סינמטק תל אביב מבטל את עמלת הקנייה באינטרנט, אבל מה עם האחרים?

סינמטק תל אביב לא רק מבטל את העמלה על קנייה באינטרנט, אלא מפחית את מחיר הכרטיסים שלא נרכשו בקופה. רשתות בתי הקולנוע לא ששות לאמץ את היוזמה

סינמטק תל אביב. כאן הולכים להקרין סרט תחת הכוכבים. צילום: ד"ר אבישי טייכר
סינמטק תל אביב. כאן הולכים להקרין סרט תחת הכוכבים. צילום: ד"ר אבישי טייכר
9 ביולי 2015

סינמטק תל אביב מעודד רכישת כרטיסים באינטרנט: החל מחודש יולי כרטיסים שיירכשו דרך האתר יוזלו בשלושה ש"ח (42 ש"ח בקופה לעומת 39 ש"ח באתר), בניגוד לנהוג כיום בבתי קולנוע אחרים. בסינמטק הסבירו כי הצעד נעשה "לאור העלייה הגדולה ברכישת כרטיסים באמצעות אתר האינטרנט ומתוך כוונה לחסוך בזמן עמידה בתורים. השיפור במערך מכירת הכרטיסים יעלה מאוד את חוויית הלקוח, המשתמש הן באתר האינטרנט והן בעמדות המכירה האוטומטיות, עד כדי שיפור השירות ללקוח בצורה עצמאית".

למרות החיסכון בכוח אדם ומניעת תורים בקופות – בשאר בתי הקולנוע בישראל נדרש הקונה לשלם עמלה (בדרך כלל כ־4 ש"ח) על רכישת כרטיסים באינטרנט. באפריל 2014 פרסמה הרשות להגנת הצרכן הנחיות שלפיהן "ייאסר על גביית עמלת דמי טיפול באינטרנט" ברכישת כרטיסים לסרטי קולנוע ולמופעים, אך הדבר לא נעשה בפועל. ההנחיות פורסמו בעקבות הצעת חוק בנושא שהגיש ח"כ מיקי רוזנטל, והצעה דומה שהגישה לפני שנתיים ח"כ תמר זנדברג. ברשות להגנת הצרכן מציינים כי ההנחיות שפורסמו נגעו לאופן פרסום המחיר ולא לעמלות הנלוות: "הרשות כרגולטור מנועה מלהתערב בתמחור של מוצר או שירות, אך לא תאפשר הצגת מחיר באופן מטעה, שבמסגרתו מוצג לצרכן מחיר אחד ובפועל נגבה ממנו מחיר גבוה יותר".

האם יש סיכוי שגם רשתות הקולנוע יעשו צעד דומה? נראה שלא. רשת סינמה סיטי מסרה: "העמלות בענף הקולנוע באינטרנט הנן תוצאה של עלויות רבות הכרוכות בהפעלת השירות והתחזוקה השוטפת, ואינן במקום שעות העסקה של נציגים בקופות. עמלה מקוונת אינה ייחודית לענף הקולנוע ומקובלת במרבית הענפים בארץ ובעולם. יתרה מכך, העמלה הנגבית בקולנוע נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לעמלות מהזמנת מופעים, הצגות וכו'. מחיר כרטיס קולנוע, בניגוד לכל ענף אחר במשק, לא השתנה בחמש השנים האחרונות, ואף זול יותר ממחיר כרטיס קולנוע במרבית מדינות באירופה. להבדיל ממתחמי תרבות אחרים – מתחמי הסינמה סיטי אינם נתמכים על ידי אף גורם ולא מקבלים סיוע כספי כלשהו". רשת רב חן בחרה לא להגיב, אך מקולנוע לב נמסר כי הם "בוחנים את הנושא", אז אולי עוד יש מקום לאופטימיות.