הרחובות צוחצחו, הכבישים נחסמו: כשנתניהו נזכר בדרום תל אביב

על רקע החלטת בג"ץ הגיע ראש הממשלה לבקר בשכונת נווה שאנן. "פתאום הכל מבריק. לא מזרקים, לא קונדומים, כלום. צחצחו את האזור כאילו ככה זה כל יום", תהו התושבים, שנאלצו להתמודד גם עם צירי תנועה חסומים בשעות העומס

הפגנה בעקבות ביקורו של נתניהו בנווה שאנן, אוגוסט 2017 (צילום: אלון רזניק)
הפגנה בעקבות ביקורו של נתניהו בנווה שאנן, אוגוסט 2017 (צילום: אלון רזניק)
31 באוגוסט 2017

לא בכל יום מבקר ראש הממשלה נתניהו בדרום תל אביב. היום, על רקע החלטת בג"ץ שקבעה כי המדינה תורשה לגרש מבקשי מקלט למדינה שלישית, אך לא לכלוא אותם ליותר מ-60 יום אם יסרבו לכך, הוא הגיע יחד עם שר הפנים לשכונה. לכבוד הגעתו, לבשה השכונה (שלא תמיד זוכה לתשומת לב הרשויות) חג: מעברי חצייה נצבעו מחדש, המדרכות נוקו, ושוטרים נראו בכל עבר. במקביל, הצירים המרכזיים באזור התחנה המרכזית החדשה נסגרו לתנועה לארבע שעות, דווקא בשעות אחר הצהריים של יום חמישי. חוץ משכונה מקושטת, קיבלו את פניו של נתניהו גם מפגינים זועמים.

עו"ד גונן בן יצחק, פעיל חברתי שהפגין במקום, סיפר על עבודות ההכנה לביקור. "זה מזכיר לי את הסרט 'השועל בלול התרנגולות', זה ביזיון. תבואו ביום רגיל ותנקו את הקונדומים המשומשים ואת האשפה שזרוקה בכל מקום. אבל לכבוד ביקורו של נתניהו? תנו לו להריח את אזור דרום תל אביב כמו שהוא". בן יצחק הגיע יחד עם פעילים אחרים כדי "להפגין נגד ההסתה שעושה ראש הממשלה כדי לסכסך בין האוכלוסיות". לדבריו, "סך הכל יש פה אורח חיים משותף, יש פה אנשים שמנסים ליצור מרקם חיים. אם הממשלה הייתה רוצה לעזור, היא הייתה מוצאת פתרון. לסכסך זו לא הדרך".

צובעים מעבר חצייה בדרום תל אביב, היום
צובעים מעבר חצייה בדרום תל אביב, היום

 

הפגנה בעקבות ביקורו של נתניהו בנווה שאנן (צילום: אלון רזניק)
הפגנה בעקבות ביקורו של נתניהו בנווה שאנן (צילום: אלון רזניק)

לואי (50), תושבת דרום תל אביב, תהתה גם היא על הניקיון המאסיבי הפתאומי. "מה קרה שניקו ככה את הרחובות? פתאום הכל מבריק. לא מזרקים, לא קונדומים, כלום. צחצחו את האזור כאילו ככה זה כל יום. הוא יודע טוב מאוד מה הולך פה והוא בא להעמיד פנים כאילו הוא לא, כי הוא זה שאשם בזה. לואי היא אם חד הורית שמתגוררת עם בנה בשכונת נווה שאנן. "כשאני חושבת על האם הבן שלי יתגייס לצבא, אני חושבת פעמיים. הם רוצים שנגן על 'הבית'. אבל איזה בית? זה הבית שלו? זה פח זבל".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "בניגוד לנטען, הניקיון לא תוגבר לרגל ביקור ראש הממשלה. עיריית תל אביב-יפו מנקה את האזור באופן תדיר ושוטף ונאלצת להשקיע עשרות מיליוני שקלים בשנה על מנת לתחזק את אזור דרום העיר, עקב העומס והקשיים שנוצרו בעקבות הגעת הזרים לדרום העיר, ולנוכח ההתעלמות המתמשכת של הממשלה מהבעיה".