מי לדעתכם ביים את "הסיוט שלפני חג המולד"? אז זהו, שאתם טועים

אז מי ביים אותך? "הסיוט שלפני חג המולד"
אז מי ביים אותך? "הסיוט שלפני חג המולד"

הסרט אמנם מזוהה מאוד עם טים ברטון (השם המלא שלו הוא אפילו "טים ברטון מציג: הסיוט שלפני חג המולד"), אבל ברטון רק יצר את הקונספט הבסיסי שלו. כעת הבמאי האמיתי שלו, הנרי סליק, רוצה קצת צדק

2 בנובמבר 2022

אם אתם זוכרים את סרט הקאלט המופלא "הסיוט שלפני חג המולד", הוא בוודאי קופץ לכם לראש יחד עם עוד שורה של סרטים: "ביטלג'וס", "המספריים של אדוארד" ועוד סרטי פנטזיה גותיים אהובים (בעיקר על חברי וחברות הקהילה שהיינו קוראים לה בתחילת שנות ה-2000 "פריקים"). וכולם, כמובן, סרטים עם חותמת האצבע הברורה מאוד של טים ברטון, שממשיך לפעול באותה שפה קולנועית, פחות או יותר – עם וריאציות, שכלולים, שינויים וביקורות פחות טובות – עד היום. נכון?

אז זהו, שזה לא כל כך נכון. למרות ש"הסיוט שלפני חג המולד" הופץ במקור בכלל בשם "Tim Burton's Nightmare Before Christmas" – אז, ב-1993, הוא כבר היה הבמאי של שני סרטי "באטמן" הראשונים, "אדוארד", "ביטלג'וס" ועוד – את הסרט הזה הוא רק הפיק, אפילו לא כתב (אף שהוא יצר את הקונספט הבסיסי, בטרם מסר אותו ליוצרים אחרים). וכעת הנרי סליק, הבמאי של הסרט, רוצה את הקרדיט שלו.

בראיון לאתר AV Club, סליק תיאר את הסיטואציה כ"מעט לא הוגנת, כי הסרט קיבל את הכותרת 'טים ברטון מציג: הסיוט שלפני חג המולד' רק שלושה שבועות לפני שהסרט יצא. ואם הייתי חותם על זה מראש, אז הייתי בסדר עם זה. אבל טים היה בלוס אנג'לס ועבד על שני סרטים במקביל בזמן שאני ביימתי את הסרט הזה, וטים הוא גאון, ותמיד חשבתי שהסיפור מושלם, והוא עיצב את הדמויות הראשיות. אבל אני והצוות שלי הפכנו את זה למציאות". סליק לא מריר על ברטון אישית – השניים גם שיתפו פעולה שוב כעבור כמה שנים, על "ג'יימס והאפרק הענק" (1996), וגם לא נראה שהוא קשור יותר מדי להחלטה להפיץ את הסרט עם השם שלו בכותרת – זה מסוג הדברים שאולפנים מחליטים עליהם. אבל א. נחמד לראות מישהו מהוליווד מתראיין ואומר גם משהו שלילי על קולגה, לשם שינוי, ולא רק את ליקוקי היח"צ הרגילים, ב. הגיע הזמן שתכירו את השם של הנרי סליק. דרך אגב, יש לו סרט חדש בנטפליקס. למה שלא תראו אותו?