חטיף לאור יום

סיפור מהצד: איפה יש דרינק ונשנוש עוד לפני ההפי אוור

נשנושים קטנים ודרינקים קלילים בשעת בין ערביים הם הדרך האיטלקית לסיים יום עבודה. איך זה עובד וכל המקומות לאפריטיבו מושלם

צ'יקטי. צילום: איליה מלניקוב
צ'יקטי. צילום: איליה מלניקוב
31 ביולי 2019

באיטליה יש לאפריטיבו (באיטלקית – אפריטיף, דרינק לפתיחת התיאבון) כללים ברורים: דרינק זול ולא מתוחכם וכיבוד פשוט שכלול במחיר – צ'יפס משקית, בוטנים ושאריות פוקצ'ה מהבוקר. הוא אינו תחליף לארוחת ערב אלא הפסקת התרעננות אחרי יום עבודה. בארץ לאפריטיבו חוקים משלו, שנובעים מתרבות בילוי שונה ויוקר מחיה. אנחנו חוזרים מהעבודה ישר הביתה לילדים ויוצאים לבלות מאוחר. דרינקים אנחנו אוהבים חזקים, ואת האוכל בכמויות. נקל להבין מדוע סיבוב ראשון של אפריטיבו שצץ בעיר לפני כעשור נחל כישלון. "אנשים לא הבינו את הקונספט והתייחסו אליו כמו לבופה בחתונה. הם חיפשו לשבוע", משחזר תומר לוין מג'ונו בר יין. "העמדנו שולחן עם אנטיפסטי, ברוסקטות ופינגר פוד, ומי שהזמין כוס יין יכול היה לקחת בחינם. בחו"ל נהוג לקחת ברוסקטה או שתיים. פה אנשים אכלו בכמויות של ארוחת ערב והביאו לחברים שלא הזמינו יין". לאחר שנה המנות גדלו והתחילו לגבות דמי השתתפות סמליים עבור המזנון, אך גם זה לא עזר. "אנשים התרגזו עוד יותר. הם שילמו ועכשיו רוצים ארוחת ערב. בסוף התייאשנו וויתרנו. הפי אוור הוא האפריטיבו של הישראלים".

אחד האפריטיבו הוותיקים בעיר מתקיים בצ'יקטי כבר כמעט ארבע שנים. "היה קשה מאוד להחדיר את האפריטיבו. מיכאל (גרטופסקי, השף ואחד הבעלים – ש.ב.ד.), שהיה הבעלים של הגסטרו פאב, אמר 'מה לא ניסינו לעשות וזה לא עבד'. עניתי לו שניתן דיל טוב ולאט לאט האפריטיבו יתפוס. התחלנו עם 20-30 איש. בחמישי שעבר בשעתיים שבין חמש לשבע בערב עברו כאן 170 איש", אומר אבי קשי, מבעלי הצ'יקטי. עם הסיבות לעליה בפופולריות של האפריטיבו הוא מונה את המעבר למשקאות בעלי תכולת אלכוהול נמוכה. "יש ההתעוררות של אפריטיפים ואמרואים בעקבות חזרת הקוקטיילים הקלאסיים לקדמת הבמה. שפריצים, משקאות מבוססי יין וסודה, ורמוטים ואפריטיפים תפסו תאוצה אדירה שהגיעה גם לארץ. באפריטיבו עומדים ליד הבר, משלמים כמה אירו על אפרול שפריץ, ועל הבר מונחות מנות קטנות – צ'יקטי – אכול כפי יכולתך. זה פרה-דינר דרינק, שבו מדברים עם חברים על כדורגל ונשים ובתשע בערב הולכים הביתה לאכול עם המשפחה".

הקו שמפריד בין הפי אוור לאפריטיבו אכן מטושטש בארץ. במקומות שמגישים אפריטיבו בעיר תקבלו אוכל ואלכוהול במחיר זול יחסית, אך עדיין יקר בהרבה מאשר בחו"ל. המנות מתוחכמות ומושקעות בהתאם. "יוקר המחיה לא מאפשר אפריטיבו כמו במילאנו וטורינו. אי אפשר לחלק אוכל בחינם, ובמחיר שקונים פרושוטו שם אי אפשר לקנות בארץ סלמי", מסבירים דרור אלטרוביץ' ובר שירה מקבוצת האימפריאל, שפתחה לא מזמן את האפריטיבו בר פונטנה. "באיטליה אפריטיבו הוא חלק מהתרבות מאות שנים. בארץ תרבות הבילוי חדשה יחסית ויש עקומת למידה. האפריטיבו נמצא אמנם בתחילת הדרך בארץ אבל את רומא לא בנו ביום אחד. הישראלים יודעים לחבק קונספט טוב במחיר מעולה, ומוכנים לעשות מאמץ ולשנות הרגלים".

