סדרות של אחרים: 13 סדרות מעולות בנטפליקס שאינן של נטפליקס

אנחנו יכולים להפסיק מתי שנרצה. "שובר שורות" (צילום: יחסי ציבור/AMC)
אנחנו יכולים להפסיק מתי שנרצה. "שובר שורות" (צילום: יחסי ציבור/AMC)

לאורך העשור האחרון שירות הסטרימינג של נטפליקס התמלא בסדרות מקור בדרגות שונות של איכות, וכמעט שכחנו מהספריית הרכש הנכבדת. אבל שבוע שעבר סדרה שכזו כבשה את מצעדי השירות, כך שאנחנו הלכנו לחפש את הסדרות הכי טובות בנטפליקס שמנהלי נטפליקס לא נגעו בהן

10 באוגוסט 2023

בשבוע שעבר ראשי נטפליקס הופתעו לגלות שהסדרה הכי נצפית בשירות הסטרימינג החזירה אותם אחורה. זוכרים את הימים לפני "בית הקלפים"? אלו היו זמנים בהם לא היה חומר מקורי לנטפליקס, ושירות הסטרימינג הציע אך ורק סדרות שרכשו ממקורות אחרים. ובדיוק כמו אז, בשבוע שעבר הסדרה הנצפית ביותר לא היתה הפקה של נטפליקס, אלא הסדרה "Suits", דרמה משפטית שהשיקה את הקריירה של מייגן מרקל ושרדה עד 2019. כך נזכרנו שנטפליקס היא לא רק "דברים מוזרים" ו-"המכשף", ואספנו את מיטב הסדרות שלא נוצרו עבור נטפליקס, אבל זמינות בשירות ומומלצות לחלוטין.

סיינפלד

אינספור שורות כבר נכתבו על הקרב הנצחי בין הסיטקום השנון של לארי דיוויד וג'רי סיינפלד לבין "חברים", אבל תכלס, אתם באמת צריכים תזכורת שיש "חברים" בנטפליקס? למי שנולד שלשום או היה בשבי מאז 1985, "סיינפלד" מתגאה בהיותה סדרה על כלום ומלווה ארבעה ניו יורקרים צעירים ואקצנטריים בהרפתקאותיהם המשוגעות בעיר. זה כיף, ולו רק כי אחרי כמה פרקים אפשר להתחיל להתנשא על כל מי שמעדיפים סיטקומי ניינטיז אחרים.

נבסו

בספרייה הישראלית של נטפליקס אפשר למצוא לא מעט תוכן מקומי, אבל עם כל אהבתנו ל"מפקדת", "שעת אפס" ושאר נפלאות תוצרת תאגיד השידור כאן, אותן אפשר למצוא גם ביוטיוב. במקום רצינו להפנות זרקור לקומדיה החמודה שלא תמיד קיבלה את הכבוד הראוי לה – "נבסו" של רשת 13, שסבלה מאינספור עיכובים והזזות שעת שידור. יוסי ואסה, שגם יצר את הסדרה יחד עם שי בן עטר וליאת שביט, מככב בתפקיד גילי, איש פרסום ממוצא אתיופי, כשלצידו מירב פלדמן בתור אשתו תמר, אמנית אשכנזייה. השניים מנווטים יחד את החיים בין הגזענות של החברה הישראלית, הקשר הרעוע של שני צידי המשפחה וההורות לבתם החמודה מעיין.

חלל עמוק 9

אחת הסדרות האהובות והמוערכות ביקום של "מסע בין כוכבים", שעלתה לשידור בין 1993 ל-1999. בספין אוף המסוים הזה אנחנו לא פוגשים צוות אסטרונאוטים נועז במסע לחקר גלקסיות וכוכבים מרוחקים, אלא תחנת חלל שאמורה לגשר בין כוכבים, גזעים וקבוצות אתניות שונות. הזווית הסוציולוגית/דיפלומטית הזו איפשרה לה לחקור נושאים מורכבים ואפלים ממקבילותיה, וגם אם חלק מהאפקטים והתלבושות התיישנו מאז, הרבה מהתוכן נשאר רלוונטי או לפחות מעניין.

