נינט טייב נפרדת מישראל: "אני בעצמי לא יודעת מה זה אומר"

רגע לפני הטיסה לארצות הברית תקיים נינט טייב שלוש הופעות אחרונות בישראל. בינתיים היא מספרת איך הבת שלה השפיעה על האפשרויות לעשות רוקנ'רול ועל האובססיה שלה למוות  

נינט טייב (צילום: יפעת גריצמן)
נינט טייב (צילום: יפעת גריצמן)
13 ביולי 2016

יש אמנים שעוברים עשרות גלגולי נשמות בתוך גוף ומחזור חיים אחד. אחד יכול להתחיל כנער הפולק התפרן, להפוך לנסיך רוקנ'רול, לצלול באייטיז לגלאם ומכונות תופים ולסיים את הקריירה כזקן מהורהר. בישראל אין הרבה אמנים כאלה, מקסימום הם חווים שינוי דרסטי אחד. אולי הקרובה ביותר לזיקית שכזאת היא נינט טייב: סינדרלת הריאליטי הראשונה, שחקנית טלנובלות ולבסוף אישה כועסת עם גיטרה ומגבר גדול. עכשיו אנחנו קרובים לגלגול חדש בכרוניקה של טייב, והפעם זה כבר לא יהיה בארץ.

גם יוסי יצטרף (צילום: רפי דלויה)
גם יוסי יצטרף (צילום: רפי דלויה)

רגע לפני המזוודות והטיסה לארצות הברית היא תקיים בסוזי סוף שבוע של שלוש הופעות פרידה, שיתקיימו במסגרת המבוססת על הפורמט האהוב "MTV Storytellers", ועליה אחראי בעלה של טייב, יוסי מזרחי. טייב תחשוף חומרים שלא הוצגו מעולם, תקיים שתי הופעות אנפלאגד ובשבת תנגן לראשונה את אלבומה החדש, "Parachute Paper", מתחילתו ועד סופו.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
ראפ, סמים ורוקנ'רול: סיפורו של השיר ששינה את עולם המוזיקה
סיכום ביניים: אלה האלבומים הכי טובים שיצאו עד כה ב־2016
אסף אמדורסקי מתגלגל בין הריסות חייו ונזכר. ריאיון

איך את מתכוננת לסוף השבוע של ההופעות?

"הולכת להופיע עם סטיבן ווילסון, בלי לחשוב יותר מדי. טסה לאיטליה ואז חוזרת בדיוק לבאלאנס של ההופעה. הארדקור לאללה. אני מתכננת לקחת איתי לטור את הגיטרה האקוסטית ולהתאמן שם בזמן הבוקר־צהריים. בוא נגיד שיש לי ארבעה ימים אינטנסיביים".

איך קרה פתאום כל עניין הנסיעה?

"אין הרבה מה להגיד על הנסיעה, כי אנחנו בעצמנו לא יודעים מה זה אומר. אנחנו רק יודעים שהולכים לעשות מוזיקה ולנסות דברים אחרים. במשך שנתיים אנחנו מרגישים שאנחנו רוצים להשקיע באלבום החדש, אז החלטנו שאם אנחנו עושים את זה זה יהיה עד הסוף. ככה באמת עשינו עם המעבר ועם הכל. הציפיות לא בשמים. אנחנו פשוט רוצים לבוא ולהופיע ולהיחשף לעוד אנשים. אמרתי ליוסי שלא בא לי להגיע לגיל 50 ולשאול 'איך לא ניסיתי?'. בעצם התוצאה לא באמת הכי חשובה. אני רק רוצה להסתכל אחורה ולהגיד 'וואלה, נתתי הזדמנות'".

ספרי על האלבום החדש.

"עבדנו עליו כשהייתי בהיריון. העבודה התבצעה במשך המון זמן וכשאתה עובד כל כך הרבה זמן על משהו וזה רואה אור אז פתאום יש לזה טעם אחר. הקלטנו אותו באולפן בקיבוץ העוגן, הייתי בתחילת ההיריון אז בכל פעם שהקלטנו ליין שירה, פשוט הלכתי לשירותים להקיא וחזרתי למיקרופון. זה היה מאוד אינטנסיבי. בסופו של דבר אנחנו ממש מבסוטים מהתוצאה. משתי התוצאות – גם מההיריון וגם מהאלבום.

