נחשו מי בא לבשל?

בזמן שזללתם מרק עוף מכובס אצל ההורים, השף ירון שלו אירח בדירתו קומץ חברים לארוחת שבת

רוסט אוכף טלה. צילום: אנטולי מיכאלו
רוסט אוכף טלה. צילום: אנטולי מיכאלו
26 במרץ 2014

צלצול חד בדלת שהגיע כמו משום מקום פילח את האוויר. אניה בוקשטיין עמדה שם קטנה וחייכנית, נרגשת ורעבה. היא איחרה ברבע שעה וכשנכנסה לתוך הסלון כבר התרוצצו במרפסת שני ילדים שהצליחו איכשהו להסתנן לאירוע. אביב גפן, אבא של אחד מהם, הגיע עם אחותו ועם בן הזוג שלה, שמעדיף ירקות על פני כל דבר אחר. היין כבר נמזג לכוסות והאורחים שייטו בין המרפסת הארוכה למטבח, ובלי יכולת סתרים לקרוא מחשבות, ברור היה שאף אחד לא רוצה להיות בשום מקום אחר.

אהבנו את שלומי שבן שהגה את רעיון הארוחה הזאת. אהבנו את יובל שרף שמחבקת אותו בידיים רכות ומכילות. אהבנו מה שעמד להגיע לשולחן האוכל. אהבנו את המוזיקה שפאנקיפיש הנדס לנו. אהבנו להיות אלה שעוד רגע יאכלו מהקסם שיש לשף הזה בידיים.

ירון שלו. צילום: אנטולי מיכאלו
ירון שלו. צילום: אנטולי מיכאלו

"כל סביבה משנה את האוכל", הוא אמר והרים באוויר פיסות יילו טייל שהסתחררו עם ירקות אורגניים של קו התפר בין הסתיו לחורף. הוא בכלל לא בטוח מה העונה עכשיו, אבל נראה שזה לא משנה. לשיטתו, אם את אותה המנה בדיוק הוא היה מכין בטוטו או במטבח של מישהו אחר, היא הייתה יוצאת אחרת לגמרי. הוא קרא לזה "הסביבה הטבעית של האוכל" וסיפר שאת כל הארוחה הוא למעשה התחיל מחומרי הגלם.

"כשיש ידע בבישול לא צריך לתכנן הרבה", הוא אמר והטיח את כל הטוב הזה מבין אצבעותיו על קרש עץ שעשה לו טוב. אכלנו בידיים, דולים חתיכות דג מחובקות עם שומר. "ככה בדיוק הייתי רוצה שיארחו אותי", הוא אמר, "הדבר הכי גרוע זה שכשאתה בא למסעדה ומתחילים לקשט לך את האוכל ואת האווירה. עזבו את הכל, תתנהגו רגיל ותגישו לי אוכל רגיל לצלחת, אני רוצה להרגיש בנוח ובטוב מול שולחן מינימליסטי שבו הכל חופשי, ומי שרוצה לחלוץ נעליים יכול ומוזמן".

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו

ואז הגיע הרוסט אוכף טלה, שהשף פרס אותו בסכין חדה מאוד, וכל המיץ שהיה כלוא בו זלג על האצבעות היפות שלו. הוא סחט לימון והוציא את תבשיל הטלה מהתנור, נתן לפרידות הצלויות שנחו על הפסטה מכת אש אחרונה והגיש הכל לשולחן. רגע לפני שסאני, הקונדיטורית המושלמת, הגישה את הטארט שוקולד ולרונה שלה, הוא עוד הספיק לחבוט עם הגרזן בעופיונים הצלויים עם החמאה החומה וזרק אותם על הצלחת.

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו

"האורחים שבאו לכאן לקחו אותי לכיוון הזה של האוכל", הוא אמר וטעם מהרוטב, "לאנשים אחרים הייתי מבשל אוכל אחר. אחרי הכל, מה שבאמת חשוב זה את מי אתה מארח, הכל מתחיל ונגמר שם".