תושבי נווה שאנן נגד העירייה: "עושים רק יח"צ, רוצים פה משילות"

נווה שאנן (צילום: טלי מאייר)
נווה שאנן (צילום: טלי מאייר)

התושבים מציפים סיפורים מזעזעים על זנאים שמטרידים מינית ונרקומנים, והעירייה מראה בתגובה תמונות של אזורים נקיים בשכונה. קבוצת "דרום ת"א בקריז" יוצאת בקמפיין נרחב עם עדויות, 100 שנה להיווסדה של השכונה

9 בספטמבר 2021

במלאת 100 שנה להיווסדה נווה שאנן היא הדינמיט שבחבית הנפץ של דרום העיר. ממשלות ישראל לדורותיהן, שירותי הרווחה, השיטור, הפיקוח העירוני והעירייה, כולם הפקירו את האזור במשך 40 השנים האחרונות. עכשיו תושבי נווה שאנן יוצאים למאבק על השכונה שהם אוהבים בדרישה בלתי משתמעת לסגור את שלושים בתי הבושת הפעילים בשכונה.


לפי נתוני הדו״ח של סל״ע (הסיירת לביטחון עירוני) שהתפרסמו החודש ב׳הארץ׳, בחצי הראשון של 2021 היה זינוק של 30% בעבירות שהתבצעו בשכונות דרום העיר. 63% אחוזים מכלל העבירות שבוצעו בתל אביב, בוצעו בדרומה. התושבים כרגיל מוצאים את עצמם עם הרבה הבטחות וחשש ממשי לצאת מהבית.

על אף שהחוק לאיסור צריכת זנות אושר בכנסת, לדברי התושבים הוא נאכף באופן דליל בשכונה כמדיניות, והאווירה היא של הפקרות מוחלטת. תושבות המתלוננות לפקחי סל״ע או למשטרה נענות לדבריהן באמירות שהעניין ״ידוע ואין מה לעשות״. במקביל מעבירה העירייה את דרי הרחוב מספסל לספסל ונרקומנים מציפים את הגינות, פתחי הבתים והרחובות בשכונה.

נפגעי סמים וזנות מציפים את שכונות הדרום. מזרקים בנווה שאנן (צילום: טלי מאייר)
נפגעי סמים וזנות מציפים את שכונות הדרום. מזרקים בנווה שאנן (צילום: טלי מאייר)

״אף אחד לא מרגיש בטוח בנווה שאנן, אבל שתי הקבוצות שהכי נפגעות הן נשים וילדים ולכן החלטנו למקד את המאבק הנוכחי בסגירת בתי הבושת״, אומר מאיר אליאל רבינוביץ, ממובילי המאבק ומייסד קבוצת הפייסבוק דרום תל אביב בקריז, המונה כ-8,000 איש. ״אין אישה שיוצאת פה מהבית בלי שמנסים לשדל אותה לזנות ולשאול כמה היא לוקחת. לא משנה מה השעה, לא משנה מה היא לובשת, לא משנה עם מי היא הולכת. לא מזמן הלכתי ברחוב עם חברה, אישה שלא רואה ממטר. עבר גבר ופשוט דחף לה את היד בין הרגליים. השכונה שורצת זנאים. יש חוק, שהמשטרה תאכוף אותו, שהעירייה שכל כך התגאתה בסגירת מועדוני החשפנות תסגור את בתי הבושת״.

תושבת אחרת חלקה בקבוצה של השכונה איך ירדה בבוקר עם בנה בן השבע ולהפתעתה גילו נרקומן ישן ברכבם. אין יום בו לא עולים בקבוצה סיפורים על הטרדות או תקיפות, משטרה מוזעקת להתפרעויות בבתי הבושת, נרקומנים מעולפים בפתחי הבתים ואף יריות עקב מלחמת כנופיות. ״הילדים שלנו חשופים לכל זה, רואים הזרקות, זנאים, אין לזה סוף״. אומר רבינוביץ.

לדברי התושבים, הם מנהלים דיאלוג עם העירייה כבר כשנתיים. רבינוביץ משבח את הנכונות הראשונית לדיאלוג ומספר כי מיד עם הקמת הקבוצה העירייה יצרה איתם קשר. ״הם הבינו שאין פה סיפור של גזענות. אין לנו בעיה עם העובדים הזרים והפליטים. אנחנו רוצים משילות, שיהיה אפשר לצאת מהבית ולהרגיש בטוחים, שנשים יוכלו להזמין הביתה חברים, או לרדת למטה בלי להיות מותקפות ומוטרדות״.

מתוך הקמפיין
מתוך הקמפיין

הדיאלוג התפוצץ לאחרונה אחרי שלדברי מובילי המאבק – מוטי כץ, חבר ועד השכונה, גדי טונס פעיל בולט במאבק לפינוי התחנה המרכזית ותושב השכונה ורבינוביץ עצמו – העירייה הציגה לנציגים בשיחה משותפת תמונות מצולמות ממקומות נקיים בשכונה בטענה שתלונות התושבים לא מתיישבות עם המציאות. ״הבנו שאין להם כוונה לעשות כלום. רק יח״צ״, אומר רבינוביץ ״אבל אנחנו לא מוותרים, אולי במלאת מאה שנה להיווסדה נצליח להציל את השכונה״.