"גם ב-1968 היה קשה למצוא חניה בתל אביב". נעם סמל נוסטלגי

משאיר אחריו תיאטרון תוסס. נעם סמל (צילום: איליה מלניקוב)
משאיר אחריו תיאטרון תוסס. נעם סמל (צילום: איליה מלניקוב)

סטטוס
נשוי+3

גיל
69

שם בפייסבוק
נעם סמל

תעסוקה
מנכ"ל תיאטרון הקאמרי היוצא, משפטן, מפיק לשעבר ולאחרונה שחקן בתיאטרון הזירה הבין תחומי בירושלים.

כמה שאלות

מאיפה אתה במקור ומתי הגעת לתל אביב?

״נולדתי בבית החולים אסותא בתל אביב, גדלתי בנס ציונה וחזרתי לכאן אחרי הצבא, ב־1968".

ספר על הדירה הראשונה שלך בעיר.

“זו הייתה דירת חדר בכניסה האחורית ברחוב שלמה המלך 32, מול מלון חיים, עם מטבחון צר ושירותים בחצר. רחוב דיזנגוף היה אז בשיאו והדירה הייתה בצ'ופצ'יק של הקומקום של תל אביב. כבר אז היה קשה למצוא חניה ולכן לא הייתי חוזר הביתה לפני חצות".

איפה אתה מעביר את שישי בצהריים?

“אני בתיאטרון עד שתיים וחצי כי בכל יום שישי יש הצגות צהריים. אחרי זה אני עושה צעדה בפארק הירקון עד הים ומסיים באספרסו בר ביהודה מכבי".

איזה יום בתיאטרון לא תשכח אף פעם?

“ 19 באוקטובר 1994. בשמונה דקות לתשע הייתה אמורה להיות לי ישיבה והמשרד שלי שכן על דיזנגוף. פתאום היה פיצוץ אדיר שהרעיד את כל הפסז'. אוטומטית רצתי למטה, כפי שחונכתי בצה"ל. הייתי הראשון שהגיע לאוטובוס המרוסק וראיתי את הגופות. זה לא עזב אותי שנים. באותו יום החלטתי שנקיים את הצגת הערב, ‘ביקור הגברת הזקנה' בכיכובם של ליא קניג ועודד תאומי, אף שידענו שלא יגיע קהל, ובסוף ההצגה עמדנו דקת דומייה לזכר 22 ההרוגים".

למה אתה הכי מחכה כרגע?

“לסיים בעוד כחמישה חודשים את כהונתי כדי לשאוף אוויר ולהקדיש יותר זמן למשפחה שלי שלא ראתה אותי כמעט אף ערב ב־25 השנים האחרונות. גם להגביר את כמות ההליכות לכל יום ולא רק בשישי־שבת".

מה מפחיד אותך?

“שעמום. אני אנרגטי וצריך כל הזמן למצוא עניין. אני מפחד שלא יהיה לי מה לעשות בערבים".

מה עושה אותך מאושר?

“המשפחה, שאני בריא. בגילי כל בדיקה טובה זו עילה לשמוח".

באיזה מצב יורש הבא אחריך את התיאטרון?

“כשהתיאטרון נוסד ב־1944, אמר יוסף מילוא: ‘בואו נעשה תיאטרון דינמי, צעיר ותוסס'. אף שהקאמרי כבר בן 72, הוא בדיוק כזה".

מה דעתך על הסערות התרבותיות של השנה האחרונה?

“אני מקווה שהסערות תשככנה והיצירה תפרח ותעלה. אם לצטט את לורקה – ‘עם שאינו תומך בתיאטרונו ואינו מעודדו, אם איננו מת הרי הוא חולה אנוש'. התיאטרון ימשיך להיות מה שהיה".

יש לך המלצה להצגה שאיננה בקאמרי?

“בפסטיבל ישראל מעלים יצירה של היוצר הבלגי יאן פאבר בשם ‘הר האולימופוס' שממחיזה במשך 24 שעות ברצף את כל הטרגדיות היווניות. זו נראית חוויה של פעם בחיים".