"אני יכולה לכתוב שיר ולהחליט שאני לא נוגעת בו, למרות הטעויות ואפילו שאין באמת דבר כזה טעויות במוזיקה. משהו קוסם לי ביצירה ראשונית ובתולית. יש שני סוגים של מוזיקאים באולפן: יש אמנים שמקליטים מיליון טייקים על שיר אחד ויש אמנים שמקליטים שלושה טייקים וזהו. אני שייכת לזן השני. אני מהאסכולה שלא לשבת ולחפור ולנסות להביא את ההכי־הכי טוב ולדייק ולדייק. אני מתכוונת רק לטייקים של שירה ולא על אימוני גיטרה בבית, בזה אני כן מאמינה. אבל כשאתה מקליט באולפן, יש משהו בטייק הראשוני שלא חוזר בטייקים הבאים. לכן כל הזמן כשיוסי מבקש ממני לעשות עוד טייק, תמיד יש לנו כזה מבט שאני אומרת לו 'בייבי, זה הטייק'. וככה זה נגמר".

חוץ מזה שהקלטת את האלבום בזמן ההיריון, איך עוד השפיעה האימהות על העבודה שלך?

"אני לא יכולה להצביע על משהו ולהגיד ש'אני עכשיו כותבת ככה כי אני אימא', אבל אני יכולה להגיד שזה שאמיליה (בתם של טייב ומזרחי – א"ס) בחדר משפיע עליי בדרך טכנית, שבעצם משפיעה על היצירה עצמה. כשהיא ישנה בחדר ואני הולכת לכתוב עכשיו בחדר עבודה, אז מה שאני אכתוב יהיה בשקט, ויכול מאוד להיות שהיצירה עצמה והפרי שייצא יהיה מתוך המקום של סביבת העבודה שלי. זאת אומרת, אם היא הייתה בגן אז בטח יכולתי לסגור את החלונות ולעשות רוקנ'רול, אבל יש משהו שמוביל אותי להתכנסות הזאת כשהיא ישנה בחדר הסמוך. זה גורם לי לשיר יותר חלש וגם לכתוב שירים שהם יותר רגועים".

את מרגישה שקשה לך לגרום למאזינים בישראל לשמוע את המוזיקה שלך בצורה אובייקטיבית?

"כן. זה לא משהו שאני גורמת לו, אלא משהו שקרה כתוצאה מהפרסום, אבל גם תלוי מי הקהל ועד כמה הוא באמת אוהב מוזיקה. קהל שיכבה קצת את האור ויחפש את הצהוב יעשה את זה, לא משנה מה אכתוב ועם מי אשיר. לכן זה נראה לי יותר תלוי בבן אדם".


טייב מתארחת אצל סטיבן ווילסון

שאלה מתבקשת: לולא היית ב"כוכב נולד", מה היה קורה בתסריט של חייך?

"יכול להיות שאם לא הייתי שם הייתי מגבשת זהות מוזיקלית בדרך אחרת. ואז הקהל היה מקבל את הפרודקט בלי כל מה שהם חוו ביחד איתי לפני".

אמרת פעם בריאיון שמאז שאת ילדה את עסוקה בלחשוב על כך שכל יום מקרב אותך אל המוות. את עדיין חושבת ככה?

"כן, לצערי הרב. בוא נגיד שזה רק קצה הקרחון של המחשבות שלי, פשוט חבל להכניס לדיכאון את כל הקוראים, אבל זה משהו שמעסיק אותי מאז ומתמיד. אני גם בן אדם שחופר המון בתודעה. לכל מחשבה יש תת מחשבה ולכל תת מחשבה יש סאב מחשבה ולכל סאב מחשבה יש פתע מחשבה".

אמיליה נכנסת אל החדר ונינט מחליפה את הטון לאופטימי. "שלום אהובה שלי!", היא קוראת לה. הילדה מתחילה לתופף על כל דבר שיש בדרכה. "נקטע לי חוט המחשבה", אומרת טייב.

נינט טייב תופיע בסוזי, דרך יפו 9 תל אביב, חמישי (14.7) 21:00, שישי (15.7) 13:00, שבת, 21:00 (16.7) 95 ש"ח