בנות גילמור

הדרמה הקומית מחממת הלב והמרגיזה לרגעים שיצרה איימי שרמן פלדינו זכתה בעבר לעונת המשך נטפליקסית למהדרין עם 4 פרקים ארוכים, אבל אנחנו כאן כדי לדבר על הסדרה המקורית. זהו סיפורן של אם ובת פטפטניות ואובססיביות לתרבות הפופ – לורליי שמנהלת בית מלון בעיירה הציורית סטארס הולו ורורי החכמה והחרשנית, שנולדה כשאמה עוד הייתה מתבגרת בעצמה. הנטייה של השתיים לברבר עד צאת הנשמה קנתה לסדרה גרעין קשה של מעריצים נאמנים וגם לא מעט הייטרים, אבל אפילו אם הגילמוריות עצמן הן לא כוס קפה הפילטר שלכן, יש מספיק דמויות משנה כיפיות ועלילות אחרות להישאב לתוכן. בתכלס, את הריווץ' הבא אנחנו עושים בשביל לראות שוב את פריס ואת לוק.

קומיוניטי

אז כן, לא כל העונות של הסדרה הזו עמדו בסטנדרט המטורף שהציבו שלושת העונות הראשונות, אבל ואו, כמה שהעונות הראשונות נפלאות! הסיטקום הפוסט מודרני ומלא ההפתעות של דן הרמון, שימשיך משם ליצירת "ריק ומורטי", אחראי לכמה מהפרקים המושקעים והמשוגעים ביותר בתולדות הפורמט. הוא בחן שוב ושוב את הקלשיאות שלו והעלילות החוזרות שבו, הוסיף להן טוויסט וסיבך בצרות איומות את הגיבורים, קבוצת לימוד המורכבת מסטודנטים אאוטסיידרים במכללה ציבורית. היו לה את הדפיקויות שלה, אבל לפחות הסדרה הזו הכניסה לחיינו את אליסון ברי, ועל כך נהיה אסירי תודה לנצח.

ברוקלין 99

לפעמים צריך לנקות קצת את הראש עם קומדיה קלילה באריזה מזמינה – פרקים קצרצרים, דמויות אהובות, עלילות קלות לעיכול ומצחיקות שברובן לא יגרמו לכם לחשוב יותר מדי. זו אחת מהמהנות בז'אנר – כל כך מהנה שאנדי סמברג בתפקיד הראשי הוא ממש לא כוכב בודד כאן, אלא רק חלק אחד מאנסמבל שלם ומרהיב של שחקנים ושחקניות קומדיה מחוננים. סמברג הוא ג'ייק פארלטה, שוטר אידיאליסט עם חיבה יתרה לשטויות, שעובד במשטרת ניו יורק לצידם של עוד שוטרים שאשכרה רוצים לעשות את העבודה שלהם כמו שצריך (אוקיי, לפחות רובם הגדול). מוזר לראות תחנת משטרה שכולם בה ממש חמודים? פשוט תחשבו עליה כעל סדרת פנטזיה או מדע בדיוני.

שובר שורות + סמוך על סול

הראשונה היא אחת הסדרות המוערכות של השנים האחרונות, שהפכה כבר בזמן אמת ליצירה משמעותית, מהסוג שמזכיר לאנשים שגם טלוויזיה יכולה להיות אמנות גדולה. השנייה היא הספין אוף / פריקוול שלה, ויש מי שאומרים שהיא טובה וחכמה אפילו יותר מקודמתה. אם איכשהו יצא שפספסתם אותן, שתיהן קיימות עכשיו בשלמותן ומבטיחות לכם שעות של הנאה, לחץ, הופעות משחק מופלאות, נבלים אייקוניים ואבק מדברי.

קאובוי ביבופ

עם השנים נאספו בנטפליקס כמה מהסדרות האהובות, או לפחות הבולטות, בתולדות האנימציה היפנית. תמצאו שם, למשל, את Neon Genesis Evangelion הניסיונית והנועזת, להיטים כמו Demon Slayer,  Death Note ו-Jojo's Bizarre Adventure, יצירות קאלט כמו Hunter X Hunter ועוד רבות, טובות ו/או משונות. גם אם אנימה זה ממש לא הסטייל שלכם, שווה לכם לנסות את Cowboy Bebop, שזכתה למעמד פולחני גם מחוץ לגבולות הנישה. סדרת המד"ב הסייברפאנקית הזו נהנית מבניית עולם כיפית, דמויות מגניבות ובעיקר סגנון אופייני וייחודי משלה. בנטפליקס תמצאו גם רימייק לייב אקשן, אבל לגמרי עדיף להתחיל מ-26 הפרקים המקוריים ורק אז לשקול אם בכלל לקחת את ההימור הזה.

