייה צבאית חולדאי היה תומך נלהב. זוהר, הבת שלי, אומרת שהיא תהיה מוכנה לעזוב את תל אביב אם בית הספר ייסגר, אבל היא לא מוכנה לעזוב את בית הספר".

תגובת עיריית תל אביב־יפו: "מאז כניסתו לתפקיד, ראש העירייה עושה ככל הניתן לחזק בעיר חינוך ממלכתי חינם השווה לכולם. פלורליזם בחינוך אינו יכול לשמש תירוץ לפיתוח מערכת פרטית, בדלנית, הגובה סכומים גבוהים מההורים. העירייה נותנת עדיפות לבתי הספר הממלכתיים, משקיעה משאבים רבים בתגבור ומכילה בהם אלמנטים ייחודיים לילדים מכל שכבות האוכלוסייה. ראש העירייה הביע דעתו לא פעם כי כל הזרמים הפרטיים, לרבות החרדים, צריכים להיכלל בחינוך ממלכתי שוויוני ובחינם. בית ספר אביב הוא יוזמה פרטית שלא תואמה עם העירייה. נכון להיום, לעירייה אין בנמצא מבנה פנוי המתאים לבית הספר".