סיפורים מהמרתף: בירה משוחזרת בת 130 שנים ואתם יכולים לטעום

"The Father of All Lager Beer", שהושקה השבוע על ידי קרלסברג, היא מה שקורה כשמוצאים בקבוקי בירה שנשכחו במשך 130 שנה במרתף המבשלה בקופנהגן

בקבוק הבירה המשוחזר. צילום: יח"צ
בקבוק הבירה המשוחזר. צילום: יח"צ
6 באוקטובר 2016

השנה היא 1883. יורגן, אחד מאנשי מבשלת קרלסברג, מחביא במרתף המבשלה שלושה בקבוקים מהבישול החדש של הבירה כדי לשתות מאוחר יותר כשיהיה לו זמן. אבל יורגן קצת שכחן והבקבוקים נשארים מוחבאים במרתף בלי שאף אחד יודע עליהם.

השנה היא 2013, עברו 130 שנים והגיע הזמן לשפץ את המבשלה. הפועלים שעוסקים בשיפוץ מוצאים שלושה בקבוקי בירה מוחבאים במרתף. הם רוצים לשתות אותם אבל שמים לב שתאריך התפוגה שלהם עבר מזמן. הם מוותרים על השתייה ומוסרים את הבקבוקים לאנשי המבשלה.

אני לא בטוח שזה מה שבדיוק קרה, אבל העובדה היא שב־2013 נמצאו שלושה בקבוקי בירה במרתף מבשלת קרלסברג הישנה בקופנהגן. מציאת שלושת הבקבוקים אתגרה את אנשי המבשלה להתחיל בפרויקט מיוחד – בישול בירה שתהיה כמה שיותר זהה לאותה לאגר שבושלה ב־1883. המדענים במעבדות קרלסברג הצליחו לבודד את שמרי הבירה, שנשתמרו לאורך 130 שנה בתוך אותם בקבוקים עתיקים. בתהליך השחזור שמו דגש על שימור תהליכי הייצור ההיסטוריים של אותה הבירה: תסיסה בחביות עץ, ניפוח בקבוקי זכוכית באופן ידני, גידול של זרעי לתת אשר הובאו מארכיון החקלאי בדנמרק, ועד גידול של זני כשות ייחודיים מאותה התקופה.

הבירה המשוחזרת – "The Father of All Lager Beer" – יוצרה בכמות מצומצמת, והתוצאה הייתה בירת לאגר ענברית עם 5.8% אלכוהול, טעמים של לתת קרמלי, מעט פירות יבשים ומיגוז נמוך. לארץ הגיעו כ־800 בקבוקים בלבד.

"The Father of All Lager Beer", 50 ש"ח. להשיג בחנויות המתמחות