סיפורים מהשכונה: מסע קולינרי בשכונת שפירא

לרגע היה נדמה ששכונת שפירא עומדת להיות לא יותר מהבטחה גדולה שלא מומשה, אבל יום בהיר אחד זה פשוט קרה: השכונה התחילה לפרוח. שירי כץ יצאה לסיבוב וחזרה עם סל מלא תובנות ולחם מחמצת אמיתי ב־9 ש"ח

באבא פיצה. צילום: אנטולי מיכאלו
באבא פיצה. צילום: אנטולי מיכאלו
10 ביוני 2015

שעת בוקר מאוחרת בשכונת שפירא, ובבית הקפה גצל יושבים כ־20 צעירים וכלבה חומה ופרוותית. חלק מהצעירים משוחחים ליד הבר, מרביתם עובדים מול לפטופ. אם תהיתם איפה נמצא המעמד היצירתי בעיר, תוכלו לקבל את התשובה בעזרת מבט אחד בלבד על הנעשה מסביב – ממש כאן. שני קשישים יושבים על רהיטי סיני הניצבים על מדרכת גצל ושותים קפה הפוך. חלק מיושבי בית הקפה מחליפים מדי פעם הערות, בין השאר על האירוע התרבותי המעניין ביותר בשבוע האחרון שלא בטוח ששמעתם עליו – קווירי שפירי. במשך שנים רבות ניבאו לשכונת שפירא פריחה ושגשוג, ונראה שסוף סוף קורה שם משהו טוב. זה הולך כך: התושבים החדשים של השכונה הביאו איתם גל טבעוני והשתלבו בהרמוניה עם ותיקי השכונה, מרביתם ממוצא בוכרי. לשכונה גם הגיעה קבוצת טבעוניות גדולה ויצרה מפה אינטרנטית בשם "שפירא למתחילות", שבו מידע על עסקים מעניינים בשכונה ובסביבתה.

קפה גצל

קפה גצל הוא בית קפה שמעוצב באופן יצירתי במיוחד: הבר בנוי לוחות עץ, הנברשות הן נפות קוסקוס גדולות שהורכבו עליהן חרוזים צבעוניים בוהקים; שרשרות ענק של עיני זכוכית כחולות מעטרות את הקירות; הווילונות הם קרעי בדים לבנים המסתחררים ברוח. רועי גת ואפרת פלנר, תושבי השכונה, פתחו את בית הקפה במהלך החודש האחרון. פלנר מתגוררת זה כחמישה חודשים בשכונה, וכמושבניקית לשעבר היא מתלהבת מהשקט, מהשלווה ומהאווירה הקהילתית בשכונה. העובדה שגם התושבים הוותיקים מיהרו לאמץ את המקום גורמת לה לגאווה יתרה, והיא מכנה אותם "הפרלמנטים העסליים".

כל האוכל נעשה במטבח הפתוח. כעת נצלות בו עגבניות שרי בתוך טוסט גאודה (24 ש"ח) ומתבשל בו סלק בשביל כריך עזים עם אגוזי מלך וארוגולה (28 ש"ח). מלבד קפה (12 ש"ח להפוך) מתמחים כאן בחליטות צמחים קרות כמו לימונדה עם לואיזה, נענע, גרניום לימוני ולמון גראס (14 ש"ח) ובמיצים סחוטים כמו גזר־סלק־סלרי (16 ש"ח). בימי שישי נערכים אירועים מיוחדים, ואז גם יציעו לכם תבשילים מיוחדים כגון מסבחה של לימה.

לקפה גצל

קפה גצל. צילום: אנטולי מיכאלו
קפה גצל. צילום: אנטולי מיכאלו

מרכז אסיה, בוכרה היפה

קצת לפני השעה 12:00 בצהריים ניכרת תנועה ערה לכיוון מרכז אסיה – המאפייה הנקראת גם בוכרה היפה. חלק מלקוחות בית הקפה גצל קופצים לכאן, רוכשים כיסן שמנמן ואוכלים בעמידה. בוויטרינה מוצגים גושגוז'דה, מאפה ממולא בשר קצוץ אפוי בתנור (9 ש"ח) וכן מאפים של תפוחי אדמה, דלעת וחומוס (6 ש"ח). יש כאן גם לחם בוכרי טרי שאופים בתנור האבן במקום (7 ש"ח), פרשקי בצק מטוגן ממולא בשר (7 ש"ח) ולחם דקיק כמו קרקר גדול שהבוכרים מוסיפים למרק וממליצים עליו כמצע לשקשוקה. במקפיא חבויים כיסני בשר קטנים למרק וכיסני בשר גדולים שאפשר לאדות בבית. המתוקים הבוכריים הם שושנים מטוגנות בזוקות אבקת סוכר וחלבה בוכרית מיוחדת העשויה אגוזים ושקדים.

