מה אתה ילד: 10 סדרות אנימציה למבוגרים שאתם חייבים לראות

יצירת מופת פסיכדלית מרגשת. "בלתי גמורה" (צילום מסך)
יצירת מופת פסיכדלית מרגשת. "בלתי גמורה" (צילום מסך)

עם כל הכבוד ל"פמילי גאי" ו"סאות' פארק" על 200 העונות שלהן, למי שרוצה לראות היום סדרת אנימציה למבוגרים יש הרבה מאוד אפשרויות - והן אפילו לא חייבות להיות בינג' מחודש של "בוג'ק הורסמן". יש מארוול, יש די.סי ויש גם את קאמבק מפואר של היוצר של "סמוראי ג'ק"

28 ביוני 2022

המושכים בחוטים (Inside Job)

איפה? נטפליקס.
כמה? עונה אחת.
על מה הסדרה? ריגן רידלי היא גאונה אנטי-סוציאלית שעובדת בחברת Cognito Inc. היא מקבלת את האחריות על צוות לא מתפקד שכל מטרתו להסתיר את קיומן של תיאוריות הקונספירציה הגדולות ביותר. אנשי לטאה? אמיתי לגמרי. אילומינטי? גם את זה יש. כת השטן? בדיוק מעלים קורבן אדם בחדר הישיבות. ואם כל זה לא מספיק, אביה של ריגן, גם הוא גאון משוגע שעבד ב-Cognito בעבר, יוצא למסע נקמה בחברה.

למה לראות? כי תרבות הקונספירציות והפייק ניוז בארצות הברית התפתחה והתנפחה בזמן שלטון טראמפ וזלגה גם לישראל, מה שגורם לה להרגיש חדה ורלוונטית. "המושכים בחוטים" בוחנת מציאות בדיונית בה כל תיאוריית קונספירציה שתחשבו עליה קיימת, כמו סוג של גרסה קומית, עדכנית ומצוירת של "תיקים באפלה" – ואיכשהו מצליחה בו זמנית גם להציג כמה התאוריות האלה (והמאמינים בהן) מגוחכות, אבל לא להתמסר לסאטירה עד הסוף ובמקום זאת להדגיש דווקא את הסיפור האנושי שלה.

Genndy Tartakovsky's Primal

איפה? Adult Swim.
כמה? עונה אחת עד כה. העונה השנייה צפויה לצאת ממש הקיץ.
על מה הסדרה? איש מערות מתחבר עם דינוזאורית על רקע משותף של אסון משפחתי (כן, באמת) והשניים מנסים איכשהו להצליח לשרוד בעולם הפרהיסטורי חסר הרחמים בו הם חיים. בדרך צפויים לנו קרבות עם חיות קדמוניות, הרבה דם – ואפס דיאלוגים.

למה לראות? כי היוצר הוא גנדי טרטקובסקי, האדם שעומד מאחורי סדרות כמו "סמוראי ג'ק", "בנות הפאוורפאף", שהפעם מגיע עם יצירה רצינית ואפלה בהרבה מהסדרות הקומיות שיצר בעבר. חוץ מזה, אקשן פרהיסטורי זה תמיד כיף.

Axe Cop

איפה? FX/FXX.
כמה? שתי עונות.
על מה הסדרה? Axe Cop הוא שוטר עם גרזן. הוא צריך לישון רק לילה אחד. הוא אוכל רק עוגות יום הולדת. הוא נלחם בפשע יחד עם שותפו, Flute Cop, שוטר עם חליל.

למה לראות? אמנם לא אנימציה למבוגרים בלבד, אבל רק מבוגרים יוכלו להעריך עד הסוף עד כמה היא מוזרה. הסדרה מבוססת על קומיקס שנכתב על ידי האחים ניקול: המאייר אית'ן ואחיו הקטן, הכותב, מלאכיי – שהיה בן 5 כשהחל לכתוב את הסדרה, והתוצאה בהתאם. Axe Cop היא פצצת נונסנס פשוט בגלל שהיא תעתיק מאוד מאוד נאמן של זרם תודעה של ילד בגיל גן חובה, שממציא שטויות ככל העולה על רוחו.

