באזפיד, לא מה שחשבת

אחרי שהפכו למונופול בתחום הממים ורשימות החתולים החמודים החליטו בבאזפיד, אתר התוכן הבולט של 2013, להיכנס גם לתחום החדשות. לא כולם אוהבים את זה

באזפיד
באזפיד
24 בדצמבר 2013

מסיבת עיתונאים דרמטית בבית הלבן. הדובר פותח ומעדכן שהנשיא ייפגש בקרוב עם חברי קונגרס כדי לדון איתם על העלייה החריפה באבטלה בארצות הברית. הוא מזמין את העיתונאים לשאול שאלות. פרחו־היפסטרית שיושבת בקהל מרימה יד ושואלת: "אני Some Nobody ואני כתבת באתר באזפיד. רציתי לשאול: לדעתך, מהם 13 ספרי 'צמרמורת' המפחידים ביותר?".

הקטע הזה לקוח מתוך של מערכון סאטירי מתחילת השנה, שגיחך על עתיד עיתונות האינטרנט. עם או בלי קשר לסרטון האפוקליפטי, כעבור כמה חודשים בלבד הודיעו בבאזפיד כי בכוונתם להרחיב את תחום הסיקור הפוליטי והמדיני ולהקים מחלקת תחקירים וחדשות חוץ.  הכניסה של באזפיד – אתר שעד אז ההישג העיתונאי הכי מרשים שלו היה רשימת הכלבים הכי חמודים שנצפו במהלך ההפגנות של Occupy Wall Street – לעולם של ההארדקור ניוז הייתה עוד צעד בדרך להשתלטות שלו על עולם התוכן האינטרנטי.

נכון ל־2013 מבקרים באתר מדי חודש 80 מיליון גולשים מכל העולם (לאתר יש מהדורות גם בצרפתית, פורטוגזית וספרדית), והפוסטים שלו שוברים שיאים של וירליות. גם אם מעולם לא גלשתם פיזית בבאזפיד, ההשפעה שלו על עולם התוכן שלכם השנה הייתה כנראה המשמעותית ביותר. 70 אחוז מהתעבורה של האתר מגיעה מפוסטים ברשתות חברתיות והמודל והסגנון שלו היו מקור השראה – ויש שיגידו מקור להעתקה בוטה – לאלפי אתרים דומים (בנציגות הישראלית אפשר למצוא את "חורים ברשת").

אפילו ברק אובמה התייחס לאתר במהלך ארוחת הערב השנתית לעיתונאים באפריל השנה, ואמר שהוא "זוכר את התקופה שבה באזפיד היה משהו שהוא היה עושה בקולג' בשתיים בלילה" – דאחקה עם קריצה לשמועות על חיבתו לשאכטות בימי הקולג'.

יש לא מעט גורמים שרואים בבאזפיד אויב אכזר שכל מטרתו היא להפוך אותנו לטיפשים ולרדודים יותר. אחד מהם הוא כריס קוקס, בכיר בפייסבוק והאיש שאחראי על הניוזפיד שלה. בעבר הכריז קוקס שבכוונתו להפוך את הניוזפיד של פייסבוק ל"איכותי יותר" ואף נקב בשמה של באזפיד כדוגמה לתכנים ירודים. בתחילת החודש שחררה פייסבוק הודעה רשמית שלפיה היא משנה את האלגוריתם שלה, ושבקרוב מאוד תתחילו לראות בפיד שלכם יותר ויותר קישורים למאמרים מאתרי חדשות מובילים ופחות חתולים ורשימות בסגנון "29 התמונות הכי חמודות של כלבים שהרגע יצאו מהמקלחת". עבור אתר שעיקר התעבורה אליו מגיעה מפייסבוק זאת בעיה גדולה.

האם האסטרטגיה ה"רצינית" של באזפיד תציל את האתר מהמדיניות החדשה של פייסבוק? לא בטוח בכלל שקוקס וחבריו יקנו את זה. במקרה הכי גרוע האנשים בבאזפיד תמיד יוכלו להרים טלפון לאובמה.