למרכז אסיה

בורקס חיים

חיים סוסתיאל הוא דמות מוכרת ואהודה בשכונה. במשך 50 שנה הוא פותח את מאפיית הבורקס שלו בכל בוקר לפני השעה 6:00, ולדרישת התושבים הוא מוכר גם שוקו וחלב. כשהופיעו הטבעוניות בשכונה, החל סוסתיאל להכין גם בורקס טבעוני בלי גבינה וביצים (30 ש"ח לק"ג בורקס עלים, 35 ש"ח לק"ג בורקס פילס).

לבורקס חיים

בורקס חיים. צילום: אנטולי מיכאלו
בורקס חיים. צילום: אנטולי מיכאלו

מאפיית לחם הקודש

מאפיית לחם הקודש היא נקודה נוספת שבה תושבי השכונה עוצרים לשתות קפה. בשנתיים האחרונות נאפים פה בגטים, לחמניות, פיתות ורוגלעך, ובמקרר התצוגה מוצבות עוגות קרם שלא ראיתם כמותן מאז שנות ה־70. באחריות. לאחרונה, בעקבות בקשות התושבים החדשים, החלו לייצר פה לחמי מחמצת אמיתיים ללא שמרים, חומרים משמרים או חומרי התפחה. מדובר בלחמים מקמח מלא, דגנים וסובין הנמכרים ב־9 ש"ח לכיכר – מחיר סנסציוני לכל הדעות. מתברר ששווה לרכוב לכאן על האופניים במיוחד כדי למלא את המקפיא.

למאפיית לחם הקודש

מאפיית לחם הקודש. צילום: אנטולי מיכאלו
מאפיית לחם הקודש. צילום: אנטולי מיכאלו

באבא פיצה

יוקר המחיה במרכז תל אביב מעלה שאלות נוקבות, אבל פיצרייה באבא שבקצה שפירא מוכרת מגש שלם (שמונה משולשים) של פיצה משפחתית עם גבינה צהובה וגבינת מוצרלה ב־20 ש"ח. ניתן להזמין משלוח למרכז העיר בהזמנה מראש במחיר מינימלי של 100 ש"ח ומעלה. שווה.

לבאבא פיצה

באבא פיצה. צילום: אנטולי מיכאלו
באבא פיצה. צילום: אנטולי מיכאלו

חנן מרגילן

מסעדת חנן מרגילן זוכה לשבחים רבים מהמבקרים. היא נמצאת בלב השכונה ורוב לקוחותיה אינם תושבי השכונה, אלא אנשים ממקומות רבים שבאים כדי להיזכר בערגה בטעמי בוכרה. בתפריט: מרק לגמן או מרק דושפרה (28־30 ש"ח), גושגוז'דה עם שומן כבש (10 ש"ח), אושפלוב (43 ש"ח), בחש (43 ש"ח), ושיפודים שנחשבים למצוינים.

לחנן מרגילן

חנן מרגולין. צילום: אנטולי מיכאלו
חנן מרגולין. צילום: אנטולי מיכאלו

קפה שפירא

יונתן ברגן וחנן אננדו מרס הקימו את בית הקפה הראשון שנפתח בשכונה, והוא חולש על חורשה מקסימה שחלקה יהפוך בקרוב לגינה קהילתית. מלבד זוגות ההורים הצעירים שהשאירו כאן מחצלת והמון צעצועים וכמה צעירים עם לפטופ, תתפלאו לגלות כאן גם אורחים לרגע שהגיעו במיוחד מחוץ לשכונה רק בשביל להתרגע בערסל. הוצאת בבל, השכנה של בית הקפה, מוכרת כאן ספרים נדירים במחירים מיוחדים. בימי שלישי עורכים ערבי רגאיי ומכינים פיצה ביתית מבצק שמרים (28 ש"ח לפיצה אישית). בימי שישי גל עילם מביא את החומוס של אבו דאבי. קינוחי ה־Raw Food של נאנא – הנמכרים במקום ומכילים קקאו, ספירולינה, אגוזים וכוסמת מונבטת – הם הברקה. תוכלו להזמין אותם הביתה ישירות מהקונדיטוריות (7 ש"ח ליחידה).

לקפה שפירא

קפה שפירא. צילום: אנטולי מיכאלו
קפה שפירא. צילום: אנטולי מיכאלו

סינג לונג

לא כדאי לעזוב את השכונה לפני שעוברים בסינג לונג, המסעדה של משפחת קואן הפועלת פה מאז שנת אלפיים ומתנהלת כמעין צ'יינה טאון קטנטנה שבה כולם מדברים סינית. בחצר תלויים פנסי נייר אדומים, והאותנטיות מנצחת. הטבעוניות החדשות אוהבות מאוד את המבחר הגדול של המנות הטבעוניות (46־50 ש"ח), אף שהמנה שנחשבת למומלצת ביותר עשויה בשר חזיר (לבן סצ'ואן, 69 ש"ח).

למסעדת סינג לונג