Animals

איפה? HBO (וגם ב-VOD של סלקום/הוט/יס).
כמה? שלוש עונות.
על מה הסדרה? סדרת אנימציה מבית HBO ומציגה חיות בסביבת המחיה הטבעית שלהם: הג'ונגל האורבני של ניו יורק. כלבים בפארק, עכברושים בביוב, ג'וקים בכל מקום. לחיות יש כל מיני בעיות אנושיות במיוחד: דילמות מוסריות, שיחות חולין, משבר אמצע החיים ומלחמות גרעיניות (הג'וקים לוקחים אותן בסבבה).

למה לראות? מלבד הומור מתוחכם ודיאלוגים שנונים, האנימציה וסגנון האיור המונוכרומטי הם ייחודיים ומרעננים. חוץ מזה, הסדרה מחזיקה קאסט מדובבים מוכשר: ג'ון לוביץ, לוסי לו, פרד ארמיסן, אנת'וני מאקי, אנדי דיק, בן שוורץ, אריק אנדרה ועוד.

טוקה וברטי

איפה? נטפליקס.
כמה? שתי עונות. השלישית תצא ב-10 ליולי.
על מה הסדרה? טוקה היא טוקנית חופשייה, משוחררת וחסרת דאגות. ברטי היא ציפור שיר חרדתית וחולמנית. שתיהן חברות שחיות יחד באותו בניין דירות והסדרה חוקרת את החברות שלהן בעיר הגדולה בירד-טאון.

למה לראות? הסדרה היא פרויקט של חלק מיוצרי "בוג'ק הורסמן" (בעיקר של ליסה הנוואלט, המפיקה והמאיירת הראשית של "בוג'ק") ואף על פי שסגנון האנימציה ועיצוב הדמויות מזכיר מאד את להיט האנימציה הגדול ביותר של נטפליקס, לא מדובר בנסיון של צוות היוצרים לשחזר את ההצלחה. הטון של הסדרה שונה לגמרי – יותר חולמני-סטלני, קליל ובעיקר רחוק מאוד מהדיכאון הקיומי של "בוג'ק".

בלתי גמור

איפה? אמזון פריים.
כמה? שתי עונות.
על מה הסדרה? עלמה היא אישה צעירה שעוברת תאונת דרכים ואחריה מגלה שהיא יכולה לתקשר עם אביה המת, שמלמד אותה לנסוע בזמן כדי לפתור את תעלומת המוות שלו.

למה לראות? עוד סדרת אנימציה מבית היוצרים של "בוג'ק הורסמן", אבל הפעם של היוצר שלה, רפאל בוב-וקסברג. כאן סגנון האנימציה שונה לגמרי מזה של "בוג'ק" ו"טוקה וברטי" ומאפשר טון עדין ומתוחכם יותר, המזכיר את הסרט הקלאסי "החיים בהקיץ". וכמובן הנימוק הטוב ביותר: בוב אודנקירק ("סמוך על סול") בתפקיד האבא המת.

Marvel’s M.O.D.O.K 

איפה? הולו/דיסני+.
כמה? עונה אחת.
על מה הסדרה? מ.ו.ד.ו.ק (הקומיקאי פאטון אוסוולט, המוכר גם בתור הקול של רמי ב"רטטוי"), אחד הנבלים היותר מופרעים ביקום של מארוול, מגיע למסך הקטן בסוג של סיטקום משפחתי בו הוא צריך לאזן בין הדרישות של הארגון המרושע שהוא עומד בראשו לבין חיי משפחה תובעניים לא פחות. בקיצור, כמו "הסופרנוס", רק עם ראש מרחף מרושע שרוצה להשתלט על העולם.

