סופו של הבניין שאיכלס את הקפה המיתולוגי של שינקין

בתחילת ספטמבר ייהרס הבניין שאיכלס את קפה תמר במשך למעלה משבעה עשורים, ובשלוש השנים האחרונות פעל בו קפה רגע

שרה שטרן בקפה תמר. צילום: נתן דביר
שרה שטרן בקפה תמר. צילום: נתן דביר
11 באוגוסט 2020

בתחילת ספטמבר יבוא לקיצו עידן ברחוב שנקין 57. הלוקיישן שאיכלס את קפה תמר המיתולוגי במשך למעלה משבעה עשורים ייהרס ובמקומו יבנה מגדל דירות. 

קפה תמר שנסגר לפני שלוש שנים נחשב לאבן דרך בסצינת בתי הקפה בעיר. הוא נפתח בשנת 1941 וב-1956 עבר לניהולם של הזוג שרה ואברהם שטרן. בשנת 1966, כשאברהם הלך לעולמו, עברה שרה לפרונט ומאז ועד שנסגר ניהלה את המקום ביד רמה והפכה אותו לבית לאמנים, משוררים, סופרים ועיתונאים. עם הלקוחות הקבועים של המקום נמנו נתן אלתרמן, יורם קניוק, עמוס לביא, שמוליק קראוס ובשנים מאוחרות יותר גם הסופר דודו בוסי, המשורר רוני סומק והצייר מאיד פיצ׳חזדה.

במשך שנים שימש בית הקפה, ששכן בפינת שנקין ואחד העם, בית לאנשי הברנז׳ה התל אביבית, החל מנתן אלתרמן ונחום גוטמן, דרך יורם קניוק ויצחק קלפטר ועד רוני סומק ודודו בוסי. האמנים שפקדו את המקום הרבו להזכיר אותו ביצירותיהם. היצירה המפורסמת ביותר הנקשרת לבית הקפה היא השיר ״גרה בשנקין״ שכתב העיתונאי הצעיר יאיר לפיד שהתגורר באותה העת בשכנות לקפה.

קפה תמר. צילום: אלית אהרון
קפה תמר. צילום: אלית אהרון

ביוני 2015 נסגר בית הקפה לאחר ששרה כבר התקשתה לנהל את המקום בשל גילה המופלג, וחודשיים לאחר מכן מתה שרה, והיא בת 91.

באותם הימים כבר דובר על כך שהמקום אמור להיהרס לטובת בניית מגדל יוקרה, אך הזמן הקצוב לא הפריע לקבוצת אמנים ומוזיקאים להשתלט על הספוט ולפתוח שם את קפה רגע שהוגדר כסלון תרבותי. המקום שאמור היה לפעול שנה בלבד בהתאם לתוכניות ההריסה פעל בסופו של דבר שלוש שנים שבהן אירח מוזיקאים, הרכבים ואמנים לשלל פעילויות אבל לאחרונה נודע כי כעת התקבלו אישורי הבנייה וכי הבניין יהרס בסוף החודש. 

קפה תמר. צילום: שלומית כרמלי
קפה תמר. צילום: שלומית כרמלי

״ידענו שזה לא יימשך לנצח, חשבנו שנפתח לשנה והנה סגרנו כאן שלוש שנים״ אומר המוזיקאי דוד שטרית, שהפעיל את המקום ביחד עם שרונה קרני כהן. ״האמת שבזמן האחרון, עם כל מגבלות הקורונה, כבר לא יכולנו להפעיל את המקום כבעבר – היו הגבלות על התקהלויות ועל הופעות, וכל הענין קצת איבד מטעמו. אנחנו שמחים על שלוש השנים שהיו לנו כאן״. 

קפה רגע: נמשך שלוש שנים
קפה רגע: נמשך שלוש שנים

איילת נחמיאס ורבין, נכדתה של שרה שטרן, נשמעה נסערת הבוקר. ״בתשיעי בספטמבר השנה ימלאו חמש שנים למותה של סבתא, והיא כל כך חיה במחשבות שלי ושל אחי ושל הילדים שלנו. אם היית באה אלינו הביתה היית רואה את שלט הכניסה של הקפה תלוי אצלי בכניסה, על השולחן יש לי ציור שצויר בקפה ותמונה ענקית של סבתא שצייר אורי ליפשיץ תלויה בסלון. אצל אח שלי יש קיר שלם עם הקריקטורות שצייר זאב בקפה. אני עוברת לפעמים בפינת הרחובות הזאת עם האוטו, ואני ממש רואה מעין הולוגרמה של סבתא יוצאת מהקפה. הבניין היה צפוי להיהרס, אני עוד לא יודעת בדיוק איך אבל בסוף קפה תמר יונצח איכשהו״. 

בגל הראשון של הקורונה, מספרת ורבין נחמיאס, כשעוד התפרסמו שרשראות ההדבקה של החולים, התפרסם כי חולה קורונה שהה בקפה רגע. ״חנני רפפורט אח של טלי ליפקין שחק כתב לי בטוויטר – אם שרה הייתה בחיים שום קורונה לא הייתה נכנסת לשם. אני לא יודעת איך סבתא הייתה מרגישה לו הייתה חיה היום והייתה נאלצת להתמודד עם הריסת הבניין. השיפוץ של הרחוב כבר היה לה מאוד מאוד קשה, היא הייתה אישה מאוד חזקה אבל בזה היא כבר לא הייתה עומדת״.