ואף על פי כן נוע תנוע

החבר'ה של "נוע תנוע" החליטו שהגיע הזמן לשנות את חוקי המשחק ולדאוג שיופעלו שירותי תחבורה ציבורית בשבת: "תחבורה ציבורית בשבת היא דבר בלתי נמנע"

מקימי "ואף על פי כן" באירוע השקת קו 18. משמאל לימין: רועי שוורץ תיכון, נעם תל-ורד, ליאור תבורי. צילום: אביחי לוי
מקימי "ואף על פי כן" באירוע השקת קו 18. משמאל לימין: רועי שוורץ תיכון, נעם תל-ורד, ליאור תבורי. צילום: אביחי לוי
5 בפברואר 2018

כדי להבין קצת יותר על הפרוייקט המיוחד הזה, פנינו לנועם תל ורד, בוגרת האוניברסיטה שסיימה את לימודיה, וכיום היא שותפה במיזם שעשוי לשנות את פני התחבורה במדינת ישראל.

כדי להצליח לבקר את משפחתה שבצפון, תל ורד, כמו כל סטודנטית מן המניין, נאלצה לתכנן את זמנה בקפידה כדי להספיק לאוטובוס או הרכבת האחרונים של יום שישי בצהריים. הלחץ הזה רק העמיק אצלה את ההבנה אודות חשיבותו של קיום תחבורה ציבורית בשבת. תל ורד מספרת שכל הזמן הדהדה בקרבה השאלה "איך יתכן שבעיר כל כך גדולה ומתקדמת, כל מפגש עם חברים למטרות לימודים או בילוי במהלך השבת יהיה משימה כה קשה, מורכבת ויקרה?".

תחבורה ציבורית נגישה וזולה בשבתות

כיום, תל ורד מנהלת לוח זמנים צפוף בין עבודתה כיועצת ניהול סיכונים בחברת יעוץ מובילה וכשותפה-מתנדבת בייסוד וניהול עמותת "ואף על פי כן" ביחד עם רועי שוורץ תיכון וליאור תבורי. עמותת 'ואף על פי כן' מפעילה את קווי 'נוע תנוע' מדי שבת – קווים שמספקים תחבורה ציבורית נגישה וזולה בשבתות (www.noat.co.il).

"הבסיס למיזם היה עבודת מחקר של שותפי ליאור תבורי, שהשקיע שנתיים בחקר תחום התחבורה הציבורית. מסקנות המחקר שלו הצביעו על כך שאנשים רבים (קרוב לרבע מהאזרחים, על פי מחקרו) מחזיקים רכב או רכב שני בעיקר בגלל סופי השבוע, ובמידה והם יכלו להתנייד במהלך השבת, הם היו מוותרים על הרכב הפרטי". כמובן, מזכירה תל ורד, שויתור על רכבים פרטיים יכול לתרום רבות לצמצום מספר תאונות הדרכים, זיהום האויר והפקקים. השלישי בחבורה, רועי שוורץ תיכון, השקיע את כספי הפיקדון הצבאי שלו כהלוואה להקמת הפרויקט.

קחו מונית. צילום: שאטרסטוק
קחו מונית. צילום: שאטרסטוק

 

נדמה ששלושת העומדים מאחורי הרוח הצעירה של 'נוע תנוע' עייפו מפוליטיקה ודיבורים והחליט לעשות את עבודת השטח – "היום פועלים בישראל מספר גופים בתחום התחבורה הציבורית בשבת, וכל גוף פועל באופן מסוים. יש גופים שמנסים לשנות את החוק, יש כאלה שעוסקים בעתירות לבג"צ, יש יועצים, יש תכנון עירוני ועוד. מה שאנחנו עושים זה להפעיל בשטח פתרון מעשי, עד שתהיה תחבורה ציבורית בשבת".

והאוטובוסים אכן עוברים בין התחנות. נכון להיום הצטרפו לעמותה מעל 5000 חברים ומאות מהם ממלאים מידי שבת שלושה קווים קבועים: קו 63  הועבר ברמת גן וגבעתיים וקו 18 העובר בבת ים ויפו – שניהם מובילים לתל אביב, וקו "ימבוס" הפועל בחודשי הקיץ ומוביל את תושבי באר שבע לחוף הים שבאשקלון. "הלכנו על הקווים הכי חזקים בימי החול, על מנת לתת מענה לאוכלוסייה הכי רחבה, והיד עוד נטויה".

"איך יתכן שבעיר כל כך גדולה ומתקדמת, כל מפגש עם חברים למטרות לימודים או בילוי במהלך השבת יהיה משימה כה קשה, מורכבת ויקרה?" (צילום: שלומי יוסף)
"איך יתכן שבעיר כל כך גדולה ומתקדמת, כל מפגש עם חברים למטרות לימודים או בילוי במהלך השבת יהיה משימה כה קשה, מורכבת ויקרה?" (צילום: שלומי יוסף)

 

למרות החששות שליוו את השבתות הראשונות, נועם וחבריה מספרים על ביקוש רב ותמיכה ציבורית נרחבת של נוסעים, שחלקם אפילו טוענים שתחבורה ציבורית בשבת אף מונעת חילול שבת גדול יותר. התגובות החיוביות הבהירו עוד יותר לתל ורד עד כמה המצב הנוכחי לא יכול להימשך לאורך זמן. עם זאת, בהתחשב בהצלחה, נדמה שתל ורד לא שוכחת למה 'ואף על פי כן' באמת קיימים: "המטרה העיקרית של העמותה היא להיסגר! אנחנו חושבים שהמצב כרגע הוא מעוות, ולכן אנחנו פועלים בשטח כדי לתקן אותו. ברור לנו שתהליכים מדיניים לוקחים זמן ובינתיים אנחנו פה כדי לתת את הפתרון".