עשרות תלונות הוגשו, דבר לא נעשה – וסוס האלטע זאכן קרס ומת

השימוש בסוסים הרתומים לעגלות משא הוצא אל מחוץ לחוק, אולם הרשויות מעלימות עין. אתמול מת אחד הסוסים הללו בדרום תל אביב. פעילים מוחים נגד אוזלת היד

השלכות חוסר האכיפה. הסוס מוטל על הכביש ברחוב שלבים (צילום: טל שטרנהל)
השלכות חוסר האכיפה. הסוס מוטל על הכביש ברחוב שלבים (צילום: טל שטרנהל)
26 בדצמבר 2019

סוס רתום לעגלה קרס ומת אתמול (רביעי) ברחוב שלבים בדרום תל אביב. הסוס שכב לצד הכביש שעות ארוכות עד שהועבר למכון הוטרינרי בבית דגן, שם הוחלט לבצע בו המתת חסד בשל מצבו הקשה.

פעילי זכויות בעלי חיים טוענים כי הכתובת הייתה על הקיר ומוחים נגד העלמת העין של הרשויות, אשר מפנות את המתלוננים מאחת לשנייה. עשרות תלונות הוגשו למשטרת ישראל ולעיריית תל אביב-יפו טרם המקרה המצער, אולם לא ננקטו צעדים נגד בעל העגלה, על אף שמדובר בעבירה על החוק ובהתעללות ברורה. יש לציין שכמו הסוס שמת אתמול ישנם סוסים נוספים שעדיין סוחבים עגלות בעיר.

"זאת דוגמא קלאסית לאוזלת יד באכיפה", אומר עו"ד ארז וול מהמחלקה המשפטית בתנו לחיות לחיות. "אני אישית התלוננתי עליו פעם, וזאת דוגמא למקרה שהיה יכול להימנע. אנחנו אף יודעים שהסוס הוחרם מבעליו, ולאחר שחזר לבעלים הוא המשיך להתייחס אליו באותה צורה. ב-2014 אישרה ועדת הכלכלה את האיסור על תנועת עגלות רתומות לסוסים וחמורים, למעט למטרות תיירותיות. זאת, לאחר מאבק ארוך שנים של פעילי בעלי חיים בנידון. בכך היה אמור להסתיים עידן האלטע זאכן והסוחרים שמסתובבים בכבישים וברחובות העיר על עגלה רתומה לבעל חיים".

"המעשה שעשה בעליו של הסוס מהווה עבירה על תקנות החוק", ממשיך וול. "באופן כללי אסור לרכוב על סוסים רתומים לעגלה בערים. כעת, לאחר המקרה, אין הרבה מבחינה משפטית שאנחנו יכולים לעשות. נתמקד בתקנות וחקיקה, נפעל בוועדות בכנסת. אני בטוח שיהיו אנשים שירצו לשתף פעולה ברגע שתהיה כנסת מתפקדת. מעבר לכך, אני מקווה שתפתח חקירה בכל מקרה".

לרוב, הגוף האחראי על חקירת עבירות מסוג זה הוא משרד החקלאות. "זאת הסיבה שהאכיפה נרפית, כי הם בעלי אינטרסים סותרים", אומר וול. "לכן, אנחנו מעוניינים שהסמכויות יעברו לרשות עצמאית או למשרד להגנת הסביבה, המקום הטבעי בו סמכויות מסוג הזה נמצאות תחתיו ברוב העולם".

תיעוד קורע לב של פינוי סוס שנוצל לסחיבת משאות

הסוס המסכן הזה, שכל חייו נוצל לסחיבת עגלות, נפגע אתמול בתאונה בתל-אביב ???? כך פינו אותו: בלי משככי כאבים שיעזרו להקל על הסבל שלו, בלי רצועות וציוד מתאים אחר שיאפשר להזיז אותו בצורה מתאימה יותר. לפי הדיווחים שהגיעו אלינו, בשלב זה הוא כבר משותק בשתי רגליו האחריות ובמצב קשה מאוד. תוך זמן קצר לאחר צילום הסרטון הזה הוא כבר יומת, לאחר שייקבע כי אין תקווה להציל אותו. סוסים לא נועדו לסחוב עגלות כל החיים שלהם! אלו חיים אומללים ורעים שלא מתאימים להם. Israel Police – משטרת ישראל, בבקשה, הגיע הזמן שתפעלי לעצור את התופעה של ניצול סוסים לסחיבת עגלות!

פורסם על ידי ‏אנימלס‏ ב- יום חמישי, 26 בדצמבר 2019

עם פרסום הידיעה על מותו של הסוס בעמוד הפייסבוק של עמותת אנימלס, נמלא הפוסט תגובות של פעילים הטוענים כי הם מתריעים באופן קבוע על מקרים כאלה. כך למשל, הגולש שרון לוי צירף צילום מסך של התרעה ששלח למשטרה ביום ראשון השבוע, על התעללות ורכיבה מסוכנת במחלף קיבוץ גלויות. הוא זכה לתגובה אוטומטית מטעם המשטרה. גולשים אחרים סיפרו כי התריעו באופן ספציפי על הסוס שקרס ומת, אך תלונתם זכתה לתגובה אדישה מהמשטרה. אור קניץ כהן מכפר סבא מספרת שהאדישות מוכרת גם בעירה. "כשהתקשרתי להתלונן על מקרה דומה, התעלמו במוקד וסגרו את הקריאה. לאחר שהעליתי פוסט, דוברת העירייה בכבודה ובעצמה כתבה תגובה שהיא תבדוק את זה באופן אישי. עבר המון זמן מאז, והפתעה, איש לא חסר ולא עדכן", כתבה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מדובר במקרה מצער. עם זאת יש להדגיש כי מבחינת החוק וגם בפועל האחריות הבלעדית לאכיפה בנושאי עגלות וסוסים היא של משטרת ישראל. עיריית תל אביב-יפו נרתמת ללא הרף לעזרת משטרת ישראל ומסייעת בחילוץ ובהצלה של בעלי חיים רבים, כאשר בשנה האחרונה הועברו יותר מ-50 סוסים וחמורים לידי העירייה לטיפול רפואי ושיקום, זאת לאחר החרמתם על ידי המשטרה. כולנו תקווה שלא ניאלץ לראות מראות דומים בעתיד".

תגובת משטרת ישראל תובא כאן כשתגיע.