הבנים והנוקמים: האם זו תחילת הסוף של עידן סדרות גיבורי העל?

הניסוי שהצליח. "וונדה-ויז'ן". צילום: יח"צ מארוול
הניסוי שהצליח. "וונדה-ויז'ן". צילום: יח"צ מארוול

תעשיית סרטי הקומיקס מתפוצצת כבר כמעט 20 שנה ונדמה שאין סוף לרעיונות הקיימים בין דפי הרומנים הגרפיים. הביקוש כה גבוה, שלא נותרה ברירה לסרטי הקומיקס לעבור לפורמט ארוך יותר. אנחנו נמצאים בפתח של עידן חדש ומדהים. או ממש רגע לפני שכל גיבורי העל נתפסים כנבלים והכל נגמר

23 ביוני 2022

ז'אנר גיבורי העל הטלוויזיוניים נמצא כיום באחד השלבים המעניינים ביותר שלו. כל החברות האפשריות עשו ניסויים עם הכותרים שלהם – חלק לקחו סיכונים, חלקם פחות – וכיום אנחנו יכולים סוף סוף להתחיל לראות את המסקנות מאותם ניסויים.

עידן סרטי הקומיקס התחיל בשנות ה-60 דרך סדרות כמו "באטמן" המיתולוגית (בכיכובו של אדם ווסט) וכמה ניסויי מארוול עם הסרטים. ב-1989, כשטים ברטון ביים את סרטי הבאטמן הראשונים, היה נדמה שהוא מצא את הנוסחה, אך מהר מאד התגלה שהנוסחה משתנה כל הזמן, לכן רק טבעי שגם הפלטפורמה משתנה, מה שהוביל לעידן הנוכחי, בו סיפורי גיבורי העל עוברים למסך הקטן.

אם מנסים למפות את הז'אנר העוד מתפתח, אפשר לראות שני קטבים שונים בתכלית: האחד הוא הסדרות של מארוול, כלומר סדרות גיבורי-על קלילות שמדורגות לגילאי 13 ומעלה. והשני הוא יצירות דוגמת "הבנים" (The Boys), סדרה סאטירית ואלימה בה לגיבורי העל אין מגבלות, וכך גם לרוע. וגם כשנדמה ששני הקטבים האלה מאד מרוחקים אחד מהשני, שניהם למעשה משפיעים אחד על השני, ועל ז'אנר גיבורי העל בכללותו.

סדרת סרטי "הנוקמים" הייתה יריית הפתיחה של עידן סרטי הקומיקס הנוכחי, כזו שגם פתחה את השוק לחברות נוספות, אבל גם הובילה למעבר לטלוויזיה. "החץ" אולי הקדימה את מארוול, אבל "סוכני S.H.I.E.L.D." של האחרונים היתה ניסוי – כזה שאולי שרד שש עונות ולא ממש הצליח, אך גם לא ממש כשל. להיפך, הוא היה הפתח לסדרות כמו "דרדוויל", שבחסות נטפליקס פרצו את תקרת הזכוכית של הגבלת הגיל והציגו תכנים "בוגרים" ואפלים יותר. גם DC המשיכו לנסות את מזלם בטלוויזיה עם היקום של CW, אבל בקרב על המסך הקטן לא הייתה שום תחרות – מארוול ניצחה בענק, והוכיחה שהיא שולטת בשני המסכים. כלומר, עד שנפרץ המחסום.

אבל מאחורי שתי ענקיות הקומיקס (מארוול ו-DC) התגנבו גם כמה שחקנים חדשים למסך הקטן. "המתים המהלכים", שהחלה כבר ב-2010, הפכה לאחת הסדרות האהובות (והארוכות) בטלוויזיה ולאחר מכן ב-2016 הגיעה הסדרה "פריצ'ר", עיבוד טלוויזיוני לקומיקס של Vertigo על המטיף שמסתובב ברחבי ארה"ב בחיפוש אחר אלוהים עם אהובתו וערפד בן כמה מאות שנים.

אף על פי ש-Vertigo נמצאת בבעלות DC, מדובר בתנועה חיצונית שאינה מגיעה מהיקומים של הסדרות המוכרות יותר. בטיימליין הטלוויזיוני, "פריצ'ר" הייתה סדרת הטלוויזיה הראשונה שמבוססת על קומיקס העוסק באלוהות, אמונה ובמרדף הבלתי פוסק אחר משמעות נסתרת. זו סדרה אלימה וחתרנית, שונה לחלוטין מכל מה שהיה בנוף עד אותה השנה, וללא ספק הכינה את הקרקע ל-"הבנים". 

ב-2019 צצה לה כמעט משום מקום הטירוף שנקרא The Boys, והפכה לגמרי את נרטיב "גיבור העל הטוב" בעזרת התרחיש הקלאסי של "סופרמן משתגע". האלימות הקיצונית של הסדרה, לצד הבוטות והביקורות הפוליטיות והחברתיות שלה, הפכו את הסדרה לאחת מהתופעות המרעננות על המסך.היא גם היתה מה שאיפשר את הקיום של "פיסמייקר", אחרי שביססה את השילוב הנכון בין הומור לדם.

גם מארוול הגיבו לשינויים שהתרחשו בשנים האלו עם סדרות הדיסני+ – ראשית, "וונדה-ויז'ן", לאחר מכן "לוקי" ואז מגיע "פלקון וחייל החורף", שלוש סדרות שמרגישות כמו עוד מאותו הדבר שמארוול כבר יודעת לעשות. "מון נייט", לעומת זאת, כבר הרגישה לא שייכת ליקום הקולנועי בשום צורה.

