ניק קייב הגן על ההופעה בישראל: החרם מביש, לא אזלזל במעריצים

קייב פרסם את המייל ששלח אשתקד למפיק המוזיקלי בריאן אינו בתגובה להפצרותיו שלא יגיע להופיע בישראל. הוא ציין שאינו הוא אחד מגיבוריו המוזיקליים, אך מתנגד לחרם שבו הוא תומך

ניק קייב בפרימוורה (צילום: GettyImages)
ניק קייב בפרימוורה (צילום: GettyImages)
12 בדצמבר 2018

ניק קייב פרסם אתמול (שלישי) את המכתב ששלח למפיק המוזיקלי בריאן אינו, שהפציר בו לבטל את הגעתו לישראל בשנה שעברה. אינו נחשב לגדולי התומכים בחרם על ישראל, לצד רוג'ר ווטרס שעשה כותרות בעצמו לפני כמה ימים.

פרסום המכתב הגיע בתגובה למעריץ שהתעניין בעמדתו של קייב בעניין החרם – קייב מאפשר למעריצים לשאול שאלות באתר שלו ועונה עליהן. קייב כתב לו כי לפני הופעתו בישראל אשתקד גורמים רבים ניסו להניא אותו מלהגיע. בזמנו התייחס קייב לנושא במסיבת עיתונאים ואמר: "פתאום נעשה חשוב מאד לנקוט עמדה נגד אלה שמנסים להשתיק מוזיקאים, להתנהג אליהם בבריונות, לצנזר אותם ולהשקיט אותם".

עוד כתבות מעניינות:
זאת אחת ההופעות הטובות ביותר שהיו כאן אי פעם
הנער שריגש את ההיכל בהופעה של ניק קייב
פורטיסהד ואמנים נוספים הצטרפו לחרם על ישראל

עכשיו קייב מגלה כי באותו זמן הוא גם שלח מייל אישי לאינו – אותו פרסם בסשן השאלות־תשובות באתרו. הוא כתב למעריץ שלאור השאלות הרבות בנושא הוא מפרסם את ההתכתבות בינו לבין אינו, אחרי שהאחרון כתב לו בניסיון לשכנע אותו לחזור בו מההכרזה על ההופעות כאן.

ניק קייב (צילום: Getty Images)
ניק קייב (צילום: Getty Images)

במייל התשובה לאינו כתב קייב: "אני לא תומך בממשלה הנוכחית בישראל, וההחלטה שלי לנגן במדינה היא אינה תמיכה במדיניות שלה". קייב המשיך וכתב כי הוא לא מסכים עם הזוועות שאינו תיאר במכתבו. "עשיתי עבודה משמעותית עבור פלסטין באמצעות קרן Hoping, גייסתי בעצמי כ-150 אלף פאונד לילדים הפלסטינים… אבל אני לא תומך בחרם ובסנקציות, כמו שאתה יודע. אני חושב שהחרם התרבותי על ישראל הוא פחדני ומביש".

>> לקריאת המכתב המלא

אחרי התכתובת שצירף קייב בתשובה למעריץ, הוא הוסיף: "בריאן אינו, יותר מכל מוזיקאי אחר, לימד את חבריי ואותי איך לעשות מוזיקה. האלבומים שלו נותרו מהחשובים והחיוניים שאי פעם שמעתי. כך שאם נראה שחוט של כאב שזור במכתב הזה, זה אכן המצב. אני כותב לגיבור שלי".

בסיכום התשובה הוסיף קייב כי מדי פעם הוא מתלבט אם קיבל את ההחלטה הנכונה כשהגיע עם הבד סידס לישראל. "אני לא יכול לענות על השאלה הזאת. אני מבין ומקבל את תוקפן של הרבה מהטענות שמוצגות בפניי. אכן, כמה מחבריי היקרים ביותר בתעשיית המוזיקה התקשו לקבל את ההחלטה שלי, אבל היא התקבלה אחרי מחשבה רבה: אני פשוט לא יכול להתנהג למעריצים הישראלים שלי בזלזול הנחוץ כדי למלא את דרישתו של בריאן אינו".

אינו, המזוהה כתומך ב-BDS, אסר על להקת בת שבע להשתמש במוזיקה שלו ב-2016. בהתייחסו להופעות הלהקה בחו"ל, כתב אינו למנהל האמנותי של הלהקה דאז, אוהד נהרין, כי הוא לא מוכן שהמוזיקה שלו תושמע באירוע ששגרירות ישראל מממנת.

רוג'ר ווטרס, גרופי בולט אחר של ה-BDS, עלה לכותרות לפני יומיים כשלחץ על להקת קאברים של פינק פלויד שלא להופיע בישראל. הוא כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא "נדהם" מכוונת חברי הלהקה להגיע והפציר בהם לא לעשות זאת. "לשיר את השירים שלי אל מול קהל מופרד בישראל ולתרום להלבנה התרבותית של ממשלת האפרטהייד הגזענית במדינה הזו, יהיה מהלך של חוסר כבוד מרושע ולא מצפוני", כתב וצירף תמונה של ילד פלסטיני פצוע. הלחץ עבד, ו- UK Pink Floyd Experience אכן ביטלו את הגעתם שתוכננה לחודש הבא.