איזה מלך: סטיבן פריי בנאום כריסמס אלטרנטיבי נגד אנטישמיות

מסר אמיץ לכריסמס. סטיבן פריי (צילום: יחסי ציבור/צ'אנל 4)
מסר אמיץ לכריסמס. סטיבן פריי (צילום: יחסי ציבור/צ'אנל 4)

מיד אחר נאום המלך המסורתי לאומה הבריטית בחג המולד, יישא השחקן והקומיקאי הבריטי האגדי נאום אלטרנטיבי לאומה בצ'אנל 4 ובמרכזו קריאה לציבור לעמוד נגד גילויי אנטישמיות, בעקבות גל פשעי השנאה נגד יהודים באנגליה מאז טבח השביעי באוקוטובר. "יש פחד אמיתי בשכונות היהודיות בבריטניה"

אנחנו אמנם לא חוגגים את חג המולד, אבל בצ'אנל 4 הבריטי ארגנו לנו מתנה יפה לכריסמס: מיד אחרי נאום הכריסמס המסורתי של המלך צ'ארלס לאומה החוגגת ב-BBC, יעלה לאוויר הטלוויזיוני הקומיקאי והשחקן האייקוני סטיבן פריי בנאום כריסמס אלטרנטיבי שיוקדש כולו לקריאה לציבור לעמוד נגד גילויי האנטישמיות בממלכה, על רקע זינוקם של פשעי השנאה נגד יהודים ב-1,350 אחוז מאז השביעי באוקטובר.

מדובר בהצהרה פוליטית דרמטית של הערוץ הבריטי העצמאי, בנושא שאינו קונצנזוס בחברה הבריטית, והיא כבר הובילה לשלל איומי חרמות מצד ארגונים מוסלמיים באנגליה (יש אולי לציין שאת הנאום בשנה שעברה נשא AI, בעוד לפני שנתיים ניתן הכבוד לגרסת דיפ-פייק של המלכה אליזבת). סטיבן פריי, מהפרסונות הטלוויזיוניות/קולנועיות האהובות בבריטניה שנחשב בעיניי רבים שם ל"אוצר לאומי", פרסם את נאומו הצפוי כבר אתמול וברגעים אלה ממש הוא מחולל סערת מדיה לא קטנה בממלכה המאוחדת והתגובות (האנטישמיות למדי) די מוכיחות את טענותיו.

בנאום מתייחס פריי לעובדה שפחד לגדול באנגלי כנער גיי, אבל מעולם לא שיער שייאלץ לפחד בגלל יהדותו. "כן, שמעתם אותי נכון, אני יהודי", צפוי פריי לומר. "זה עשוי להפתיע חלק מהאנשים. זה מפתיע גם אותי למעשה. אני לא חושב על עצמי כיהודי במיוחד. ואכן לפעמים אנשים קוראים לי באופן מביך 'הכי אנגלי', מה שזה לא אומר. אני מניח שזה כי אני אוהב קריקט ושקייספיר ושמיתרי הקול שלי עשויים כנראה מצמר טוויד. אבל אם תקחו דגימה מהרוק שלי – כמו שעשיתי עם אחד השירותים האלה לחקר גנטי – תגלו שאני 52 אחוז יהודי אשכנזי".

יתכן שזה לא יהיה חג כזה שמח. כריסמס בלונדון (צילום: שאטרסטוק/ BBA Photography)
יתכן שזה לא יהיה חג כזה שמח. כריסמס בלונדון (צילום: שאטרסטוק/ BBA Photography)

בהמשך נאומו המטלטל בחביבותו יתייחס פריי ישירות לטבח ב-7.10: "בעקבות המאורעות המחרידים של השביעי באוקטובר והמלחמה שבעקבותיהם, נרשמו 50 דיווחים על תקריות אנטישמיות בלונדון לבדה ביום אחד בממוצע, עלייה של 1,350 אחוזים על פי נתוני המשטרה. חלונות של חנויות נופצו, מגיני-דוד וצלבי קרס רוססו על קירות של מוסדות ובתים בבעלות יהודית, בתי כנסת ובתי קברות. בתי ספר יהודים נאלצו להיסגר. פחד אמיתי רודף את השכונות היהודיות של בריטניה. יהודים מפחדים להראות את עצמם. בבריטניה. ב-2023. לא משנה מה דעתכם על מה שמתרחש, לא יכול להיות שום תירוץ להתנהגותם של חלק מהאזרחים שלנו".