הסדרה, שעלתה בדיסני+ בסוף חודש מרץ האחרון, הציגה סיפור על שכיר חרב עם פיצול אישיות שעובד בתור שליח של אל מצרי קדום. מלבד המשחק המצוין של אוסקר אייזק, אפשר לראות את ההשפעה של סדרות כמו "הבנים" כפי שהיא מתבטאת בעלילה בוגרת ומורכבת יותר, ובאלימות הלא אופיינית לתכנים של מארוול. לראשונה מזה שנים, ניתן היה לראות דם על המסך בכותר השייך למארוול. סוף סוף הם מתחילים להתבגר. 

מארוול היא זו שפתחה את הדלת לתחרות, היא זו שקבעה את הטון, אבל בסופו של דבר, היא לא מוגנת מהשפעות התחרות בעצמה. כרגע מארוול ממשיכה להתמקד בסדרות טלוויזיה ולהציג לנו גיבורים.ות חדשים.ות, אבל התחרות מתגברת ובעתיד עלולה להסתבך, לכן נצטרך – כמו לוקי – לפצל את הטיימליין העתידי לשלוש:

העתיד על פי מארוול

הטיימליין של מארוול מתוכנן שנים קדימה. לאחורנה עלתה הסדרה "מיס מארוול", ובמהלך אוגוסט נקבל גם את "She Hulk", וסדרה נוספת – שאני באופן אישי מאד מתרגש לקראתה – "אני הוא גרוט". קווין פייגי, האיש שמאחורי היקום הקולנועי, אמר שבחודשים הקרובים יתבהר למעריצים מה יהיה בשלב 5 ונדמה שהשלב הנוכחי, שלב 4, צפוי להסתיים ב-2023. הסדרה שתחתום את השלב הזה היא סדרה על ווקנדה, ששמה ותאריך היציאה שלה טרם פורסמו. באגף הקולנועי אמנם עוסקים במולטיוורס, אבל ההשלכות כבר עכשיו מגיעות גם לסדרות הקומיקס, ואם המטרה של מארוול היא לאחד את היקומים השונים שלה (כלומר, להביא גם את האקס-מן וארבעת המופלאים"), אז רק הגיוני שהשלב החמישי יעסוק, בדומה לקומיקס, בסוג של מלחמת אזרחים בין האוונג'רס לאקס מן, מה שסביר להניח יתבטא גם בטלוויזיה.

העתיד על פי DC

לצד פיתוח כותרים נוספים עבור CW דוגמאת "Gotham Knights", שמיועדת לצאת ב-2023, גם היקומים הקולנועיים של DC מקבלים מקום בטלוויזיה ודרך רשת שבעיניי טיפה יותר איכותית מהשאר: HBO. "פיסמייקר", התכנית הראשונה שם, הציגה סיפור ממכר עם אקשן בקצב גבוה וחודשה לעונה שנייה. במקביל, אנחנו צפויים לקבל שתי סדרות שונות שקשורות לסרט "באטמן" עם רוברט פטינסון – לא הרבה ידוע על הראשונה, אבל כבר ברור שתתמקד באסירים של הארקהם אסיילום הנודע לשמצה, ואני מהמר שהיא תהיה מבוססת על הקומיקס "Batman: Joker's Asylum", סדרה המספרת, בכל גיליון, על נבל אחר הנמצא בתוך המוסד הידוע לשמצה, אבל מנקודת מבטו של הג'וקר. 

הסדרה השניה תתמקד דווקא בנבל על אחר של באטמן, הפינגווין, אותו שיחק בכישרון רב קולין פארל. יש עוד כמה סדרות חדשות בקנה, רובן יצאו ב-HBO. כלומר, מבחינת היקום של DC ברשת CW, נראה שהוא בשלבי גסיסה. מלבד Gotham Knights, אין עוד סדרות חדשות, אלא רק חידושי עונות של סדרות קיימות, כך שנדמה שבשנתיים הקרובות, המעבר ל-HBO יושלם. 

העתיד על פי השאר

נכון לעכשיו, אין המון מידע על כותרים שאינם שייכים לשתי הענקיות, אבל אנחנו יודעים שיש עונה רביעית ל-"הבנים", עונה שנייה ל-"בלתי מנוצח" (Invincible), ובנוסף לזה אנחנו צפויים לקבל סדרת טלוויזיה המבוססת על Sandman מאת ניל גיימן, אחד מהרומנים הגרפיים המצליחים בכל הזמנים. בנוסף, לאחרונה החלו לצוץ שמועות על עונה שנייה לסדרה "השומרים", שקיבלה שבחים רבים מצד המבקרים והקהל.

השינוי המרכזי בתחום סדרות הקומיקס הוא שבגדול – כולם יכולים להשתתף עכשיו. התחרות כבר מזמן לא רק בין מארוול ו-DC, ואני מאמין שדווקא מהמקום הזה יגיע השלב הבא בהתפתחות הז'אנר, באותו האופן בו "הבנים" הובילו לשלב הבא. אם כעת אנחנו בעיצומה של סאגה על כמה כוח יכול להשחית, מה יהיה השלב הבא? איך המיתוס של גיבור העל האמריקאי יתפתח? אם גיבורי העל כבר הפכו לנבלים, האם בעתיד לא יהיו יותר גיבורים? אולי זה הוא בכלל תחילת הסוף של הגל התרבותי הנוכחי של גיבורי על. אם זה נראה לכם בלתי הגיוני, תמיד כדאי לזכור שסרטי גיבורי-על הם המערבונים של ימינו, וגם הז'אנר הזה בסוף דעך.