הופעה מהחלל החיצון: החללית של סאן רא ארקסטרה תנחת בתל אביב

סאן רא ארקסטרה (צילום: יחסי ציבור)
סאן רא ארקסטרה (צילום: יחסי ציבור)

הרכב הקאלט פורץ הדרך סאן רא ארקסטרה ינחת בעיר באוגוסט להופעה אחת בלבד ברדינג 3, הזדמנות נדירה לחזות בחוויה מוזיקלית קוסמית שמגדירה כבר כמעט 70 שנה אפרו-פוטוריזם מהו והשפיעה כמעט על כל דבר שקורה במוזיקה העכשווית

נכון לאמצע חודש יוני, קיץ 2023 נראה כמו עונה לא רעה בכלל להופעות מחו"ל. הכוכבים הגדולים בעולם המוזיקה אולי לא מגיעים לכאן יותר, אבל דינוזאורים לא חסרים, והם מגיעים עם המון מוזיקה על-זמנית במחסנים. זה נכון שבעתיים לגבי סאן רא ארקסטרה, הרכב הקאלט האגדי שהמציא את זרם הג'אז-פאנק הקוסמי ותרם תרומת ענק להתפתחות ההיפ-הופ והמוזיקה השחורה של זמננו, שינחת כאן עם החללית שלו להופעה אחת ב-19.8 ברדינג 3.

סאן רא ארקסטרה (צילום: יחסי ציבור)
סאן רא ארקסטרה (צילום: יחסי ציבור)

הסאן רא ארקסטרה החלה לפעול באמצע שנות החמישים של המאה שעברה (!), מייסודו של המוזיקאי סאן רא – אחד המשפיעים בתולדות הג'אז ובמוזיקה העכשווית בכלל – שפרש לאורך עשורים חזון אמנותי בלתי מתפשר והפיק מעצמו סאונד פורץ דרך שקשה להגדיר במילים וצריך לשמוע כדי להאמין, פיוז'ן מהחלל החיצון שהיה בזמנו ניסיון חלוצי להגדיר את הצלילים של עידן החלל שתויגו בהמשך כ"אפרו פוטוריזם" וסללו את הדרך לספייס-פאנק של פאנקדליק וג'ורג' קלינטון ומשם למוזיקה האלקטרונית השחורה של זמננו. אמנים רבים – מצ'יק קוריאה, דרך סוניק יות' ועד איגי פופ – מציינים את סאן רא כאחד מהיוצרים שהכי השפיעו עליהם. סאן רא עצמו, שנפטר לפני כ-30 שנה, טען לאורך חייו שהגיע יחד עם המוזיקה שלו מכוכב הלכת שבתאי, ואם לומר את האמת כך בדיוק היא נשמעת.

שלושה עשורים אחרי שנטש את הפלנטה (מעריציו המשיחיים מסרבים להשתמש במילה "מוות" בהקשר שלו), הלהקה שלו ממשיכה לייצר בשמו מוזיקה חדשה – ובעיקר ממשיכה לתחזק מעמד של להקת קאלט, עם הופעות שבני אנוש מתקשים להכיל. מדובר בחוויית מוזיקה עילאית, שילוב בין ג'אז חופשי, אילתורים קוסמיים וקרקס תיאטרלי שלם על הבמה שמלהטט בין ז'אנרים וחוצה סגנונות באופן מעורר השתאות. חברי הארקסטרה כוללים עשרה מוזיקאים שנבחרו באופן אישי על ידי סאן רא ועברו תחת הדרכתו האישית, וההרכב ממשיך את דרכו ואף משכלל אותה. לפני שנתיים, כשמגפת הקורונה עצרה את סיבוב ההופעות הבלתי פוסק של הלהקה, היא התפנתה להקלטת האלבום Swirling שאף היה מועמד לפרס הגראמי היוקרתי בקטגוריית הג'אז. לא להחמיץ בשום פנים ואופן.

>> סאן רא ארקסטרה בהופעה, 19.8 20:30, רדינג 3 תל אביב. פרטים וכרטיסים כאן