האובססיה של העירייה לניקיון מפרה את שלוותם של תושבי תל אביב

מכונות ניקיון כבישים ומדרכות יוצרות רעש בלתי נסבל בשעות הבוקר המוקדמות - אובססית הניקיון של עיריית תל אביב-יפו עולה למאחרי הקום של מרכז העיר על העצבים

מכונת ניקיון מרעישה (צילום: Shutterstock)
מכונת ניקיון מרעישה (צילום: Shutterstock)
3 בפברואר 2019

 

האם מי ששוטף את ביתו בכל בוקר הוא אדם נורמטיבי בעל חיבה לניקיון, או אובססיבי יתר על המידה ועל הדרך גם מבזבז מים שלא לצורך?  נראה שעיריית תל אביב-יפו מאמינה ששטיפה יום יומית היא הסטנדרט המקובל, מאחר ומדי בוקר מגיעים מטעמה רכבים ייעודיים לשטיפת הכביש והמדרכות ברחובות מרכז העיר. "בשביל לשטוף בוקר-בוקר את הכבישים ואת המדרכות, העירייה מפרה ברגל גסה את שגרת חייהם של התושבים ואת שלוות הבוקר, תוך שהיא מפיצה זיהומי רעש ואוויר מחרידים", כתב השבוע ד"ר דניאל מישורי, בפוסט שעורר הזדהות רבה מצד תושבי העיר בפייסבוק. ד"ר מישורי, חוקר פילוסופיה, חשיבה סביבתית, ביואתיקה ואתיקה עסקית ממשיך לתאר את המפגע בצירוף קטעי וידאו שצילם המדגימים כיצד מופרת שלוות הבוקר שלו ושל רבים מתושבי העיר. "החל מ-5 בבוקר הרעש מתחיל, והוא נמשך שעות רבות, לתוך הבוקר והפקקים. מרבית המכונות עובדות 6 ימים בשבוע, ויש רבות שעובדות גם בשבת – כולל אחת שצולמה היום בבוקר, בפינת דיזנגוף ובן-גוריון, כשלאורך כל רחוב דיזנגוף והרחובות הסמוכים שנתם של המאחרים קום (והבוקר של המקדימים) מופרת על-ידי רעש נורא ומיותר לחלוטין".

לפי המידע שמפורסם באתר הרשות, "העירייה פועלת, באמצעות אגף התברואה, מכוח חוק עזר לתל-אביב-יפו (שמירת הסדר והניקיון), התש"ם – 1980 כדי לשמור על עיר נקייה, היגיינית, אסתטית, שנעים לגור ולבקר בה, ובשיתוף פעולה עם תושביה בשמירה על ניקיון העיר… ​פינוי אשפה ביתית וניקיון הרחובות מבוצעים ברוב אזורי העיר בתדירות של לפחות שלוש פעמים בשבוע, בצירים ראשיים ומוקדי בילוי ומסחר", אך אין בגוף החוק עצמו התייחסות כלשהי לתדירות או לנהלי ניקיון הרחובות המבוצע מטעם העירייה.

לטענת ד"ר מישורי, "ברור שנושא זה מעולם לא עבר דיון באיזושהי דרך שמקובל לכנות "מערכת קבלת החלטות", מכיוון שאז לבטח מישהו היה שואל אם המחיר (זיהומי אוויר ורעש, מדי בוקר, ביוזמת העירייה) שווה את התועלת (כביש או מדרכה שטופים מדי בוקר(. גם מבזבזים בלב גס את המים היקרים של מדינת ישראל, בשטיפת כבישים, וגם גורמים לנזק בריאותי לעובדים הזרים המלווים את מכונות הרעש, לרוב ללא אוזניות להגנה וללא מסכות, כדי לנשום פחות מזיהום הדיזל הנורא של המכונות, שמרעילות את האוויר לידן. ואת כל זה, מממנים האזרחים, מכספי המיסים, באופן שלא מוסיף שום דבר לרווחתם".

מעיריית תל אביב-יפו נמסרה תגובה המציירת תמונת מציאות שונה לגמרי: "בניגוד לנטען, מדובר בכלי רכב ייעודי ושקט אשר עומד בתקנים בינלאומיים ואינו מזהם את הסביבה ותוכנן כך שיעשה את עבודת הניקיון המקסימאלית במינימום בזבוז מים. ולראיה, יחס המים המועבר מהצינור עומד על כ-20%, לעומת 80% אוויר. ככלל, עיריית תל אביב-יפו מקפידה על ניקיון ברחבי העיר, כחלק מטיפוח ופיתוח המרחב הציבורי. כמו כן, העירייה מקפידה לבצע עבודות תברואה בצירים ראשיים בשעות הבוקר המוקדמות, זאת על מנת למנוע עומסי תנועה במהלך שעות היום. ברחובות פנימיים העירייה מבצעת את העבודות החל מהשעה 06:00 בבוקר, וזאת על מנת למנוע הפרעה לתושבים". זאת בניגוד למתואר בפוסט של מישורי ובתגובות של תושבי העיר, המתארים רעש בלתי נסבל המתחיל מדי יום בשעה 5 בבוקר ונמשך עד אמצע היום, אשר מקורו בפעילות המכונות ומצפירות הנהגים שנתקלים בעומס בכבישים בעקבות פעילותן.

"איכות הסביבה" אינה סיסמה ריקה; זהו ביטוי ההיגיון במרחב הציבורי, זהו ניסיון לעשות דברים אחרת, באופן שלוקח בחשבון שיצורים חיים זקוקים לשקט, לאוויר נקי ולקצת טבע נטול רעלים מסביב. הרעש החוקי והבלתי חוקי הוא נושא המאפשר להתחיל לחשוב אחרת, ובתור התחלה לבטל לאלתר את משימות "הניקיון" המרעישות, היקרות וחסרות התועלת האלה", מסכם ד"ר מישורי.