בהלה בקרית ספר: תושבים גילו נחש צפע בלב הגן

נחש צפע הגיח אתמול (28.9) לגן קרית ספר ועורר בהלה בקרב התושבים ובעלי הכלבים באזור. המומחים מסבירים כיצד יש לנהוג במפגש דומה

צפע מצוי. צילום: שאטרסטוק
צפע מצוי. צילום: שאטרסטוק
29 במאי 2019

השלווה בגן קרית ספר שובשה מעט השבוע בעקבות נחש צפע שהגיח לביקור. עובר אורח שטייל עם כלבו בלילה שבין שני לשלישי (28.5) מספר כי מצא נחש צפע מת באזור בריכת הדגים, לאחר שנלכד על ידי חתול. במקביל, תושבת האזור פרסמה פוסט מדאיג על מות כלבה. לדבריה, היא טיילה עם הכלב בפארק באותו הלילה, ובבוקר גילתה בצער רב שמערכותיו קורסות עד שמת אצל הוטרינר. ההשערות הן שמות הכלב קשור בעקיצת חרק או בהכשת נחש, ועל כן ניתן להעלות על הדעת קשר בין האירועים.

אייל גולדשטיין, מאסטרנט בזואולוגיה החוקר הכשות נחשים בסרי לנקה, זיהה עבורנו שאכן מדובר בנחש צפע. לדבריו, אם קרה ונתקלתם באחד כזה יש פשוט להתרחק ולהזמין לוכד. "אין להם עניין באינטראקציה עם אנשים. הם ינסו לברוח אלא אם ידחקו לפינה", אומר גולדשטיין. "כל הנחשים הם חיות מוגנות בחוק, ואם הם נמצאו בסביבת גן יש להזמין לוכד. הצפעים מועילים למערכת האקולוגית, חוץ מזה שהם גם חמודים", מוסיף גולדשטיין מחשש להרג נחשים בידי עוברי אורח מבוהלים.

באותו עניין, פרויקטים נוספים קמים בשנים באחרונות לצורך הגנה של חיות וזוחלים ולטובת שינוי תדמיתם בקרב הציבור. דוגמה לכך הוא דף הפייסבוק שומרים על זוחלי הארץ, קמפיין שמנוהל על ידי לוכד הנחשים אבי צובל.  צובל מסביר כי נחש הצפע טורף בעיקר מכרסמים, כולל חולדות גדולות, ולעיתים לטאות, נחשים וציפורים. כאיום נושף הצפע בחוזקה ועלול לשטח את צווארו. אם לא נשמעו לאיומו הוא יכיש לאחר מכן. בעת הכשה על ידי נחש צפע יש להתפנות מיד לבית חולים, מפני שגודלו הפיזי של הנחש משפיע על כמות הארס המוזרקת ועל כן ההכשה עלולה להיות מסוכנת. למרות זאת, צובל מבהיר שיש לזכור כי צפע יכיש רק במידה שהפתיעו או הרגיזו אותו. "בגלל שהכלבים איטיים מחתולים ובדרך כלל באים עם האף הם עלולים להיות בסכנה", אומר צובל. "אבל צריך להפסיק לפחד מנחשים, להעמיק בידע בנושא ולפעול לפי כללי הזהירות".

על פי עיריית תל אביב, בתקופה האחרונה מתקבלות במוקד העירוני מספר פניות ביום בנושא. "עם עונת הקיץ מתעוררים הנחשים מתרדמת חורף, והקריאות מועברות מיידית ללוכד נחשים לטיפול", נמסר מהעירייה. "הצמחייה בפארק קרית ספר מטופלת באופן סדיר. במידה ותושבים נתקלים בנחשים במרחב הציבורי יש לפנות למוקד העירוני. נוסיף כי הנחשים לא נוהגים לתקוף והם מכישים מתוך דחף של התגוננות בלבד. במקרה של הכשת נחש חשוב להניח את המוכש במקום שקט ולהימנע מתזוזה מיותרת, להזעיק את מד"א או לפנות בעל חיים למרפאה וטרינרית קרובה, להימנע מכל  טיפול של חסימת עורקים, הקפאת מקום ההכשה או כל פעולה לא מקצועית אחרת. חשוב  לזהות את הנחש – אורכו וצבעו לדווח את גורמי הרפואה שיטפלו במוכש".