נומקה מסמנת את הדבר המדהים שעושות נשות האינדי בישראל

הסופרגרופ של נועם סדן שואב השראה ממה שקורה באינדי העולמי, ולא רק מבחינה מוזיקלית: החברות לסצנה חולקות ביניהן ידע ועוזרות אחת לשנייה – שיתוף פעולה נדיר במקום הקטן עליו הן מתחרות

Nomke (צילום: זוהר ראלט)
Nomke (צילום: זוהר ראלט)
19 בפברואר 2020

כשאני חושבת על המוזיקאית נועם סדן אני מיד נזכרת באופניים. בתחילת-אמצע העשור הקודם הכרתי אותה כאמנית סולו ששרה באנגלית, והייתה לוקחת את הדיסקים שלה לכל מקום. לא פעם היא הביאה לי אלבום חדש שלה במפגשים מקריים בעיר, תוך כדי רכיבה על האופניים שלה – כאילו על הדרך, אבל היא עבדה בקידום המוזיקה שלה בלי הפסקה, באופן מסור ומחויב. בשנה האחרונה היא מופיעה ללא הפסקה בכל הארץ עם ההרכב החדש שלה, NOMKE, איתו נכנסה לאחרונה לרשימת המבטיחים של טיים אאוט. נומקה, הכינוי של סדן בתיכון, היא סופרגרופ אינדי. סדן צירפה ללהקה שלה את שלי לוי ורותם פרימר מצמד האינדי שלי ורותם (לוי עזבה לאחרונה את הלהקה), מאיה אברמובסקי (שמנגנת עם רחל ירון, וגילוי נאות – גם בקרם בורלסק לשעבר) על התופים ונופר תום (עבודה זמנית) על הגיטרה. בתחילת מרץ היא תשיק בתדר את האלבום החדש שלה, "True Queen", שיצא אחרי עבודה אינטנסיבית של שנתיים.

אפשר לראות בנבחרת האינדי-פופ של סדן מעין גרסה מקומית של שיתופי פעולה דומים באינדי הבינלאומי, דוגמת boygenius. הלהקה האמריקאית כוללת את ג'וליאן בייקר, פיבי ברידג'ס ולוסי דאקוס – כל אחת מהן מוזיקאית אינדי מצליחה בפני עצמה – שהוכיחו שהן לא רואות את עצמן כמתחרות, אלא כשותפות שלא מונעות מאגו ולא חייבות את מרכז הבמה לעצמן. סדן בעצמה מציינת את דאקוס כהשפעה: "יש עשורים על גבי עשורים של רוקנ'רול גברי. בשנים האחרונות הדבר הכי חם, בעיניי, הוא שרון ואן אטן, אנג'ל אולסן, לוסי דאקוס. כל הגיבורות שמביאות משהו אחר לרוק, שאותו אני גומעת. אני כל כך אוהבת את זה – לא כי הן נשים, אלא כי אין בהן אלמנטים ששגורים ברוקנ'רול. זה שזה מחפש את עצמו ומגיע ממקום רגשי בעיקר, מתחבר לי לנפש. כשאני שומעת אגדות רוקנ'רול אני לפעמים מתביישת שאני לא מתחברת אליהן". סדן מסרבת לפרט, חוששת לפגוע במישהו.

Nomke – Ended (by the morning) – Official Video

My first music video is OUT NOW!Love celebration in the beautiful streets of Tel-Aviv Directed by Yasoo Tessel Share and spread the love Listen on Stream >> https://backl.ink/84024724 Listen on Youtube >> https://youtu.be/sPdhvvMLmbU

פורסם על ידי ‏נומְקֵה nomke‏ ב- יום שלישי, 4 בפברואר 2020

"כשאני שומעת אגדות רוקנ'רול אני לפעמים מתביישת שאני לא מתחברת אליהן"

