סוד הזיכרון למבחן

תקופת הבחינות מתחילה, זמן לשנן ולפתור. אבל איך, לעזאזל, זוכרים את כל החומר? ערן כץ, מחזיק שיא גינס בתחום (הבחור זכר מספר בן למעלה מ-500 ספרות), נותן את הטיפים הכי מועילים

ערן כץ, צילום: יח"צ
ערן כץ, צילום: יח"צ
16 בינואר 2014

אם השם ערן כץ לא נשמע לכם מוכר, אנחנו נזכיר לכם – ערן כץ הוא שיאן גינס בזיכרון, והוא זכה בתואר לאחר שהצליח לזכור מספר בן חמש-מאות ספרות. ערן כתב מספר ספרים שתורגמו ל-15 שפות שונות ומכרו למעלה מחצי-מיליון עותקים, וביניהם "סוד הזיכרון המצוין", בו ניתן למצוא טכניקות שימושיות ומעשיות לחיי היומיום של הסטודנט – והצלחה בבחינות. מעבר לכך, ערן חבר בהנהלה העולמית של הארגון (IBREA (International Brain Education Association – ארגון קוראיני שמטרתו לעזור לתלמידים לפתח יכולות שכליות.

רגע לפני שמתחילות הבחינות, תפסנו את ערן לשיחה על מנת לקבל ממנו כמה עצות טובות לקראת התקופה הלא-כל-כך מאושרת שלפנינו. אולי ישמע לכם מוזר, אבל מסתבר שערן היה תלמיד בינוני. הוא מודה שאת המאה שלו הוא קבל בפילוסופיה, כאשר לדבריו: "הצלחתי להוכיח למורה שאני לא קיים". עם זאת, הוא קרא מספר ספרים, ביניהם ספרו של הארי לוריין, מומחה אמריקאי בתחום שיפור הזיכרון, הפנים את מה שקרא, וצלח את הבחינות ללא קושי רב. הוא המשיך את לימודיו באוניברסיטה העברית בירושלים במדעי המדינה ולימודים ספרדיים, וגם תואר שני במנהל אדמינסטרטיבי מתקדם בבית-הספר של השוק האירופאי המשותף, הנמצא בברוז' שבבלגיה. בקיצור, נראה שבהחלט יש מה ללמוד ממנו.

מה הם הטיפים של ערן כץ?

1)  להתעניין ולהתלהב
נכון, לא תמיד אנחנו מתלהבים מכל נושא שמועבר בהרצאה. לכן, כשלומדים לבחינה עדיף להתחיל דווקא בנושא שכן מעניין אותנו. כך המוח שלנו נכנס כבר למצב של למידה טובה, ומשם קל יותר להמשיך לנושאים האחרים.

2) אין דבר כזה מולטי-טסקינג
ערן מנפץ את היכולות הנשיות שחלקנו מתרברבות בהן. כאשר לומדים לבחינה, אין פייסבוק, אין טלפון ואין תירוצים כמו "זה מאוורר לי את המוח ואחרי זה אני לומד טוב יותר", כי זה לא נכון –  למוח לוקחות כ-15 דקות לחזור לריכוז שהוא היה בו.

3)  זוזו
מי מכם שאוהב להסתובב בבית בפיג'מה ולשנן דברים תוך כדי תנועה – זאת הדרך. הוכח מדעית שתנועת ההתנועעות של האברכים מעלה את כושר הריכוז פי כמה וכמה.

4) בלי רגשות אשם
יש את אלו שהם "ציפורי בוקר" – קמים בחמש, מגיעים לחדר-הכושר, ומשם מגיעים לאוניברסיטה מוכנים לשיעור עם כוס קפה ולפטופ, ויש את אלו שמאחרים גם להרצאה של שתים-עשרה בצהריים ומפהקים בלי בושה. תהיו מי שתהיו – תשלימו עם עצמכם, כי הזמן הטוב ביותר בשבילכם ללמוד הוא מתי שהגוף שלכם מכתיב. מי שטוב לו ללמוד מהבוקר המוקדם – שיילך על זה, ומי שחיית לילה וקורע את הסיכומים עד שלוש לפנות בוקר – שלא ירגיש אשם.

5) לבר"ת (למדו בראשי תיבות)
כן, מסתבר שהשיטה הצבאית עובדת גם בחיים שאחרי-המדים.

6) המציאו אסוציאציות ביזאריות ודמיינו אותן
המצאת אסוציאציות לחומר גורמת לחיבור טוב יותר אליו. שיטת "טוב אני אשנן, יכנס מה שיכנס, יצא מה שיצא ובמבחן אזכר" לא תמיד עובדת – וחלקנו כבר חווינו זאת על בשרנו. על מנת להטמיע את האסוציאציות לטווח ארוך יש לחזור עליהן, וכדי לשפר את יכולות הזיכרון יש לדמיין ולהשתמש בחושים שלנו – דמיינו ריחות, צבעים, צלילים וכל דבר שמעלה בכם האסוציאציה הרלוונטית. ולספקנים מבניכם – כן, ניתן להמציא אסוציאציות גם לספר בן 1000 עמודים.

7) דעו גם לשכוח
שכחה טובה זו מתנה נהדרת לבריאות הנפש, יש דברים שצריך לשים בסל המיחזור, כדי שנוכל להמשיך הלאה.

8) ללומדי השפות – אפשר גם כמה במקביל
לאלו מכם שמפחדים לדבר בגלל האנגלית הקלוקלת – אין מקום לבושה, כי זו הדרך. על מנת להצליח לתקשר יש צורך רק בכ-1000 מילים בכל שפה. חפשו את המילים הפופולריות ביותר בכל שפה, ותוכלו לקשקש גם בארמית. לאלו מכם שחפצה נפשם בקריאת מוסף הספורט בלבד, ערן מרגיע: "במקרה כזה מספיקות רק 30".

9) טיפ לחיי החברה
אנשים שזוכרים שמות של אחרים, זוכרים אותם כי באמת אכפת להם. אם גם אתם משתייכים לקבוצת "אני לא זוכר שמות ופרצופים", גם לכם יש פתרון – העלו אסוציאציה מעניינת על אותו האדם ולא תשכחו את שמו.

10) ולסיום – איך זוכרים מספרים עם כל-כך הרבה ספרות?
המירו את הספרות לאותיות, וחברו מילה ואסוציאציה. מי יודע, אולי תצליחו לשבור את השיא של ערן…

בהצלחה בבחינות!