תור הזהב של הסאבלט: המדריך השלם למסבלטים ולמסתלבטים

המדריך לסאבלט
המדריך לסאבלט

התל אביבים נופשים, הליגיונרים נוהרים ארצה - וקבוצות הפייסבוק מוצפות בהצעות לסאבלטים ברחבי העיר. מה נחשב לסכום ראוי, האם חותמים על חוזה וכמה מגירות פנויות להשאיר? כל התשובות במדריך למסבלט המבולבל

29 באוגוסט 2018

 

המינימום ההכרחי

אל תשכירו את הדירה ליום וחצי

במעדנייה לא מבקשים 25 גרם של גבינה לבנה, לא מגישים לעובד הדלפק בקיוסק כרטיס אשראי בשביל מסטיק אבטיח, ואת הדירה לא מסבלטים לתקופה שאיננה עולה על שבוע. בתל אביב קל אמנם ליפול לשיגעון הגדלות המניח שאתם מתגוררים בפינת הנדל"ן הנחשקת ביותר בעולם, שהרי אתם ללא כל ספק משלמים בהתאם, אך במאזן הבריאות הנפשית פרופורציות חשובות מכסף. בשביל חמישה לילות אפשר להכניס לדירה חבר או חברה בחינם, ואם הם נחמדים מספיק – הם ישקו לכם את עציץ הבזיל שמת כבר בשנה שעברה.

טיפ לשוכרים: אם אכן ייצא לכם לשהות בדירה בחינם, הברטר משתמע מן העסקה. מחובתכם לדאוג לעציצים, לכלבים או לחתולים שהופקדו באחריותכם כאילו היו שלכם.

עציצים. תהיו מסבלטים טובים ותשקו אותם (צילום: shuttertsock)
עציצים. תהיו מסבלטים טובים ותשקו אותם (צילום: shuttertsock)

>> "היא איימה עליי עם מחבת": אוסף סיפורי השותפים הנוראיים ביותר

שתהיו לזנב

התכוננו להתפשר על מחיר הסאבלט בתקופת החגים

הביטו בקבוצות הפייסבוק הרווחות: בתקופת החגים היצע הסאבלטים עולה על הביקוש, ואפילו דירות המתכנסות תחת התיאור "במיקום הכי שווה בעיר! חמישה מטרים מרוטשילד! עם מרצפות של פעם!" נותרות עם שלוש תגובות לפוסט ואחת מהן היא גיף של סטיב ארקל. על כן, היו מוכנים להתגמש במחיר, אפילו בעשרות אחוזים. אם ניתן לסמוך על השוכר, מוטב לכם כמה שקלים בכיס מאשר דירה ריקה. עם זאת, יש לשים לב לאזורים ששוויים דווקא עולה בתקופת החגים. "בעיקרון תקופת החגים היא חלשה מבחינה נדל"נית", אומרת המתווכת ומנהלת הנכסים נירית שמעוני. "אבל כל הדירות שקרובות לים ולמרכזי הבילוי הופכות מבוקשות יותר, כתוצאה מגלי התיירים שמגיעים העירה".

טיפ לשוכרים: אם אתם אנשים די נורמליים – כלומר, לא נהנים להריח תחתונים של אנשים זרים ולא מתכוונים לקיים בסלון מסיבות טראנס, דעו שאפילו בתל אביב יש לכם כוח בשוק הנדל"ן ועמדו על מחיר הוגן לסאבלט.

מן הסתם דירות שקרובות לחוף, נחשקות יותר. חוף טרומפלדור (צילום: אורן זיו)
מן הסתם דירות שקרובות לחוף, נחשקות יותר. חוף טרומפלדור (צילום: אורן זיו)

ביטוח צד ד'

גם לטלוויזיה שלכם מגיעה הגנה בחוזה

מעטות הפעמים בחיים שבהן הנוירוזות של הוריכם מתגלות כמועילות. בכל מה שקשור לחשדנות כלפי אנשים זרים או זרים למחצה – היה שווה להקשיב להם. "גם בסאבלט, ולמרות שמדובר בחוזה המפר את החוזה שלכם עם בעל הדירה, תמיד כדאי לחתום על חוזה מול המסבלט", אומרת שמעוני. "רצוי להגדיר בו דברים כמו עלות החשבונות – כלומר, שאם חשבון החשמל עולה על 500 ש"ח – ההפרש ישולם על ידי השוכרים. כמו כן, כדי למנוע אפשרות של פגיעה ברכוש – גם אם היא רק פסיכולוגית – כדאי להגדיר פיצויים על נזקים שיווצרו בשימוש בלתי סביר".

טיפ לשוכרים: גם לכם החוזה משתלם. כך תוכלו לדאוג שהדירה שתקבלו תהיה ראויה למגורים, ושהשוכר המקורי לא ירצה לשכן לצדכם את בני הדודים מקנדה באותם התאריכים בדיוק.