"רציתי לפתוח שלב חדש ביצירה וחיפשתי שם שהוא לא בהכרח השם שלי. כשהכל תחת השם שלך זה מאד מגדיר מי את, ואני רוצה שמוזיקה תהיה קצת יותר חיצונית. אני מרגישה שכל פעם אני צריכה להשיל מעצמי את עורי ולעשות מוזיקה חדשה, עם אנשים וכלים שונים". המעבר מקריירת סולו להקמת סופרגרופ היה טבעי בעיניה. "האלבום 'True Queen' היה כמעט מוכן. רציתי להקים הרכב וזה היה הכי טבעי בעולם, הבאתי את החברות שלי מכאן ומכאן וזה התגבש ביחד". לדבריה, הבחירה במוזיקאיות בלבד לא הייתה מודעת. "הן אנשים טובים וקשובים. היה לי מאד קל וכיף לתקשר איתן ולמצוא את הלידרית בתוכי. זה לא טבעי לי להגיד לאנשים מה לעשות, אבל עם החברות שלי אני מרגישה בנוח להגיד, 'זה יותר, זה פחות'".

למרות שהיא טוענת שהיא לא מנהיגה מלידה, בעבר הנטייה הדומיננטית קצת הכשילה אותה, ואף מנעה ממנה שירות בלהקה הצבאית. "זה סיפור קצת טראגי. עברתי את כל השלבים ונפלתי במבחן הסוציומטרי. כתבו שאני יותר מדי לידרית וסוליסטית. אמרו לי שאני גורם משפיע מדי בקבוצה. כביכול לא הייתי אמורה לדעת מזה, אבל חבר של חבר איכשהו אמר שהפרופיל האישיותי הגביל אותי".

נומקה (צילום: זוהר ראלט)
נומקה (צילום: זוהר ראלט)

סדן והחברות לסצנה יושבות יחד וחולקות מידע שיכול לעזור אחת לשנייה, כמו איך לעשות בוקינג להופעות – שיתוף פעולה נדיר עבור מוזיקאיות שמתחרות על אותו הספוט

ובכל זאת, סדן כל הזמן יוצרת מסביבה קהילות: נומקה, וגם קבוצה רשמית פחות, של חברות לסצנה איתן היא עובדת בשיתוף פעולה מלא שנדיר למצוא בסצינה המקומית והתחרותית. במופע "חמשה" בפסטיבל הפסנתר האחרון סדן הצטרפה לסופגרופ לערב אחד עם קולות נשיים משמעותיים נוספים בסצינת האינדי: עומר מושקוביץ, ביז'ו (רותם פרימר), קיקי מלינקי (יסמין רביב) ואביגיל קובארי. היא לא עובדת איתן רק על הבמה, אלא גם ביום יום, זו לצד זו. כשהן צריכות לעשות את הביורוקרטיה של המוזיקה, כמו בוקינג להופעות, הן יושבות יחד וחולקות את כל המידע. לא מובן מאליו בשביל מוזיקאיות שהרבה פעמים מתחרות על אותו הספוט.

קל לזהות את השינוי בסאונד של סדן. האלבום "It's ok I'm Alone" מ-2015 כולל בלדות חשופות בהן סדן ליוותה את עצמה ביוקלילי, בדיוק בתקופה בה אמנדה פאלמר הפכה את הסאונד של כלי המיתר הצנוע למגניב. הסאונד של "True Queen" מציג התפתחות מרשימה, בעיקר מבחינת המרקם המוזיקלי העשיר והקליט יותר. הלהיט המובהק מתוך האלבום הוא "(Ended (by the morning sun", שמציג את השבריריות באהבות של לילה אחד, על רקע אופטימיות מלודית מתפרצת. "השיר מדבר דווקא על רגע ההתפכחות, של 'אני רוצה להיות לבד', שמגיע אחרי תקופה בה הכי כיף בעולם לא להתמודד עם הפחד הזה. הפאן הרגעי הזה שאתה בתוכו כל כולך לרגע. בקליפ ניסינו להרים לאסתטיקה של תל אביב. להביא לה את הזווית הכי אמנותית והיפסטרית ומהממת שיכולה להיות, להראות שהיא יותר טובה מברלין. נראה לי שהצלחנו".

← השקת אלבום בתדר, רביעי (4.3) 21:00, כניסה חופשית