הקהילה הפיליפינית בתל אביב ערכה מבצע לניקיון אזור התחנה המרכזית

יותר מ־100 עובדים זרים ממוצא פיליפיני פתחו בשבת במבצע לניקיון דרום העיר כדי להכיר תודה לישראל: "שמחים שיש לנו אפשרות לעזור". התאהבנו

מבצע הניקיון של הקהילה הפיליפינית (צילום: דין אהרוני)
מבצע הניקיון של הקהילה הפיליפינית (צילום: דין אהרוני)
5 ביוני 2017

הפיליפינית החריפה: העוברים והשבים בסביבת גינת לוינסקי בשבת האחרונה לא הצליחו לעכל את המראה החריג הבא: קבוצה של יותר מ־100 אנשים עטויי חולצות צהובות, מצוידים במטאטאים, שקיות זבל וכפפות, ניקו יחד את אזור התחנה המרכזית – ומרצונם הטוב. המשותף לכולם היה מסקרן יותר: כל המתנדבים היו עובדים בארץ ממוצא פיליפיני, חברי כנסיית ישו הפועלת בישראל ומקורה בפיליפינים. הם פתחו במבצע מיוחד לניקיון המרחבים הציבוריים בדרום העיר, כדי להכיר תודה לישראל.

הרחוב, שסובל מריחות שתן מהבילים, מפגעי תברואה ומאווירה כללית של הזנחה, זכה לטיפולם המסור של חברי הקהילה, גברים, נשים וילדים. "פרויקט הניקיון הוא אחד ממגוון הפרויקטים שאנחנו יוזמים בכל רחבי העולם", מספר סיזאר, אחד מחברי הכנסייה, שהגיע לארץ לפני 21 שנים. "אנחנו מלאי תודה לישראל ולחיים שהתאפשר לנו לחיות כאן, וזו הסיבה שהחלטנו לעשות את זה. פנינו במכתב לראש העירייה חולדאי כדי לקבל ממנו אישור לקיים את הפרויקט, ותודה לאל – קיבלנו אותו". כשנשאל אם זה לא אמור להיות הפוך, אם לא אנחנו אלה שצריכים להודות להם, השיב סיזאר: "זו לא הפעם הראשונה שאני שומע את זה, אבל אנחנו פשוט שמחים שיש לנו אפשרות לעזור".

"אנחנו פשוט שמחים שיש לנו אפשרות לעזור" (צילום: דין אהרוני)
"אנחנו פשוט שמחים שיש לנו אפשרות לעזור" (צילום: דין אהרוני)

"בחרנו ברחובות הסמוכים לתחנה המרכזית מהסיבה שזה האזור שבו רובנו גרים, וגם כי כל כך מלוכלך פה ומוזנח", מסביר סיזאר. סביב המולת הניקיון ומבטיהם חדורי המטרה של חברי הקהילה, נצפו כמה וכמה מבטי מופתעים ולא מבינים מצד תושבי האזור. "התגובות למיזם שלנו מתחלקות לשליליות וחיוביות. יש כאלה שאומרים לנו שמביעים תמיהה על זה שאנחנו מנקים את הרחובות, כי יש אנשים שאחראים לזה, ויש מנגד כאלה שמעריכים את התרומה שלנו".

מלבד קהילת הכנסייה בתל אביב הגיעו למבצע הניקיון גם חברי קהילה שעשו את דרכם מחיפה ומירושלים, כדי לעזור לתל אביבים במשימה. "אני בישראל כבר 15 שנה", מספר ריי, שמתגורר בירושלים ועובד כמטפל סיעודי. "אנחנו פשוט מרגישים שאנחנו עוזרים למדינה שנתנה לנו הזדמנות לחיים טובים, זאת הדרך המהירה ביותר להחזיר את מה שקיבלנו". ג'ניפר, שנמצאת בארץ קרוב לשנה והגיעה למבצע מחיפה, מסבירה: "הפעילות הזאת לא חריגה עבור הקהילה שלנו, זה קורה בכל מיני מקומות בעולם. גם בארצות הברית, גם בקנדה וכמובן בפיליפינים. זה חלק מהתרבות שלנו – לעזור לאחרים". לגזור ולשמור, לפעם הבאה שיספרו לכם שעובדים זרים בארץ הם סרטן.

(צילום: דין אהרוני)
(צילום: דין אהרוני)
(צילום: דין אהרוני)
(צילום: דין אהרוני)