6 מקומות לאפריטיבו 

פונטנה

באפריטיבו בר החדש של קבוצת האימפריאל אפשר כמו בכל עיר מתוקנת באירופה לשבת בחוץ בבריזה של בין ערביים, לעכל שעוד יום נגמר ולשתות בלי לקרוע את הכיס.

מה אוכלים: ברוסקטת דג ים כבוש, כרובית צלויה עם קרם ארטישוק ירושלמי, סלט ניסואז.

הדיל: 30 אחוז הנחה על התפריט, כל יום 17:00־19:00

פונטנה

פונטנה (צילום: בן יוסטר)
פונטנה (צילום: בן יוסטר)

קפה אירופה

תקראו לזה אפריטיבו, פינצ'וס או Early Dinner – מה שמשנה זה גודל הצלחת והמחיר. השף ליאור הדס יצר תפריט מנות קטנות שעובדות טוב עם קוקטייל שפריץ, ומחברות את ספרד ואיטליה עם הקולינריה התל אביבית.

מה אוכלים: אבטיח ברינזה ושאטה, חמון ומלון, צלחת זיתים, אנשובי מוצרלה ועגבנייה.

הדיל: 10 ש"ח למנה, 20 ש"ח לשפריץ, ראשון־חמישי 17:00־19:00

קפה אירופה 

קפה אירופה. צילום: avira
קפה אירופה. צילום: avira

שחקי שחקי

בר האוכל של השפית יהלומה לוי ואיש הלילה שמעון משל נפתח לא מזמן וכבר רוכב על גל האפריטיבו. כשהשמש שוקעת והעיר מתעוררת לחיים מומלץ לתפוס שולחן על המדרכה, לשתות דרינק קריר ולמלא את השולחן בצלחות קטנות וסקסיות.

מה אוכלים: ג'ילארדו לימון וסלסה, סרדין כבוש וריקוטה ביתית, קרפצ'ו בן גוריון ותות שאמי.

הדיל: 30 אחוז הנחה אוכל ואלכוהול, ראשון־חמישי 17:00־19:00

שחקי שחקי 

שחקי שחקי. צילום: איתיאל ציון
שחקי שחקי. צילום: איתיאל ציון

לייבררי

הבר האלגנטי פותח את הדלתות לחוויה שלא מחייבת דרס קוד וכרטיס פלטינום. את הכפכפים עדיין רצוי להשאיר בבית אבל הפורמט יותר נגיש: קוקטיילים במחיר 1+1 ומנות קטנות ואלגנטיות שיצר ברק אהרוני שף מסעדת אלנה.

מה אוכלים: טוסט מוצרלה וכמהין, נורמן בורגר, ופריטו מיסטו קלמרי ושרימפס.

הדיל: 48־86 ש"ח למנה, 58 ש"ח לקוקטייל, ראשון־חמישי 18:00־20:00

לייבררי

לייבררי. צילום: יהונתן בן חיים
לייבררי. צילום: יהונתן בן חיים

צ'יקטי

כל הגורמים שמבטיחים אפריטיבו כהלכתו מתנקזים לצ'יקטי: וייב קולי, נוף אורבני ואלכוהול במחיר מוזל. השפים מיכאל גרטופסקי ואוהד לוי יצרו אסופת צלחות קטנות של דברים טובים, והקוקטיילים מרעננים אחרי יום עבודה ארוך.

מה אוכלים: צלחת טעימות מאיטליה, ארנצ'יני, פריטו מיסטו, פוקצ'ות.

הדיל: 30 אחוז הנחה על כל התפריט, ראשון־חמישי 17:00־19:00

צ'יקטי

צ'יקטי. צילום: איליה מלניקוב
צ'יקטי. צילום: איליה מלניקוב

סטמפה

לרגע אחד אי שם בסוף 2018 נראה היה שהבר האיטלקי עומד להיסגר, אך בתמיכת לקוחות נאמנים הוא התאושש וחזר. המרפסת המוגבהת כאילו נועדה לפאוזה של אחר הצהריים, ותפריט קיץ חדש מתלבש בול על על כוס יין או קמפרי.

מה אוכלים: ברוסקטות, סלט קפרזה, בוראטה, גספצ'ו איטלקי, אנטיפסטי.

הדיל: 15־59 ש"ח למנה, 20־30 אחוז הנחה על אלכוהול, חמישי 16:00־19:00

קפלן 4, 03-5629562

סטמפה. צילום: שרית גופן
סטמפה. צילום: שרית גופן