הקרקס המעופף של מונטי פייתון

45 פרקים בלבד הספיקו לחבורת מונטי פייתון כדי להפוך לאגדה חיה. תוכנית המערכונים הנונסנסית שלהם היא יצירה מופלאה ומטופשת להפליא, שביטויים כמו "סדרת קאלט" ו"יצירה מכוננת" מצליחים, איכשהו, להיות קטנים עליה. היא השפיעה על דורות של קומיקאים וסיפקה לעולם כמה מהבדיחות הכי חכמות והכי דביליות בעת ובעונה אחת. ראוי לכל הפחות לתת לה צ'אנס – או שלא תבינו את הקטע, או שתמשיכו למלמל לעצמכם "אני רוצה לקנות רישיון לדג המחמד שלי, אריק" עד סוף חייכם.

גוסיפ גירל

סדרת שנות ה-2000 האולטימטיבית, שהיא גם הבינג' הטראשי בהתגלמותה. לא משנה כמה מטומטמות או חסרות היגיון העלילות שלה הופכות להיות מעונה לעונה, קשה להפסיק לעקוב אחרי מעלליהם האובר-דרמטיים של הצעירים העשירים בהגזמה של האפר איסט סייד. בהתחלה עיקר המתח הוא החברות/יריבות של סרינה ובלייר, שתמיד רבות ומשלימות, אבל עם הזמן הקהל וגם הסדרה עצמה מפנימים שבלייר היא-היא הלב הרגשי, מסמר הערב ומלכת הכיתה, ואנחנו נקלעים למלודרמה של חייה, דרך הרומן הנצחי ואינספור הפרידות מצ'אק ושאר רומנים, מזימות, קרבות שליטה ועבודות יוקרתיות. וכן, גם סרינה ודן וג'יני ונייט ועוד כל מיני טיפוסים פחות מעניינים נמצאים שם, אבל בסוף זה המופע של בלייר, והוא מוגזם, יפה וכאוטי ממש כמוה.

המקום הטוב

אחת הקומדיות האהובות ביותר של השנים האחרונות היא גם אחת המתוחכמות והיצירתיות שבהן. בלי לחשוף יותר מדי עלילה, נאמר שהעלילה מתרחשת בעולם הבא, או לפחות הפינה שלו שנראית כמו פרבר מלחיץ, צבעוני מדי ומתקתק בצורה מחשידה. קירסטן בל מככבת בתור אלינור, טיפוס אנוכי ונטול עכבות למדי, שאחרי מותה מבולבלת לגלות שלא חיכו לה בריכות לבה ועינויים נצחיים אלא בית נחמד ומסיבות קוקטייל מוזרות עם אנשים בבגדים יפים. מכאן והלאה יש שלל טוויסטים, כשהדבר היציב היחיד שנשאר איתנו לאורך ארבעת העונות הם השחקנים המצוינים, בהם טד דנסון וגנבת ההצגה הנהדרת דרסי קארדן.

ויקינגים

לא לעיתים קרובות מזדמנת לפתחנו סדרת איכות שהופקה על ידי ערוץ ההיסטוריה, אבל זה בדיוק המקרה של "ויקינגים" – סדרה תקופתית מושקעת וכתובה היטב שזכתה לאהבת הקהל והמבקרים. הגיבור של האפוס הזה הוא הוויקינג האגדי רגנאר לודברוק, גיבור נורדי מוכר שהגיע מרקע צנוע והפך למנהיג ובהמשך למלך רב עוצמה. סיפורי הפלישות, המלחמות, האינטריגות והיחסים המשפחתיים של אותו הגיבור מסופרים לאורך שש עונות על רקע נופים מרהיבים ועם הרבה תלבושות תקופתיות ורגעי אקשן מדממים.