מלכת הילדים: מה קורה כשמפגישים דראג קווין עם ילדים בגילי יסודי?

תוכנית הרשת של הדראג קווין נונה שלאנט, "הגנונה", מוכיחה שזהות היא משחק ילדים ואפילו לא צריך להאכיל אותם בכפית. ריאיון עם האיש שמאחוריה, רוני שוקרון

נונה שלנט (צילום: שלומי יוסף. הלבשה: יסמין וולק, אנישקה, מיס סאנשיין)
נונה שלנט (צילום: שלומי יוסף. הלבשה: יסמין וולק, אנישקה, מיס סאנשיין)

אם לגננת בגן החדש של הילד שלכם הייתה תספורת מוהוק צבעונית, איפור קרנבלי, עגילי נוצות ושמלת נסיכה ונוסף לכל היא הייתה בעצם גבר, סביר להניח שהייתם מגיבים בשוק מסוים, אם לא בפניית פרסה מוחלטת. תוכנית רשת חדשה של מלכת הדראג המקומית נונה שלאנט מוכיחה שדווקא הילדים שלכם לא היו עושים מזה עניין.

רוני שוקרון (32) מופיע זה שמונה שנים כנונה שלאנט, ממובילות סצנת הדראג בישראל. בשנים האחרונות הוא מקדיש את זמנו להרצאות לשבירת סטיגמות מגדריות, ועכשיו הוא החליט להקליל את האווירה עם "הגנונה", פאנל טלוויזיוני לילדים שיצר באופן עצמאי. התוכנית הראשונה שעלתה החודש לרשת עוסקת באהבת חינם ובה מוזמנים האורחים הצעירים לדון במשמעות המושג, להשתעשע בצורותיה של אהבה ולרקוד ווג. "המטרה", אומר שוקרון, "היא ליצור דיון תרבותי אחר, לבדוק את הגבולות וכמובן להראות שהכל יכול להיות בהרמוניה".

נונה שלנט (צילום: שלומי יוסף. הלבשה: יסמין וולק, אנישקה, מיס סאנשיין)
נונה שלנט (צילום: שלומי יוסף. הלבשה: יסמין וולק, אנישקה, מיס סאנשיין)

גלינה פור דה ברה: "הפעם הראשונה שנעלתי עקב הייתה בגיל 4"
שאנג'לה: "כשאני מחוץ לדראג מתייחסים אלי אחרת"
כבר לא בשוליים: יותר ויותר הורים בוחרים בחינוך ביתי

מאיפה הגיע החיבור לילדים?
"תמיד היה לי איזה חיבור איתם, כי ילדים הם הכי אותנטיים והחיבור שלי הוא לאנשים אותנטיים. אין להם פילטרים, אין שאלות כמו 'למה אתה מתאפר'. גם הופעתי בקליפ של אגם בוחבוט, אז המון ילדים מזהים אותי. שאלו אותי למה יש לי צבע בציפורניים, אז עניתי שאני אוהב את זה וזה הספיק. בסוף הצילומים אחד הילדים אמר לאימא שלו שהוא רוצה להירשם לחוג. הוא חשב שזה חוג. אימא שלו אמרה לי, "זהו, הצלחת'".

בתוכנית אתה לגמרי בלוק של הדראג אבל לא מדבר על נושא הזהות המגדרית בגלוי, הכל מתחת לפני השטח. יש כוונה להעמיק בזה בהמשך?
"האמת שכן דיברתי על זה ובחרתי להוריד את זה בעריכה. המסר שלי הוא לכולם, לא מסר של הקהילה. זה דיון שכבר דנו בו ואני לא במלחמה הזאת. לפעמים אנחנו שמים לעצמנו רגל בצמצום של התיוג. אני רוצה להפוך את זה לנורמטיבי, להראות: הנה, זה קיים. יכולה להיות תוכנית ילדים עם מנחה קוויר שמטשטש את המגדר שלו, ולא יהיה צריך לדבר על זה".

ואיך התגובות של ההורים?
"ראיתי גם תגובות לא טובות. 'פדופיל', 'סוטה', 'ילדים זה דבר עדין, איך אתה כך וכך'. אבל זה כל כך מינורי ביחס למספר התגובות שאני שמח גם על זה. כי זה הדיון האמיתי, זו הפרימיטיביות שאנחנו כבר אחריה. וילדים מבינים את זה, זה הקטע. ילדים לא מחפשים את הבעיות. זה להראות לנו המבוגרים כמה אנחנו מפולטרים".

לא צועק

גם בהרצאה שלו, "נונה שלאנט שוברת סטיגמות", פונה שוקרון לאוכלוסיות שאינן הקהל המתבקש להופעות דראג. בקבוצות שאיתן חלק את נונה היו גמלאים, נשים שנגמלו מסמים ונוער בסיכון. "הוויז'ן שלי הוא לצאת מחוץ לאיך שגבר צריך להתנהג", הוא מספר. "אני במחקר ובהגשמה של זה ואנשים מעריכים עשייה, גם אם הם לא מתחברים לנושא".

אתה מצליח לשבור סטיגמות?
"הדמות של נונה משחררת אנשים מהיומיום, מהשגרה, מהזהות שלהם. אם ברגע ילד יכול להפוך לדוגמנית שנכנסה ל'ווג' האיטלקי, אז אולי באמת אפשר לעשות מה שאנחנו רוצים ויהיה בסדר. המסר הוא שזהות זה דבר נזיל ולא צריך לקחת את זה כל כך ברצינות. אני רואה את זה דרך שמונה שנים של עשייה, אופנה ואמנות. הכל בדרך שלי, מאוד בעדינות, אני לא צועק. לזה אנשים מאוד מתחברים ואז הסטיגמות יורדות. ברגע שאנחנו מבינים שאנחנו גם הכל וגם כלום אז מישהי שכל החיים הגדירו אותה כמסוממת מבינה פתאום שהיא יכולה לבחור מה להיות, והדראג מראה את זה מאוד בבירור. תחשבי שאת מראיינת אותי, ואת בתפקיד העורכת, אבל עוד שנייה תהיי בתפקיד הלקוחה ואחר כך בתפקיד החברה. כולנו בעצם מחליפים זהויות כל הזמן אבל לא תופסים את זה ככה. ברגע שמבינים את זה אפשר להיות מה שבא לנו וליהנות".

יש תוכניות להמשך?
"עכשיו אני מגייס חסויות ומתכנן כל מיני דברים לפרקים הבאים, למשל לבקר ילדים בבתי חולים".

ומה החלום?
"תוכנית ילדים במיינסטרים".

← "הגנונה" זמינה לצפייה בעמוד הפייסבוק Nona Chalant