אין כמו בבית? נפגעות ונפגעי תקיפה מינית בסיכון גדול מתמיד

כליאה עם התוקף ללא אפשרות לצאת או לדווח, הצפה של טראומות מן העבר ותקיפות פדופיליות דרך הרשת: עבור נפגעות ונפגעי תקיפה מינית התקופה הנוכחית מסוכנת במיוחד

(צילום מסך מתוך הסרט "הרחק מהיעדרו")
(צילום מסך מתוך הסרט "הרחק מהיעדרו")

ימים מורכבים עוברים על כולנו. משבר הקורונה משבש את חיינו ומעורר חרדה וחוסר ודאות קשים מנשוא הנוגעים לכל תחומי החיים. אבל בעוד שהעולם מתמודד עם מגפת הקורונה, אנחנו פעולות ופועלים כדי לתת מענה גם למגפה נוספת, סמויה, שפוגעת ברבות וברבים מאיתנו – מגיפת האלימות המינית. 

משבר הקרונה מעורר מצבי סיכון וקשיים יחודיים עבור נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, כשהמשבר העולמי פוגש את הטראומה האישית. 

בראש ובראשונה, אל קווי הסיוע שלנו מגיעות שיחות רבות של פונות ופונים שמצבם הוחמר בעקבות הסגר. עבור מי שלא מצויים בעולם התוכן של פגיעה מינית, הבית נתפס כמקום הבטוח ביותר בעתות משבר, כביכול "ביתי הוא מבצרי". אבל עבור רבות ורבים שנפגעים על ידי בני המשפחה שלהם, מדובר במצב בלתי נסבל של כליאה עם התוקף לתקופת זמן לא ידועה, בלי אפשרות לברוח או להפסיק את הפגיעה. הניתוק ממקורות התמיכה מחמיר את הבידוד שנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמצאים בו גם ככה, וכך מונע מגורמי המקצוע, ממבוגרים משמעותיים ואפילו מחברות וחברים לזהות שמתרחש משבר ולהציע עזרה. 

בנוסף, המסר המרכזי בציבור בימים אלה הוא שהבית הוא המקום הבטוח ביותר להיות בו. עבור מי שנפגעו מינית בבית, על ידי קרובי משפחה, מסרים אלו הם טריגריים ומציפים מחדש את הטראומה שחוו מי שהבית היה עבורם זירת הפשע. מהניסיון שלנו, להצפה הזו יכולות להיות השלכות ארוכות טווח על הנפגעות והנפגעים. היא יכולה להוביל לנסיגה משמעותית בהתמודדות עם השלכות הפגיעה, להחמרה של הסימפטומים הפוסט-טראומטיים ולשיבוש משמעותי ביכולת התפקוד שייקח זמן רב לשקם, לעתים הרבה אחרי שהמשבר עצמו יסתיים. 

יתרה מכך, מכיוון שבימים אלו ילדים ובני נוער מבלים אפילו שעות רבות יותר ברשת, כבר הגיעו אלינו לא מעט פניות מבני נוער והורים לילדים שנפלו קורבן לפגיעות מיניות ברשת על ידי פדופילים ותוקפים שמנצלים את המשבר כדי לפגוע בילדים ונוער. כך למשל במקרה של פדופיל שניסה לשכנע ילדים לשלוח לו תמונות עירום לצורך "בדיקה רפואית", בטענה שהוא גורם רפואי מוכר. ולצערנו, גם בימים אלה אנחנו ממשיכות לקבל פניות על פגיעות שמתרחשות מחוץ לבית. 

ואם כל זה לא מספיק, גם מעט המענים הקיימים לנפגעות ולנפגעים נסגרו בעקבות ההנחיות. מחלקות אשפוזיות ייעודיות לנפגעות פונו כדי לפנות מקום לחולי קורונה ושירותים ממשלתיים ועירוניים צומצמו משמעותית או הופסקו כליל. בתוך חוסר האונים המתגבר הזה, הצוות שלנו, ביחד עם המתנדבות והמתנדבים המסורות/ים, ממשיכים לספק תמיכה רגשית ואוזן קשבת לפונות ולפונים 24/7, פגישות סיוע מקוונות למי שזקוקות/ים לתמיכה יותר אינטנסיבית בתקופה סוערת זו, וסיוע בהתנהלות מול רשויות החוק לפי הצורך ובהתאם למידת הדחיפות, כולל סיוע והתערבות בטיפול במקרים מורכבים של חוסר במענים. 

אני מזמינה אתכן/ם ומבקשת – גם עכשיו, ובעיקר עכשיו, פתחו עיניים ואזניים, תהיו ערניים למתרחש סביבכם. הציעו עזרה ואוזן קשבת לקרובים בסביבה שלכם שמתמודדים עם טראומה מינית ועזרו לנו להעלות מודעות, כדי שכל אחת ואחד ידעו שיש מי שיכולים לסייע בהתמודדות עם הפגיעה, ושהן והם לא לבד. 

קו חירום לנפגעות – 1202
קו חירום לנפגעים – 1203