המיזם "נוע תנוע" לתחבורה ציבורית אלטרנטיבית בשבת מתרחב לקווים נוספים

כבר חצי שנה שאגודת נוע תנוע מפעילה קווי שבת פרטיים מרמת גן לחוף הים בתל אביב. כעת היא מתכננת התרחבות והפעלה של קווים נוספים

נוע תנוע (צילום: אביחי לוי)
נוע תנוע (צילום: אביחי לוי)
19 בנובמבר 2015

ח"כ איילת שקד פרסמה לפני כשנה בפייסבוק תמונה תמימה שבה נראות היא וגיסתה כשהן משכשכות להנאתן במימיו הקרירים של נחל עמוד באחת השבתות השמשיות של סוף הקיץ. התמונה עוררה סערה תקשורתית של ממש, שכן שקד מתנגדת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ובחג, אך נהנית מהאפשרות לטייל בסוף השבוע במכונית. שאלות ברוח זו הופנו לשר התחבורה ישראל כץ, שחשף אף הוא כי הוא משתמש ברכבו לבילויים וטיולים ביום המנוחה הלאומי.

בזמן שרוב התומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת כלל לא יצאו מגבולות פייסבוק, כמה מהם החליטו לייסד שירות תחבורה שיפעל גם אחרי כניסת השבת. פרויקט נוע תנוע – אגודה שיתופית ללא מטרות רווח המפעילה בשבתות קו אוטובוס המחבר את רמת גן וגבעתיים לחוף הים בתל אביב – יחגוג בקרוב חצי שנה להיווסדו. כמעט 800 חברים כבר הצטרפו לאגודה, שמחפשת כעת תורמים ושיתופי פעולה – גם עם עיריות – שיסייעו לה להרחיב את הפעילויות
ולהפעיל בעתיד הלא רחוק קווים נוספים במטרופולין תל אביב.

“הרמנו את הפרויקט הזה כדי לתת מענה לכל אותם אנשים שנאלצים במקרה הטוב להשתעבד לרכב הפרטי שלהם בשבתות, ובמקרה הרע לשלם מאות שקלים למונית", מספר ליאור תבורי, שותף במיזם. “המטרה שלנו ושל מיזמים דומים כמו פרויקט שבוס הירושלמי, היא לעורר מודעות ולהביא לכך שהסטטוס קוו הקיים ישתנה סוף סוף. בכל העולם מתבססים על תחבורה ציבורית במרכזי הערים ובמטרופולינים, ואנחנו רחוקים שנות אור משם. תחבורה ציבורית איכותית וזמינה בכל ימי השבוע היא תנאי הכרחי לחיים פשוטים, זולים ובריאים הרבה יותר. תחבורה ציבורית זמינה מעודדת אנשים להפחית את עלויות הרכב ואף לוותר לחלוטין על הרכב הפרטי, מה שכמובן יפחית את הפקקים, יקל על מצוקת החניה ויפחית את זיהום האוויר. הממשלה רוצה להילחם ביוקר המחיה? תחבורה ציבורית בשבת היא מקום מצוין להתחיל בו".

 

איך עובד המיזם?

“בחרנו להפעיל בעצמנו קו פעיל מאוד במהלך השבוע – קו 63 של דן שנוסע מרמת גן דרך גבעתיים עד לחוף הים בתל אביב. כדי להצטרף עליך להירשם תחילה לחברות באגודה. מחיר נסיעה בודדת הוא מקסימום תשעה ש"ח, תלוי בהוצאות שהיו לנו באותו חודש. זה קו שלא עובר באף שכונה בעלת צביון דתי, והוא הוכחה חיה לכך שיש ביקוש אמיתי לתחבורה ציבורית בשבת. ציפינו שיהיה פחות ביקוש בחורף כשכבר לא הולכים לחוף הים, אבל הקו עובר גם במתחם שרונה, באזור הבימה ושדרות רוטשילד, והוא מעניק גם קישוריות לבתי אבות ולבתי חולים, כך שהביקוש לא נעלם כשנגמרת תקופת הרחצה. להפך, אנחנו בוחנים בימים אלה אפשרויות שונות להרחיב את השירות ולפתוח קווים נוספים שיחברו את חולון, בת ים, יפו ושכונות דרום תל אביב למרכז המטרופולין".

אוטובוס_P

אולי לממשלה דווקא נוח שאתם ומיזמים דומים מאפשרים במקומה שירותי תחבורה בשבת?

“אין לנו כוונה לספק את השירות הזה לנצח. מדובר בפתרון מצומצם מאוד ונקודתי מאוד. המאמץ שלנו ממוקד באופן מפורש ברצון להשפיע על מדיניות הממשלה ולהראות לציבור שתחבורה ציבורית בשבת היא מציאות שאפשר וצריך לשאוף אליה".

רשף אייזנברג, ממובילי המאבק למען תחבורה ציבורית בשבת ומקים עמוד הפייסבוק
24/7 – מקדמים את התחבורה הציבורית", מסכים עם תבורי: “תחבורה ציבורית היא צורך בסיסי של כל אזרח במדינה, זו המחויבות של המדינה לחופש התנועה שלנו. אסור לנו להסכים לכך שהחופש הזה נגזל מאיתנו בשבתות ובחגים, כך שכל מי שלא מחזיק רכב פרטי נמצא בעוצר. שבוס, נוע תנוע ומיזמים נוספים שקמים בימים אלה ויקומו בעתיד, לא מורידים מהאחריות של משרד התחבורה, אלא להפך – ככל שהכבישים יהיו פקוקים יותר, המאבק יגדל ואולי נראה סוף סוף שינוי במדיניות הממשלה".

נוע תנוע – noat.co.il