למה לראות? בתור התחלה, מארוול לא עושה יותר מדי תכנים בטון הזה – מופרע, מצחיק, למבוגרים – מה שהופך את "מודוק" למשב רוח מרענן. ליתר דיוק, סופת טורנדו, כי ההומור פה כאוטי לחלוטין ולא עוצר לרגע. חוץ מזה, פאטון אוסוולט בתפקיד M.O.D.O.K זה אחד הדברים הכי טובים שיש על המסך, כרגע או בכלל.

Marvel´s Hit-Monkey

איפה? הולו.
כמה? עונה אחת.
על מה הסדרה? מתנקש שמתחבר עם שבט של קופים נרצח על אדמתם – יחד עם כל השבט. השורד היחיד של השבט הוא קוף מרדן ונקמן שמסוגל לתקשר עם רוח הרפאים של המתנקש ולמעשה לומד ממנו איך להילחם ולהרוג.

למה לראות? אקשן מטורף בכיכובו של קוף רצחני עם אקדח שמסתובב ביפן. כמו כן, השילוב בין אקשן, הומור ואלימות קיצונית מאד מזכירה את הסגנון של "דדפול", אז זה לגמרי משהו שאפשר לראות בזמן שממתינים לחלק השלישי.

הארלי קווין

איפה? DC Universe
כמה? שתי עונות, השלישית בדרך.
על מה הסדרה? הארלי קווין נפרדת מהג'וקר ומחליטה להקים אימפריית פשע משלה על מנת להצטרף כחברה מלאה בלגיון האבדון ולא רק "החברה של". בדרך מצטרפים אליה פרצופים מוכרים כמו פויזן אייבי, פינגווין, באטמן, רובין, כל שאר חברי ליגת הצדק וכמובן – האקס המיתולוגי בכבודו ובעצמו.

למה לראות? איכשהו, למרות הפופולריות של הדמות, נראה שלא הרבה בכלל ידעו שיצאה סדרה מצוירת בכיכובה של הארלי קווין. כצפוי, מדובר ברכבת הרים של הומור, אקשן ובסופו של דבר גם סיפור פשע טוב ומהודק, שמצליח אפילו להיות תיקון לקו העלילה הכושל של הארלי קווין ביקום הקולנועי של DC. כאן הארלי היא גיבורה חזקה שמנסה למצוא את עצמה מחדש לאחר שיצאה מערכת יחסים מתעללת. בהתחלה הסדרה הייתה אמורה לרוץ במשך שתי עונות בלבד, אך בעקבות הביקוש עונה שלישית תעלה במהלך יולי.

הפכים סולריים

איפה? הולו/דיסני+.
כמה? שתי עונות. העונה שלישית תעלה ב-13 ביולי.
על מה הסדרה? היישר מבית היוצר של "ריק ומורטי", עולם חדש ומופרע לא פחות. משפחת חייזרים שהגיעה מכוכב לכת אוטופי נאלצת למצוא מקלט באמצע ארצות הברית, ולא כל בני המשפחה מסתגלים לחיים בכדור הארץ באותה רמה.

למה לראות? קודם כל, נגיד את האמת: כדי להעביר את הזמן עד העונה החדשה של "ריק ומורטי". אבל "הפכים סולריים" היא סדרה מורכבת לא פחות, עם עלילה משנית שלא מביישת את "משחקי הכס". העולם, שנבנה על ידי מייק מקמהן וג'סטין רוילנד הוא עשיר, עם חוקים משלו, ואפשר בקלות להתמכר אליה. היא מצחיקה, מרגשת – באמת יש לה מה להגיד על כמה החיים האנושיים מגוחכים ומקסימים – ואיכשהו, כמעט שלא מוכרת בארץ, ככה שאם תצפו בה, תוכלו להתנשא על החברים שלכם.