על פי מקורות זרים

שמרו על דיסקרטיות, אלא אם בעל הדירה הוא סחבק

הסאבלטים הופכים שגורים יותר ויותר בתקופות הללו של השנה, ויכול להיות שאפילו בעלי הדירה שלכם מתפננים באירופה בדירת AIRBNB, המושכרת להם באופן בלתי חוקי. עם זאת, סביר להניח שהחוזה שלכם אוסר על עסקה מסוג שכזה. "ברוב המקרים בעלי הדירה בכלל לא יודעים, והם נגמרים בסדר", מעידה שמעוני. "אבל כמנהלת נכסים נחשפתי למצבים שבהם הגיעו חבר'ה צעירים שעשו רעש, ובעל הדירה הוזנק למקום. לכן עדיף לפעמים להימנע מלפרסם בקבוצות הגדולות ולהיחשף לאנשים לא מוכרים. אם מחשבים את הסיכון, עדיף לקבל קצת פחות בשביל מישהו שמכירים". בנוסף, אם אתם ביחסים טובים עם בעל הדירה, הסאבלט הפך כה מקובל שניתן ואף ורצוי להקדים את פוסט הפייסבוק בשאלה אפולוגטית לבעלי הדירה.

טיפ לשוכרים: אפשר שאתם תוהים איזו סימפוניה ניגנה אתמול על הפסנתר הגברת מהדירה השכנה, אבל מוטב לכל המעורבים בעניין שתצמידו את האייפון לקיר ותשזמו. התירוץ של "אתם בני הדודים של השוכרים המקוריים" לא יעזור כשתשכחו לרגע את שמם המלא בעיצומו של סמול טוק מזדמן, ועל כן מוטב שלא לדבר עם אף אחד שהוא לא הדואלינגו שלכם.

המתחרים שלכם. Airbnb
המתחרים שלכם. Airbnb

עבודה שחורה

אל תהיו חרא למי שאוסף את החרא

לגבות מחיר מוגזם עבור הסאבלט – זו חמדנות. לרבות מחיר מוגזם כשבדירה יש בעלי חיים שצריך לטפל בהם. אפילו אם מדובר בחתולים המגיחים מעת לעת – זו רשעות טהורה. בעל חיים אמור להוריד את ערך הסאבלט לפחות ב־30 אחוז, תלוי בתלות ובחיבתו לפינוקים. אחרי הכל, שוכרים מרוצים הם בני לוויה נאמנים לבעלי החיים שהשארתם בבית, והם חוסכים לכם את עלות הפנסיון.

טיפ לשוכרים: בררו היטב מה מצופה מכם בכל הנוגע להאכלה, לניקיון וליציאת עם בעל החיים, ודרשו להתאים לכך את הסכום שגובים מכם.

אימוג'י קקי
אימוג'י קקי

החלקיקים האלמנטריים

נקו את האבק ודאגו לפתרונות אחסון הולמים

על פי רונית גור, בעלת העסק "דוקטור סדר" לאריזה ולסידור בתים, ישנם שינויים הכרחיים שיש לבצע בדירה המוצעת לסבלוט. "קודם כל, יש להגדיר מראש מהם השטחים שבתחום ומהן המגירות או הארונות שמחוץ לתחום", היא אומרת. "בחדר השינה הייתי מפנה את החלקים שבקדמת הארון, וגם משאירה קולבים פנויים. רצוי להשאיר על המדפים גם כמה סלסלאות שניתן יהיה לזרוק בהן גרביים או תחתונים שלא יתערבבו עם היתר. באמבטיה, מנגד, מוטב להזיז חפצים פרטיים כמו מברשות שיניים או מייק אפ. אפשר להשאיר סבון או מרכך. התחושה הביתית דווקא מוסיפה חן לדירה, ומבהירה שלא מדובר בבית מלון, אלא במקום שחיים בו. לכן את הסלון אפשר להשאיר כמו שהוא, נעים ונקי, רק במקרה שלא להשאיר צעצועים של ילדים על השטיח או זוגות נועליים וגרביים מתחית לספה. מבחינת הניקיון, רצוי לנקות כאילו אתם מתכוננים לאירוח חשוב מאוד".

באותו הקשר, שימו לב גם לפריטים הקרובים ללבכם. סביר להניח שהדיירים לא יגעו בהם, אולם בשביל השקט הנפשי שלכם כדאי להחביא את מחברת השירים האירוטיים, או להתנות את הכניסה למערכת ההפעלה במחשב בסיסמה.

טיפ לשוכרים: ידועים מקרים רבים שבהם שוכרים שאלו פרטי לבוש מן המסבלט ללא רשות, הצטלמו איתם לרשתות החברתיות ויצאו חרא של בני אדם. אל תגעו בדברים שלא שלכם – ואם כבר נגעתם, תנו לזה להיות הדבר היחיד שעשיתם שלא יוכלו להסיק עליו מהסטורי.